به گزارش خبرنگار ایلنا، احمد زیدآبادی در نشست سرنوشت جنگ غزه و سناریوهای پیش رو گفت: وقتی ما تحلیل می‌کنیم نباید علایق خود را بیان کنیم. هیچ قدرت شکست ناپذیری از ابتدای تاریخ بشر نه بوده نه در آینده خواهد بود. اسرائیل هم شکست خورد و در این تردید نیست. بنابراین تحلیل‌گران می‌گفتند اسرائیل موفق می‌شود حماس را نابود کرده و بقا پیدا می‌کند یا در مرحله‌ای مجبور می‌شود آتش بسی طولانی ایجاد کند اما دیدیم که اینطور نشد.

وی افزود:  حماس شاخه‌ای از اخوان‌المسلمین محسوب می‌شود نگاه اخوانی نگاه بازگشت خلافت امت‌گرایانه در زمان عثمانی است که از هم پاشید. حماس مسئله فلسطین را به عنوان یک مسئله ملی نگاه نمی‌کند و حتی مسئله اسرایل هم برای آنان مهم نیست بیشتر یک نگاه امت‌گرایانه دارد. جنبش آزادی‌بخش فلسطین که به فلسطین نگاه ملی دارد گاها از اسرائیل می‌خواست که کنترل کرانه باختری را از حماس بگیرد. تصورم این است حماسی‌ها بر اساس ارزیابی اشتباه دست به این حمله زدند. فکر می‌کردند اختلافی که در نظام سیاسی اسرائیلی‌ها بود یعنی قدرت تصمیم‌گیری ندارند و می‌توانند راحت به آنها ضربه بزنند در ابتدا تصور می‌شد با آغاز عملیات جبهه‌های دیگری فعال شود اما این روزها نشان می‌دهد که جبهه دیگری فعال نشده است. اخوان نگاه فراملی دارد و نگاه ملی ندارد.

محمدعلی مهتدی گفت: اگر اسرائیل بخواهد حماس را از بین ببرد حمله هوایی و زمینی امکان ندارد. بمباران هم با توجه به تظاهراتی که در کل جهان اتفاق افتاده نتیجه‌بخش نیست. تنها امکان آتش بس وجود دارد که حماس به دنبال آن خواهد بود. اما نتانیاهو به دنبال آتش بس نیست اما در نهایت طولانی شدن بمباران او را مجبور به آتش‌بس طولانی خواهد کرد. اسرائیل آچمز شده است و نمی‌تواند به کشتن غیرنظامیان ادامه دهد. جبهه‌های دیگری باز شده زیرا اتاق عملیاتی در سوریه وجود دارد که همه نیروهای نظامی مقاومت در آن حضور دارند و‌ دیگر جبهه‌ها هم فعال شده است.

وی افزود: عراق پایگاه‌های آمریکا را می‌زند و چند پایگاه نظامی در شرق فرات را می‌زند. انصارالله یمن هم در اریتره پایگاه نظامی اسرائیل را در دریای سرخ می‌زند و با پهباد به آنجا حمله می‌کند. امنیت دریای سرخ برای اسرائیل مهم است چراکه شش تنفسی اسرائیل است اگر امنیت آنجا به مشکل بخورد از لحاظ اقتصادی ۵۰ درصد ضربه خواهد خورد. اسراییلی‌ها در جزایر اریتره پایگاه نظامی ایجاد کردند و انصارالله آنها را می‌زند. حزب‌الله دست به عصا کار می‌کند و تنها تصمیم‌گیر نیست اما باز هم توانسته تا حدودی نیروهای اسرائیل را در شمال تحت فشار بگذارد تا بتواند منطقه شمال غزه را از فشارها راحت کند. بنابراین حزب الله توانسته عملیات خوبی انجام دهد و اگر وارد جنگ شود، می‌تواند اسرائیل را نابود کند زیرا با قدرت نظامی و تجهیزاتی که دارد می‌تواند این کار را انجام دهد. این احتمال وجود دارد که اگر آتش بس نشود، ادامه کار به ضرر اسرائیل، آمریکا و اروپا خواهد بود و به نظرم اگر جنگ منطقه‌ای در بگیرد، خشک و تر خواهند سوخت، بنابراین اروپا و آمریکا نمی‌خواهند منافع خود را در منطقه از دست بدهند.

