علی بخشنده در گفت و گو با «صدای بورس» در پاسخ به این سوال که اگر قرار بود در جلسه مجلس یک خواسته را مطرح کنید، چه بود؟گفت: مجلس با ایجاد سازو کارهایی دولت نتواند قیمت گذاری دستوری در صنایع انجام دهد.چرا که در حال حاضر در صنایع زیر ساختی مانند فولاد ، سیمان و … قیمت گذاری دستوری بلای جان صنایع شده است.

وی افزود: معمولاً دولت‌ها برای مقابله با افزایش قیمت و تورم، اقدام به سرکوب قیمت‌ها و تعیین دستوری نرخ می‌کنند اما این اقدام نه تنها به تثبیت قیمت کالاها کمکی نکرده بلکه التهاب بازار را بیشترکرده است.

کارشناس بازار سرمایه اظهارداشت: در سال های گذشته محصولاتی که در بورس کالا و براساس عرضه و تقاضا قیمت گذاری شده اند با افزایش قیمت رو به رو نشده و این نشان از آن دارد که این بورس، مرکز ثقل شفافیت در بازارکالا است.

مدیر کالا و انرژی کارگزاری بانک خاورمیانه ادامه داد:باید اجازه داد محصولات بیشتری دربورس کالا معامله شود اما متاسفانه شاهد هستیم نگاه های سلیقه ای باعث شده است محصولات نه تنها در بورس عرضه نشود بلکه عرضه برخی از محصولات از جمله گندم و جو متوقف شود.

بخشنده گفت: راه‌اندازی بورس کالا همچون وجود بورس‌های کالایی قدرتمند در بسیاری از کشورهای دنیا، یک تصمیم درست بوده است و اثرات مثبت این سازوکار در کلان اقتصاد کشور و توسعه صنایع و رشد تولید غیر قابل انکار است.

source

توسط spideh