موحد با بیان این که نرخ سود باید به نحوی انتخاب شود تا زمینه تعادل مابین این نرخ و رشد اقتصادی در کشور ایجاد شود، گفت: بی‌شک افزایش بیش از حد و عدم توجه به مخاطرات احتمالی آن برای صنایع در آینده نزدیک، سبب توقف مسیر توسعه صنایع، کاهش تولید و در نهایت کاهش رشد اقتصادی و ایجاد نقدینگی بدون پشتوانه می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: اکنون تامین نقدینگی و سرمایه در گردش صنایع و تولیدکنندگان به یکی از چالش‌های اصلی اقتصادی تبدیل شده و نرخ بالای سرمایه‌گذاری نیز عملا باعث ایجاد اختلال در توسعه می‌شود.

معاون راهبردی کارگزاری بانک سپه خاطرنشان کرد: با توجه به نرخ سود حدود ۳۸ درصدی اسناد خزانه اسلامی، اکنون این نرخ معادل p/e حدود ۲.۵ در بازار است و نمی‌توان شرکتی را پیدا کرد که از فعالیت اقتصادی درست در کشور به جز فعالیت‌های سوداگرانه و غیر مولد، سود ۴۰ درصدی را بدست آورد و قادر به کسب p/e حدود ۲ و ۳ باشد.

وی اظهار داشت: اکنون p/e گذشته‌نگر بازار حدود ۷.۵ و p/e آینده‌نگر حدود ۵.۷ است که با p/e بلندمدت خود فاصله دارد، طبیعتا باید به سمت میانگین بلندمدت خود حرکت کند اما با وجود سیاست فعلی نرخ سود و هوشمند بودن پول و سرمایه گذاران، سود بالای اوراق در مسیر رشد بازار سرمایه و حمایت از آن اتفاق نخواهد افتاد.

منبع: سنا

source

توسط spideh.ir