به گزارش صدای بورس، بازار سرمایه در اردیبهشت ماه تلخ‌ترین روزهای خود را سپری کرد تا شاهد بهاری سرد در سال ۱۴۰۳ باشد. گویی این بازار رمقی برای تحرک ندارد و متغیرهایی مانند افزایش افسارگسیخته نرخ اخزا، نرخ‌های سود عجیب و ریسک‌های سیاسی منطقه و… شیره‌جان آن را کشیده است.
براین اساس تا زمانی که موضوعات مطرح شده درست نشود، جریان صعودی قوی در بازار ایجاد نمی‌شود و رکود آن همچنان تداوم خواهد داشت. نگاهی به آمار ورود و خروج حقیقی‌ها در اردیبهشت ماه نشان می‌دهد در این ماه، ۸ روز ورود و ۱۳ روز خروج پول از بازار را داشته‌ایم.
اولین روز اردیبهشت با تزریق ۱.۳۰۲ میلیارد تومان پول به بازار سرمایه شروع شد. به عقیده صاحبنظران، بازار در این روز بسیار تاریخی و بی‌نظیر عمل کرده و برخی فروکش کردن ریسک‌های سیاسی که از فروردین گریبان بازار را گرفته بود، یکی از دلایل این اتفاق می‌دانند. ضمن آنکه در این بازه زمانی تغییرات نرخ نیما و ثبات سیاست‌های اقتصادی هم مزید بر علت این موضوع است. از دوم تا چهارم اردیبهشت، بازار به نسبت روزهای آغازین اردیبهشت با افت در میزان ورود پول حقیقی مواجه شد؛ به‌طوری که حقیقی‌ها در دوم اردیبهشت ۴۰۴ میلیارد تومان، سوم اردیبهشت ۸۶ میلیارد تومان و چهارم اردیبهشت ۳۰ میلیارد تومان پول خود را روانه بازار سرمایه کردند. در این سه روز بازار از تب و تاب اولیه خود افتاده بود اما تاحدودی منطقی رفتار می‌کرد.
پنجمین روز اردیبهشت، فراتر از انتظارات کارشناسان بازار عمل کرد و در این تاریخ ۱۶۸ میلیارد تومان توسط سهامداران وارد بازار سرمایه شد.
هشتمین روز با اینکه صاحبنظران توقع بازاری کم رمق را داشتند اما به شکل عجیبی چراغ قرمز در آن روشن شد که عده‌ای عقیده دارند به دلیل انتشار اخبار منفی مالیاتی در آن بازه زمانی بوده است. در این تاریخ ۵۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار پر کشید و نشان داد بازار از چیزی به نام ضعف پول رنج می‌برد. روز نهم هم ۸ میلیارد تومان کوچ سرمایه از بازار اتفاق افتاد.
دهم اردیبهشت ماه اما ۱۰۳ میلیارد تومان ورود پول را تجربه کردیم البته از یازدهم تا هجدهم اردیبهشت خروج پول را داریم. در این پنج روز بازار حرفی برای گفتن نداشت و منتظر یک تغییر و رویداد خاص برای رشد بود.
به ترتیب در ۱۱ اردیبهشت ۲۴۳ میلیارد تومان، ۱۲ اردیبهشت ۲۰۵ میلیارد تومان، ۱۶ اردیبهشت ۱۵۲ میلیارد تومان، ۱۷ اردیبهشت ۲۹۷ میلیارد تومان و ۱۸ اردیبهشت ۱۲۶ میلیارد تومان خروج سرمایه از بازار داشتیم. نوزدهمین روز اردیبهشت بعد از آن همه خروج سنگین، کور سوی امیدی به بازار برگشت و در این روز ۶۷ میلیارد تومان منبع جدید وارد بازار شد که این روند چندان تداوم نداشت و در ۷ روز باقی مانده تا پایان ماه، تنها یک روز دیگر تزریق پول حقیقی را داشتیم.
آسمان بورس از ۲۲ تا ۲۶ اردیبهشت ابری و تیره بود و حس ناامیدی در بند بند وجود فعالان بازار سرمایه دیده می‌شد. در این پنج روز فروشنده‌ها قوی‌تر ظاهر شدند و دست عرضه بالاتر بود؛ ۲۴ اردیبهشت ماه بیشترین خروج پول حقیقی در این ماه معادل ۵۶۹ میلیارد تومان رقم خورد.
در این میان نکته قابل توجه اینکه همیشه مجلس یکی از بزرگ‌ترین ریسک‌ها برای بازار سرمایه بوده و مشکلات بسیاری را سر راه این بازار قرار داده است مانند ماجراهای تبصره س بند ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳ که چند روزی بازار و اهالی‌اش را سرگرم کرد. در واپسین روزهای اردیبهشت ماه فشار بی سابقه نرخ بهره و افزایش بی رویه نرخ اخزاها باعث شد پاهای لرزان بازار نتواند ورود پول ۶۱ میلیارد تومانی در ۲۹ اردیبهشت را حفظ کند و به قدری ضعیف و سست شده که ۳۰ اردیبهشت ماه ۴۷۲ میلیارد تومان پول از این بازار پرکشید. در مجموع بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان از بازار در اردیبهشت ماه سرمایه خارج شده است.

خروج نقدینگی ادامه دارد

  • همراز فیروزی – خبرنگار
  • شماره ۵۴۲ هفته نامه اطلاعات بورس

source

توسط spideh.ir