به گزارش صدای بورس،بازارهای سهام بهترین عملکرد خود را از سال ۲۰۱۹ تاکنون ثبت کردند، چرا که سرمایه‌گذاران مطمئن بودند بانک‌های مرکزی بزرگ جهان برنامه افزایش نرخ‌های بهره را متوقف و روند کاهش این نرخ‌ها را در سال جدید آغاز خواهند کرد.

بر اساس این گزارش، شاخص مهم MSCI World (شاخصی برای سنجش عملکرد بازارهای سهام اقتصادهای توسعه‌یافته است) از اواخر ماه اکتبر (اوایل آبان) به میزان ۱۶ درصد جهش پیدا کرد. این شاخص در مجموع سال گذشته را با رشدی ۲۲ درصدی به پایان برد که بهترین عملکرد آن در چهار سال گذشته به شمار می‌رود.

در عین حال، رشد این شاخص عمدتا مدیون عملکرد شاخص اس‌اندپی ۵۰۰ بوده است. این شاخص مهم در کمتر از سه ماه گذشته به میزان ۱۴ درصد و در طول سال گذشته نیز ۲۴ درصد رشد داشته است. در نمودار زیر، روند تغییرات سالانه سه شاخص مهم اس‌اندپی ۵۰۰، فوتسی ۱۰۰ و MSCI World مشاهده می‌شود.

خوش بینی سرمایه‌گذاران بازارهای مالی جهان از سال ۲۰۲۴

در ادامه این گزارش آمده است، به طور کلی رشد بازارهای سهام در سال گذشته تحت تاثیر تغییر چشمگیر انتظارات سرمایه‌گذاران درباره سیاست‌های پولی بانک‌های مرکزی و نرخ‌های بهره قرار داشت. در ماه‌های گذشته، داده‌های جدید حکایت از آن داشتند که نرخ تورم در اقتصادهای غربی سریع‌تر از آنچه پیش‌بینی می‌شد، کاهش خواهد یافت.

بر پایه این گزارش، در حال حاضر باور فزاینده‌ای مبنی بر کاهش شدید هزینه‌های استقراض در سال ۲۰۲۴ وجود دارد. این روند به رونق بازار اوراق و جذب سرمایه‌گذاران به بازار سهام منجر شده و فدرال رزرو هم به این باور دامن زده است. در میانه دسامبر، مقام‌های بانک مرکزی آمریکا از احتمال کاهش قابل توجه نرخ‌های بهره در سال جدید خبر داده بودند. تیم مورای، تحلیلگر شرکت T Rowe Price در این باره گفت: وقتی فدرال رزرو تغییر جهت داد، ذهنیت مثبتی را در سرمایه‌گذاران القا کرد. این اتفاقی بزرگ و غیرمنتظره بود.

افزون بر این، در یک هفته پایانی سال گذشته، شاخص اس‌اندپی ۵۰۰ به میزان ۰.۳ درصد بالا رفت و نهمین رشد هفتگی پیاپی را ثبت کرد که طولانی‌ترین روند صعودی این شاخص از ابتدای سال ۲۰۰۴ تاکنون به شمار می‌رود. در همین حال، شاخص تجمیعی بلومبرگ مربوط به بدهی دولتی و شرکتی در طول سال گذشته ۶ درصد افزایش یافت.

در عین حال، بررسی‌های آماری نشان می‌دهند، بازده اوراق ۱۰ ساله خزانه‌داری آمریکا (معیاری برای دارایی‌های مالی جهان که خلاف جهت قیمت اوراق بدهی حرکت می‌کند) به دلیل ادامه روند نزولی تورم، از بالای ۵ درصد در ماه اکتبر به ۳.۸ درصد در پایان کاهش یافت.

از سوی دیگر، در سال منتهی به ماه نوامبر، قیمت مصرف‌کننده در آمریکا با ۳.۱ درصد افزایش روبه‌رو شد. این رقم در ۱۲ ماه منتهی به ژوئن ۲۰۲۲ به سطح ۹.۱ درصد رسیده بود. همچنین نرخ تورم منطقه یورو به ۲.۴ درصد کاهش یافت که کمترین رشد سالانه از جولای ۲۰۲۲ به شمار می‌رود. تورم در بریتانیا نیز با افتی شدید به سطح ۳.۹ درصد رسید.

بر این اساس، در سال ۲۰۲۳ رشد سهام غول‌های فناوری «معروف به هفت شگفت‌انگیز شامل اپل، مایکروسافت، آلفابت، آمازون، تسلا، متا و انویدیا» از عوامل اصلی رونق وال استریت بود. همچنین، سال گذشته شاخص نزدک حدود ۴۳ درصد رشد کرد که بهترین عملکرد در طول دو دهه بود.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران،با توجه به داده‌ها و پیش‌بینی‌های کارشناسان، سرمایه‌گذاران انتظار دارند که سال ۲۰۲۴ به یکی از سال‌های پررونق بازار سهام تبدیل شود.

source

توسط spideh.ir