علیرضا توکلی کاشی در گفت و گو با «صدای بورس» با بیان اینکه استارتاپ‌ها آمادگی ورود به بازار سرمایه را دارند ،گفت: تامین مالی از بازارسرمایه برایشرکت‌های استارتاپی مهم است اما این شرکت ها علاوه بر تامین مالی از این ببازار به دنبال کشف ارزش واقعی خود هستند.

تحلیلگر بازار های مالی افزود: هر چند یکی از نیازهای استارتاپ‌ها برای توسعه، تامین منابع مالی است و بورس یکی از راه‌هایی است که می‌تواند به آنها در این زمینه کمک کند اما دلیل مهمتری که استارتاپ‌ها قصد ورود به بازار سرمایه را دارند این است که به دنبال کشف قیمت شفاف هستند.یعنی می‌خواهند بدانند که چه میزان ارزش واقعی دارند.

وی ادامه داد: اگر شرکتی در تابلوی بورس قیمت شفافی داشته باشد، با هر جایی برای فروش سهام یا افزایش سرمایه وارد مذاکره شود؛ با رقم قابل اعتمادتری مذاکره خواهد کرد. شرکت‌های استارتاپ به دنبال چنین اتفاقی هستند. هدف هم این است که بتوانند با فروش سهام تامین مالی کنند.همچنین با ارزش گذاری و ارزشمند شدن قیمت سهام میتوان قسمتی از سهام را نزد سیستم بانکی وثیقه گذاشت و وام دریافت کرد.

معاون توسعه کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران اظهارداشت: موضوعی که در مورد شرکت های استارتاپ وجود دارد و در دستورالعمل های اخیر سازمان بورس هم به خوبی به آن پرداخت شده با اعطای سهام به صورت قطعی یا مشروط به نیروهای کلیدی این افراد در شرکت حفظ شوند، در همین راستا تعهداتی از شرکت ها گرفته میشود که سهامداران کلیدی از شرکت خارج نشوند واین امر با تایید هیات مدیره و سهامداران صورت گیرد.

توکلی کاشی تصریح کرد: یکی از روش هایی که در دنیا بکار گرفته می شود، اعطای سهام به صورت قطعی یا مشروط به نیروهای کلیدی است. در این شرایط هم مشخص شدن ارزش سهام هر شرکتی اهمیت کلیدی دارد. اگر این قیمت شفاف نباشد، نیروهای کلیدی هم از پذیرش آن امتناع می‌کنند.اما اگر قیمت سهم بر روی تابلوی بورس مشخص شده و ملموس باشد، اشخاص حاضر خواهند بود به جای پول، سهام را از شرکت دریافت کنند.

تحلیلگر بازار های مالی به شرکت‌های دانش‌بنیان یا استارتاپ‌هایی که عمر کمی‌ دارند اشاره کرد و پیشنهاد دادتا تابلوی جدانه برای پذیرش در بورس اختصاص دهند و گفت: اصولا شرکت‌های دانش‌بنیان یا استارتاپ‌هایی که مراحل بلوغ خود را کامل طی نکرده‌اند یا اصولا کسب‌وکار آنها جدید محسوب شده و به بلوغ رسیدن آنها زمان بر است و به واسطه ریسکی که به دلیل جدید بودن دارند باید از سایر شرکت ها تفکیک شده و در بازار مجزایی پذیرش شده و مورد معامله قرار بگیرند. به همین دلیل پیشنهاد می شود تا بورس ها تابلوی جداگانه ای برای پذیرش و معاملات این شرکتها اختصاص دهند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بعد از عرضه اولیه “تپسی” ورود استارت آپ ها و شرکت های اینترنتی به بازار سرمایه جدی تر از قبل دنبال می شود، افزود: اینکه ورود استارتاپی نظیر تپسی به بازار سرمایه دو سال طول کشیده منطقی بوده، چراکه آماده‌سازی‌هایی هم در سازمان حسابرسی و هم در سازمان بورس در حال انجام بوده است. به‌نظر می رسد استارتاپ‌های بعدی در زمان کمتری وارد بازار سرمایه خواهند شد.

توکلی کاشی تصریح کرد: در یک سال اخیر تپسی بازدهی حدود ۳۳ درصد داشته که بدان معناست که بازار سرمایه از این شرکت به خوبی استقبال کرده است.

معاون توسعه کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران ادامه داد: البته با توجه داشت شرکت تپسی به نوعی شرکت دانش بنیان است و در حوزه استارتاپ نیست چرا که بیش از ۵ سال سابقه دارد و در این مدت توانسته رشد خوبی داشته باشد و بخش بزرگ از بازار را به خود اختصاص دهد. این شرکت ها که قسمتی از مراحل رشد خود را طی کرده اند، آمادگی ورود به بورس را دارند. امیدواریم بعد از ورود تپسی باقی شرکت های فناوری محور در بازار سرمایه ورود کنند.

source

توسط spideh