حمید میرمعینی در گفت‌وگو با «صدای بورس» در رابطه با تداوم محدودیت دامنه نوسان گفت: همانطور که در روزهای اخیر علاوه بر مشکلاتی که ناشی از تنش‌های سیاسی داخلی و انتشار گزارشات نامناسب از برخی از شرکت‌ها وجود داشت، دیدگاه‌های مختلفی نیز در مورد دامنه نوسان مطرح است که به نوعی موافقان و مخالفان خاص خود را دارد.

وی افزود: در اصول کلی علم اقتصاد آزاد، هیچگونه دستکاری قیمت و محدودیت در قیمت‌گذاری بر اساس عرضه و تقاضا قابل قبول نیست و سازمان بورس و اوراق بهادار که خود نماگر علم اقتصاد آزاد است نباید اسیر قیمت‌گذاری دستوری شود. محدودیت در دامنه نوسان محدودیتی در قیمت‌گذاری و حجم مبناست و به نوعی قیمت‌گذاری دستوری محسوب می‌شود.

کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: گفتنی است، سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان متولی بازار سرمایه همیشه نسبت به قیمت‌گذاری دستوری در صنایع مختلف معترض و معتقد است برای حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران باید اعتراض خود را به نهادهای مختلف در راستای تصمیم‌گیری قیمت‌گذاری کالاها و خدمات اعلام ‌کند.

میر معینی در مورد آسیب‌های ناشی از محدودیت دامنه نوسان ادامه داد: با اعمال محدودیت دامنه نوسانی که بعد از شهادت رئیس جمهوری اتفاق افتاد، می‌توان گفت چند هفته‌ای است بازار از تعادل خارج شده و نقدشوندگی بازار کاهش پیدا کرده است و اعمال دامنه نوسان و محدودیت قیمت‌ها باعث شده بازار دیرتر به تعادل برسد و در زمان وجود صف‌های خرید نقدشوندگی بازار کاهشی شود. بنابراین از سازمان بورس انتظار می‌رود که تصمیم‌گیری مناسب را اتخاذ کند تا بازار به حالت نرمال بازگردد.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد سیاست‌گذاری به گونه‌ای باشد که با گذشت زمان معیارهایی اتخاذ شود تا دامنه نوسان به حالت قبلی خود بازگردد. بنابراین سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان سازمان متولی بازار سرمایه باید اقداماتی را انجام و نماد اصول علم اقتصاد را نقض نکند و در جهت رفع محدودیت‌ها و اصلاح ریزساختارهای بازار اقدام لازم انجام دهد تا از اعمال محدودیت‌ها و نواقص در زیرساخت‌ها خودداری شود.

میر معینی به تاثیرات انتخابات ریاست حمهوری بر بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: انتخابات ریاست جمهوری یک موضوع و عامل تاثیرگذار است که در دوره‌های مختلف بر بازار سرمایه تاثیرگذار بوده و باید منتظر بود تا کاندیداها انتخاب شوند.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد برنامه‌های اقتصادی هیچکدام از نامزدهای ریاست جمهوری دردی از بازار سرمایه دوا نمی‌کند و اشراف مناسبی بر بازار سرمایه ندارند که این موضوع باعث شد نظر آنها توسط کارشناسان و فعالان بازار سرمایه مورد استقبال قرار نگیرد.

کارشناس بازار سرمایه در پایان افزود: متاسفانه همچنان بعد از چهار سال بازار سرمایه در حال ریزش است که در مقایسه با بازدهی مناسب بازارهای دیگر نتوانست عملکرد مناسبی را رقم بزند که این نوع حاکمیت و بی‌اعتنایی‌ها نسبت به بازار سرمایه خیلی جای سوال دارد و موجب نا امیدی اکثر فعالان بازار شده است.

source

توسط spideh.ir