سخنگوی شورای نگهبان گفت: برخلاف ادعاهای مطرحشده، دکتر پزشکیان تاکنون هیچگاه برای نامزدی نمایندگی مجلس شورای اسلامی از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت نشده است. هادی طحاننظیف، عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان در پژوهشکده شورای نگهبان در جمع طلابی که از سراسر کشور در دوره آموزشی «مثل خمینی» شرکت کرده بودند، ابتدا فرا رسیدن ماه صفر را گرامی داشت و درباره شهادت اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، گفت: این اقدام ددمنشانه رژیم صهیونیستی محکوم است و انشاءالله این رژیم پاسخ پشیمانکنندهای دریافت خواهد کرد. او سپس به عنوان مقدمه اظهار کرد: شورای نگهبان در نظام جمهوری اسلامی ایران، براساس قانون اساسی وظایف و مأموریتهای متعددی دارد. تطبیق مصوبات شورای نگهبان با موازین شرع و اصول قانون اساسی، نظارت بر انتخاباتهای ریاستجمهوری، مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری و همهپرسی، تفسیر اصول قانون اساسی و پاسخ به استعلامات فقهی دیوان عدالت اداری مهمترین وظایف و مأموریتهای شورای نگهبان هستند که مورد اشاره طحاننظیف قرار گرفت. او اما ابراز تأسف کرد که شورای نگهبان بیشتر با موضوع نظارت بر انتخابات در جامعه شناخته میشود و در این رابطه گفت: انتخابات به طور معمول هر دو سال یک بار در کشور برگزار میشود، اما ما به طور مداوم و روزانه در حال بررسی مصوبات مجلس شورای اسلامی هستیم. ما پابهپای مجلس، مصوبات را بررسی میکنیم و به استعلامات فقهی دیوان عدالت اداری نیز پاسخ میدهیم. سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: شناختهشدن این شورا تنها به وظیفه نظارت بر انتخابات، مانند این است که یک وزارتخانه تنها با یک اداره کل شناخته شود؛ لذا طبیعی است که همه حوزههای فعالیتش را پوشش ندهد.
توصیه به مطالعه قانون اساسی و سیاستهای کلی انتخابات
این عضو حقوقدان شورای نگهبان در ادامه با طرح این سؤال از طلاب که چند نفر از شما قانون اساسی را مطالعه و به سیاستهای کلی انتخابات ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب مراجعه کردهاید، به استقبال سؤالات طلاب که بیشتر درباره نظارت بر انتخابات و بررسی صلاحیتها بود، رفت و عنوان کرد: اگر بههمین دو سند مهم و اساسی مراجعه شود، به بسیاری از سؤالات مربوط به انتخابات از سوی مردم میتوان پاسخ داد. او سپس درباره برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاستجمهوری اظهار کرد: به دلیل شرایطی که پیش آمد و آیتالله رئیسی، رئیسجمهور در آن حادثه تلخ به شهادت رسید، انتخابات ریاستجمهوری زودتر از موعد برگزار شد. طحاننظیف افزود: برگزاری انتخابات ریاستجمهوری در دو مرحله و در کمتر از ۵۰ روز، آنهم در شرایطی که رئیسجمهور به شهادت رسیده بود، نشاندهنده قوت، ثبات، اقتدار و استحکام نظام جمهوری اسلامی ایران و قابل افتخار است. سخنگوی شورای نگهبان در همین رابطه به اصل ۱۳۱ قانون اساسی اشاره کرد و گفت: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، که یک قانون اساسی مترقی است، برای زمانی که کشور دچار فقدان رئیسجمهور میشود، تدابیری پیشبینی کرده که در اصل ۱۳۱ قانون اساسی آمده است. بنابراین با ابهامی در این رابطه مواجه نبودیم. تأکید رهبر معظم انقلاب بر عدم به وجود آمدن خللی در امور کشور و مردم نیز مسیر را برای تحقق قانون هموار کرد. او اعلام کرد: صبح همان روزی که شهادت آیتالله رئیسی به طور رسمی اعلام شد، با وزارت کشور بهمنظور تهیه تقویم برگزاری انتخابات جلسه داشتیم که حتی احتمال دومرحلهای شدن انتخابات هم در آن پیشبینی شد. بعدازظهر همان روز، پیشنهادات وزارت کشور در جلسه شورای نگهبان مورد بررسی و موافقت قرار گرفت.