در ادامه زیدآبادی گفت: اگر ورود حزب‌الله به اسرائیل می‌تواند اسرائیل را نابود کند و  این کار را انجام نمی‌دهد خلاف آرمان‌های خود عمل می‌کند. در جنگ منطقه‌ای همه درگیر خواهند شد و اگر این موضوع جدی شود، حداقل ۸۰ میلیون نفر کشته برجا خواهد ماند. در انتقاضه اول اسرائیل را با سنگ می‌زدند بعد اسرائیلی‌ها دست‌های مبارزان فلسطینی را شکستند بعد که رسانه‌ای شد، سکوت کردند. در انتقاضه دوم دست به مراحل انتحاری زدند که جامعه جهانی نسبت به آن واکنش نشان داد. تقریبا جامعه جهانی به این نتیجه رسیده که دو کشوری نتیجه‌ای مشخص خواهد بود. در پشت این ماجرای جنگ‌، بحث فرمول دو‌کشوری است و راهی جز این ندارد. ایران هم باید مسئله خود را مشخص کند به دنبال حل مسئله فلسطین یا نابودی اسرائیل است.

وی افزود: سیاست دوگانه جواب نخواهد داد دو‌ مسیر پیش رو است یا مسیر نابودی اسرائیل یا پیش رفتن با قواعد بین‌الملل و موضوع دو کشوری که اگر ایران به دنبال مسیر دوم برود باید طرفداران نظریه نابودی اسرائیل به حاشیه بروند و‌ سیاست‌گذاری خارجی و داخلی تغییراتی خواهد کرد. حزب‌الله به نظرم واقع‌بین‌تر از ایران نسبت به جنگ امروز است و صحبت‌ها و مواضع‌ سیدحسن نصرالله در این حوزه این را تایید می‌کند. ایرادی که به اسرائیل می‌شود گرفت این است که به قواعد بین الملل پایبند نیست.

مهتدی در ادامه گفت: آقای زیدآبادی فکر کنم ناراحت یا عصبانی بودند که از خط خارج شدند. در این جلسه قرار نبود درباره مواضع جمهوری اسلامی به فلسطین پرداخته شود. چون صحبت درباره آن نیازمند یک جلسه دیگر است. اسراییل از وقتی به وجود آمده بیش از ۳۰۰ قطعنامه شورای امنیت و مجمع عمومی را اجرا نکرده است. به دلیل آنکه اسرائیل عزیزدردانه آمریکا است و آمریکا اجازه نمی‌دهد این قطعنامه‌ها اجرا شود. تمام مفاد کنوانسیون ۱۹۴۹ ژنو را زیرپا گذاشته است. کسی نگفته که اسرائیل تمام قواعد را از بین می‌برد.

وی افزود: اگر حزب‌الله با تمام قوا وارد شود اسرائیل را نابود خواهد کرد و این مقوله نابودی اسرائیل مربوط به حماس و حزب الله و انصارالله نیست و مربوط به کل انسان‌های آزاده است که به دنبال مبارزه با زورگویی‌های ظالمانه هستند. حزب‌الله عالمانه عمل می‌کند و تفکر می‌کند و تصمیم می‌گیرد. پاسخ حزب الله متناسب با حمله اسرائیل است و حزب‌الله هیچ وقت از ایران دستور نمی‌گیرد. حزب الله خود تشخیص می‌دهد و تصمیم می‌گیرد یک بار هم ایران از حزب الله و انصارالله و حشد الشعبی کمک درخواست نکرده است، تنها یک بار ایران از دستگاه اطلاعاتی حزب الله درباره ربوده شدن پرونده چهار ایرانی کمک خواست که به نتیجه نرسید.

source

توسط