به گزارش صدای بورس، همانطور که اشاره شد؛ وضعیت بورس مدتی است کم اقبال‌تر از سایر بازارها بوده و بررسی‌ها نشان می‌دهد حتی در سرچ گوگل کلمه «بورس» نیز نسبت به گذشته به شدت کاهش پیدا کرده است. این به آن معناست که علاقه و توجه به بازار سرمایه با سرعت بالایی درحال سقوط است.

همچنین مقایسه یکسال اخیر گوگل ترند نشان می‌دهد که بورس در مقایسه با سایر بازارها همچون طلا، ارز، دلار، مسکن، خودرو و… به شدت کمتر مورد توجه قرار دارد. در نظرسنجی سال گذشته ایسپا نیز تنها 1.3 درصدی مردم تمایل به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه داشتند و اکثر آنها مایل به سرمایه‌گذاری در سایر بازارهای موازی همچون مسکن، خودرو، طلا، سکه، دلار و… بودند.
اتفاقات بسیاری در رخ دادن این وضعیت دخیل بوده است از جمله رخدادهای اردیبهشت ‌ماه سال گذشته و جریانات نرخ خوراک، همچنین در ادامه آن اتفاقات دیگری همچون قیمت‌گذاری دستوری، رانت خبری، فاصله دلار نیمایی با ارز آزاد، ‌عواملی همچون جنگ در منطقه و… پیش‌بینی‌ناپذیری و بی‌اعتمادی مردم را رقم زد که روند رو به رشد بازار را متوقف کرد و ریزش‌ها را تاکنون در پی داشته است.
بررسی‌ها در گوگل ترند نشان می‌دهد، بازارهای طلا، خودرو و دلار بیشتر از سایر بازارها مورد توجه بوده و در بازه‌های زمانی خاصی نیز بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌اند اما بورس با سیر نسبتا آرامی به سوی نزول پیش می‌رود. بیشترین سرچ بورس در یک سال اخیر مربوط به استان زنجان بوده و پس از آن به ترتیب استان‌های تهران، مرکزی، سمنان و کرمانشاه بورس را سرچ کرده‌اند. عباراتی چون والماس، عالیس، ثشاهد، خکمک، رهاورد و اهرم کلمات پر جستجو در این بازه زمانی بوده‌اند. موضوعاتی چون رهآورد 365، کارگزار، شرکت ملی صنایع مس ایران و شاخص بازار سهام نیز مورد توجه کاربران بوده است. طلا نیز بیشترین توجه را در اردیبهشت ماه شاهد بوده و استان لرستان بیشترین سرچ این عبارت را داشته ‌است، پس از آن به ترتیب استان‌های کرمانشاه، همدان، آذربایجان شرقی و چهار محال و بختیاری بیشترین سرچ طلا را در گوگل داشته‌اند.
ضمن آنکه عباراتی چون قیمت طلا، طلای 18 عیار و موضوعاتی همچون سکه دلار، ایالت متحده و سامانه بازار طلا بیشترین سرچ را به خود در زمینه طلا اختصاص داده‌اند.
عبارت دلار نیز در بازه یک‌ساله و به‌ویژه اردیبهشت ماه بیشترین سرچ را در تهران و پس از آن در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، قم و کرمانشاه به خود اختصاص داده است. عباراتی چون قیمت دلار امروز، قیمت دلار لحظه به لحظه، نرخ ارز، سکه، دلار، طلا و موضوعاتی چون سکه دلار – ایالات متحده، نوسان، نرخ ارز و دلار بیشترین سرچ را داشته‌اند.
خودرو نیز بیشترین علاقه را در استان ایلام و بعد از آن استان‌های کرمانشاه، لرستان، زنجان و اردبیل به خود اختصاص داده و عباراتی چون سامانه یکپارچه خودروی وارداتی، سامانه خودروی وارداتی، خودروی سهند، واردات خودروی دست دوم و طرح اسقاط خودرو و همچنین موضوعاتی مانند فروش خودرو،‌ خلافی خودرو، خرید خودرو، سایپا سهند و سایپا اطلس بیشترین سرچ را داشته‌اند.
مسکن هم بیشتر در استان قم سرچ شده و بعد از آن استان‌های کردستان، زنجان، اردبیل و قزوین این کلمه را سرچ کرده‌اند. همچنین عبارت‌هایی چون وام مسکن 1403، ودیعه مسکن 1403، وام ودیعه مسکن 1403، خودنویس و همچنین موضوعاتی همچون شهرسازی بیشترین سرچ را داشته‌اند.در بازه زمانی شش ماهه هم به ترتیب طلا، خودرو، دلار، مسکن و بورس بیشتر از همه سرچ شده‌اند. زنجان، تهران، سمنان، البرز و آذربایجان شرقی پنج شهری هستند که رتبه اول سرچ طلا را به خود اختصاص داده‌اند.در حوزه بورس عبارات داتام بورس، کرومیت، فنر بورس، زماهان بورس و صندوق‌های طلا در بورس بیشترین سرچ را داشته‌اند.

یخبندان بورس در روزهای گرم بهار

همراز فیروزی – خبرنگار

شماره ۵۴۲ هفته نامه اطلاعات بورس

source

توسط spideh.ir