رد ادعاها درباره بررسی صلاحیتها
در ادامه سخنگوی شورای نگهبان درباره برگزاری فرایندهای انتخابات چهاردهمین دوره ریاستجمهوری اظهار کرد: هماهنگیهایی که به طور معمول برای برگزاری انتخابات باید طی چند ماه انجام میشد، در این دوره در کمتر از چند هفته انجام شد. او افزود: همچنین کارهایی که در ادوار گذشته انجام نشده بود، در این دوره اجرائی شد که به طور مثال میتوان به اجرای مصوبه شورای نگهبان با موضوع «معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاستجمهوری» که منجر به ساماندهی ثبتنامها شد، اشاره کرد. طحاننظیف گفت: در گذشته شاهد به وجود آمدن صحنههایی در ثبتنامها بودیم که بعضا در شأن ملت ایران نبود. از این رو پس از اینکه سیاستهای کلی انتخابات در سال ۱۳۹۵ از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد، در سال ۱۳۹۶ مصوبه مورد اشاره توسط شورای نگهبان به تصویب رسید. زمینه اجرائیشدن این مصوبه در انتخابات سیزدهمین دوره ریاستجمهوری در سال ۱۴۰۰ از سوی دولت وقت فراهم نشد، اما چون از سوی شورای نگهبان اعلام شده بود که این مصوبه در بررسی صلاحیتها مبنای عمل قرار خواهد گرفت، ثبتنامیها به حدود ۶۰۰ نفر کاهش یافت. سخنگوی شورای نگهبان درباره انتخابات اخیر هم گفت: در جلساتی که با وزارت کشور داشتیم، تأکید کردیم که این مصوبه قانونی مبنای عمل قرار گیرد که این مصوبه اجرا و ثبتنامها منطقیتر شد. درنهایت ۸۰ نفر ثبتنام شدند که پروندههای تمامی آنها در جلسات شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت. او درباره فرایند بررسی صلاحیتهای داوطلبان در صحن شورای نگهبان، گفت: پرونده هریک از داوطلبان به صورت جداگانه مطرح و بررسی شد. ابتدا استعلامات صورت گرفته و سوابق فرد بیان شد. سپس اعضا نظرات خود را درباره آن فرد اعلام کردند و درنهایت رأیگیری به صورت مخفی انجام شد. طحاننظیف در ادامه، ادعاهای مطرحشده در رسانهها و فضای مجازی در رابطه با موضوع بررسی صلاحیتها را رد کرد و گفت: هر آنچه راجع به تعداد آرای داوطلبان، مانند اینکه یک نفر چه تعداد رأی آورده یا اینکه دلایل عدم احراز صلاحیت فلان داوطلب فلان چیز بوده است، فاقد اعتبار است.
پاسخ به یک ادعا درباره رد صلاحیت پزشکیان از سوی شورای نگهبان
سخنگوی شورای نگهبان در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سؤالات اظهار کرد: برخلاف ادعاهای مطرحشده، دکتر پزشکیان تاکنون هیچگاه برای نامزدی نمایندگی مجلس شورای اسلامی از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت نشده است. او افزود: ایشان تاکنون پنج بار برای نمایندگی مجلس شورای اسلامی ثبتنام کرده که هر پنج بار از سوی شورای نگهبان تأیید صلاحیت شده است.
طحاننظیف البته این توضیح را داد که در انتخابات اخیر مجلس ایشان از سوی هیئتهای اجرائی که ارتباطی با شورای نگهبان ندارند، رد صلاحیت شد که ایشان به هیئت نظارت استانی اعتراض کرد و اتفاقا از سوی هیئت نظارت و شورای نگهبان تأیید صلاحیت شد. سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی تأکید کرد: بررسی صلاحیتها در هر دوره و در هر انتخابات مطابق با قانون انجام میشود. ممکن است یک فرد در یک دوره صلاحیتش تأیید شده باشد، اما در دوره بعد صلاحیتش تأیید نشده باشد که دلایل مختلفی دارد. عکس آن نیز میتواند اتفاق افتاده باشد؛ یعنی یک نفر در یک دوره صلاحیتش احراز نشده باشد و در دوره بعد صلاحیتش تأیید شده باشد که این وضعیت نیز دلایل مختلف قانونی دارد. او خاطرنشان کرد: هر انتخابات قانون خاص خودش را دارد. شرایط داوطلبی در انتخابات مجلس شورای اسلامی با انتخابات ریاستجمهوری تفاوت دارد. در مواد ۳۱، ۳۲ و ۳۳ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی شرایط و موانع داوطلبی اعلام شده و شرایط داوطلبی در انتخابات ریاستجمهوری نیز در قانون اساسی آمده است. سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سؤال همیشگی که چرا این نهاد دلایل رد صلاحیتها را اعلام نمیکند نیز گفت: دلایل رد و عدم احراز صلاحیتها به داوطلبان اعلام میشود، اما برای انتشار عمومی به مجوز قانونی نیاز داریم. البته در قانون جدید انتخابات مجلس آمده است، چنانچه داوطلبی دراینخصوص خلافی نسبت به شورای نگهبان منتسب کند، این نهاد میتواند به دفاع از خود بپردازد.
source