آبان 1402: طبق آمار تولید انواع خودرو در نیمه ابتدایی سال جاری، تولید خودروهای گازسوز سواری تقریبا به پایان خود رسیده است. در حال حاضر بهجز ساینا به عنوان خودروی سواری شخصی، خودروی دوگانهسوز دیگری برای مصرف شخصی تولید نمیشود و مابقی دوگانهسوزها متعلق به محصولات وانت و همچنین تاکسی است.
بنا بر آمارنامه تجمعی شهریورماه که توسط وزارت صمت منتشر شده، خودروسازان کشور در 6ماهه ابتدایی امسال 45هزارو 405 دستگاه خودروی دوگانهسوز تولید کردهاند. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته این رقم 15هزار و 788 دستگاه بود. بنابراین در این مدت زمانی تولید این خودروها 29هزار و 617 دستگاه معادل 187درصد رشد کرده است.
در شهریور ماه امسال نیز نسبت به مدت مشابه سال 1401، تولید خودروهای دوگانهسوز و گازسوز رشد سههزار و 735 دستگاهی معادل 119درصد را ثبت کرده است. تولید این خودروها که در شهریور سال گذشته سههزار و 134 دستگاه بود، در ماه پایانی تابستان امسال به 6هزار و 869 دستگاه رسید.
در نیمه ابتدایی سال جاری تنها چهار نوع خودروی گازسوز و دوگانهسوز تولید شده است که شامل سورنپلاس گازسوز تاکسی، آریسان گازسوز، وانت نیسان انژکتوری دوگانهسوز و ساینا 232 گازسوز است. همانطور که مشخص است تنها سایناست که برای استفاده شخصی تولید میشود و دیگر خودروهای دوگانهسوز، خودروهای کار هستند. این در حالی است که در سالهای گذشته تقریبا برای همه خودروهای پرتقاضای بازار، مدل دوگانهسوز نیز تولید میشد. شاید بتوان دلیل اصلی محدود شدن تولید دوگانهسوزها را کاهش تقاضای این دست خودروها دانست. در واقع به نظر میرسد اشتیاقی که در سالهای گذشته برای خرید این دست از خودروها وجود داشت، دیگر فروکش کرده است.
عواملی مانند فاصله قیمت کم بنزین و گاز، گرانتر بودن این نوع خودروها و اشغال شدن بخش قابلتوجهی از فضای صندوق عقب خودرو با مخازن گاز ، باعث شده تا تقاضا برای خودروهای گازسوز کاهش یابد. البته بهجز کاهش تقاضا، تغییر رویکرد تولید خودرو در سطح جهانی نیز یکی از عللی است که تولید خودروهای دوگانهسوز را محدود کرده است.
در بازار جهانی خودرو، بیشترین تقاضا و توجه برای خودروهای برقی است و خودروهای گازسوز و دوگانه سوز جایگاهی ندارند. برای استفاده در مشاغل همچنان خودروهای گازسوز و دوگانهسوز تولید میشوند و تیراژ آن ها به شکل تصاعدی رو به رشد است. دلیل این موضوع این است که هنوز استفاده تجاری از این خودروها صرفه اقتصادی برای مصرفکننده دارد. اما طبق آمار وزارت صمت، تنها خودروی شخصی تولیدی دوگانهسوزها، یعنی ساینا 232 گازسوز، در شهریورماه امسال به تعداد دوهزار و 106 دستگاه تولید شده است. این در حالی است که در ششمین ماه از سال 1401 تنها 5 دستگاه از این خودرو تولید شده بود. همین پنج دستگاه کل تولید 6ماهه ابتدایی سال گذشته را تشکیل میدادند اما در مدت مشابه سال جاری این رقم به 18هزار و 203 دستگاه رسیده است.
سورن پلاس گازسوز تاکسی هم در شهریور سال گذشته 5 دستگاه تولید شده بود، اما در 6ماهه همان سال تعداد دوهزار و 577 دستگاه را ثبت کرد. در نیمسال ابتدایی 1402 این رقم به 7هزار و 501 دستگاه رسید. در شهریورماه نیز ایرانخودرو هزار و 555 دستگاه از این خودرو تولید کرده است. دیگر محصول ایرانخودرو، یعنی آریسان گازسوز، نیز در نیمه ابتدایی سال جاری هفتهزار و 949 دستگاه تولید شد، این در حالی است که این رقم در مدت مشابه سال گذشته 681 دستگاه بود. شهریورماه امسال تولید این خودرو با رشد پنج برابری نسبت به شهریور سال گذشته، از 329 دستگاه به هزار و 702 دستگاه رسید.
تولید وانت نیسان انژکتوری دوگانهسوزدر 6ماهه امسال نسبت به نیمه ابتدایی سال گذشته افزایش داشته و از 10هزار و 118 دستگاه به 11هزار و 752 دستگاه رسیده است. با اینحال تولید این خودرو در شهریورماه نسبت به مدت مشابه سال پیش با کمی کاهش همراه بوده و از دو هزار و 795 دستگاه به هزار و 506 دستگاه رسیده است. همچنین در 6ماهه ابتدایی سال گذشته دوهزار و 407 دستگاه پژو 405 دوگانهسوز تولید شده بود که روند تولید آن همان سال پیش متوقف شد.
source