در فهرست ساده‌ترین ماشین‌های جهان نام پراید و تندر ۹۰ (ال ۹۰) دو خودروی مشهور و پرتیراژ بازار ایران به چشم می‌خورد. خبرآنلاین نوشت: در حالی که برخی از تولیدکنندگان از مهارت‌های تکنولوژیکی و نوآورانه به عنوان نقطه قوت فروش استفاده می‌کنند، برخی دیگر برای اثبات اینکه ساده بودن، بهتر است، تلاش‌های زیادی کرده‌اند.


 


فورد فستیوا (۱۹۸۶)


شاید معروف‌ترین گزینه بین فهرست ساده ترین خودروهای تاریخ در بین ما ایرانیان، این خودرو باشد.


یکی از ساده‌ترین خودروهایی که در دهه ۱۹۸۰ در ایالات متحده فروخته شد، فورد فستیوا بود. خریداران این هاچ‌بک می‌دانستند که فورد فستیوا از سال ۱۹۸۶ توسط مزدا توسعه داده و تولید شد، اگرچه کیا بعداً این مدل را نیز ساخت. این خودرو به‌طور باورنکردنی ضعیف بود که دلیل آن هم یک موتور ۴ سیلندر ۱.۱ لیتری با قدرت ۴۸ اسب بخار بود.


 


داچیا لوگان (۲۰۰۴)


رنو برای نسل اول داچیا لوگان سه هدف در ذهن داشت: مدرنیته، قابلیت اطمینان و مقرون به صرفه بودن. هر چیز دیگری (مانند طراحی) در درجه دوم اهمیت قرار داشت. داچیا در کشورهایی مانند فرانسه، باید به رانندگانی که معمولاً یک خودروی دست دوم می‌خریدند، این امکان را می‌داد که یک خودروی جدید خریداری کنند.


قطعات الکترونیکی به حداقل ممکن محدود شده بود، قطعات متعددی از رنو قرض گرفته شد و طراحی نسبتاً ابتدایی لوگان، هزینه ساخت آن را ارزان کرد. داچیا، یکی از موفق‌ترین برندها در اتحاد رنو-نیسان است که بیش از ۴ میلیون لوگان فروخته است!


داچیا لوگان در کشورمان با نام رنو تندر ۹۰ یا رنو ال ۹۰ شناخته می‌شود. تولید این خودرو از سال‌های میانی دهه هشتاد در ایران خودرو و سایپا آغاز شد و در ابتدا، قرار بود تا این خودرو جایگزین پیکان شود؛ اما قیمت‌گذاری صورت‌گرفته، خودروی اقتصادی اروپای شرقی را به سمت رقابت با پژو ۲۰۶ صندوق‌دار و پژو پارس سوق داد. تولید تندر ۹۰ در نمونه‌های دنده‌ای، اتوماتیک و پلاس تا سال ۹۸ ادامه داشت و بعدا، نسخه هاچ‌بک آن یعنی رنو ساندرو نیز به بازار کشورمان عرضه شد.

source

توسط spideh.ir