اعمال سیاست‌هایی همچون انتشار اوراق ۳۰ درصدی باعث خروج نقدینگی از صندوق‌هایی می‌شود که زیر این درصد بازدهی دارند. این باعث می‌شود که جابجایی نقدینگی را در بازار داشته باشیم. به هر حال بالاتر از همه این‌ بازارهای مالی وزارت اقتصاد بوده و روی بازارهای پولی و مالی بازار سرمایه نظارت دارد، بهتر است به ویژه با شرایط عدم اطمینانی که از بازار سرمایه به وجود آمده و با جابجایی‌ها و نقدینگی‌های پولی که ممکن است تورم را افزایش دهد و ندای افزایش تورم در سال آینده هم در جامعه شنیده می‌شود بتوانند یک سیاست تسهیل و آرامش را در بازار های مالی اعمال کند و زمانی که بازاری همچون بازار سرمایه و صندوق‌های فیکس اینکام را داریم سیاست‌های تشویقی بگذارد که سرمایه گذاران با آرامش و عدم جابجایی نقدینگی مناسب‌تری در این بازارها قرار بگیرند تا اینکه دوباره پول خود را از بازار خارج کرده و در بازار دیگری ببرند زیرا دوباره باید ببینیم که آن چه اتفاق‌هایی برای اوراق‌های ۳۰ درصد می‌افتد.
یکی از بحث‌هایی که وجود دارد و باید بر آن تاکید کنیم تصویب قوانین و مقررات و به ویژه سیاست‌های مالی است که در کشور باید اعمال شود چرا که اگر این تصویب و ثبات را در تصمیم گیری‌ها نداشته باشیم سرمایه‌گذار به ویژه سرمایه گذار خرد را دچار مشکل می‌کنیم. شاید دولت مجبور باشد در برخی زمان‌ها از سیاست های پولی و مالی در کشور به دلیل موضوع نرخ تورم و موضوعات این چنینی و در کل موضوعات متعادل کردن اقتصاد کلان استفاده کند اما این موضوع اثر روانی در جامعه و بین سرمایه گذار و سرمایه گذاران خرد دارد و الان هم می‌بینید که پول‌های زیادی در بین مردم و سرمایه گذاران خرد وجود دارد که با اعلام اینکه جایی درصد بالاتری سود وجود دارد سریع پول‌های خود را خارج کرده و به جای دیگری می‌برند، این مساله تنظیم و تعادل بازار را به هم می‌زند.
هرچند عرضه و تقاضا در بازار وجود دارد و باید روی قیمت‌ها اثر بگذارد ولی تسریع در اعمال این سیاست‌ها باعث می شود اثرات چندان خوشایندی روی صندوق‌ها و حتی بازار پول نگذارد و به خصوص صندوق‌ها که جزئی از بازار سرمایه و از جمله ابزارهای بسیار مهم بازار سرمایه هستند و جلب اعتماد مردم به بازار سرمایه زمان می‌برد و از دست دادن این اعتماد دوباره زمان بیشتری می برد که بخواهیم سرمایه ها را جذب و دوباره بتوانیم اقتصاد را متعادل کنیم.
می‌توان از این ابزارهای بازار سرمایه و صندوق‌ها و اتفاقاتی که می‌تواند در این صندوق‌ها بیفتد استفاده کنند تا اینکه اوراق‌هایی را منتشر کنند که بعضی مواقع مشاهده می‌کنیم که اعلامی نرخ اوراق درصدی است اما نرخ‌های موثرش بسیار متفاوت است. این متفاوت بودن روی تبدیل به نقد کردن یا زمان آن است. سرمایه گذار خرد خرید انجام می‌دهد ولی نرخ های موثر با توجه به افزایش طول مدتشان یا با توجه به اینکه اگر زودتر سرمایه گذار بخواهد تبدیل کند نمی‌داند که نرخ های موثرش متفاوت می‌شود.
اگر سیاست ثبات را در بازارهای مالی و به ویژه بازار سرمایه که ابزارهای خیلی کاملی در آن وجود دارد و به ویژه صندوق‌ها می‌توانیم آینده بهتری داشته باشیم و سرمایه‌گذار با اطمینان بیشتر و عدم تلاطم مالی بیشتر به سرمایه‌گذاری بپردازد.

  • مهدی آزادواری – کارشناس بازار سرمایه
  • شماره ۵۳۱ هفته نامه اطلاعات بورس

source

توسط spideh.ir