رئیس گروه علمی ارتقا سلامت فرهنگستان علوم پزشکی با بیان اینکه علوم سلامت با تغییرات بسیار سریعی روبرو است، گفت: برخی اوقات با ابهام و عدم قطعیت در علت بیماریها روبرو هستیم بنابراین باید از دگم اندیشی و تعصب در علوم سلامت دوری کنیم.
به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، کامران باقری لنکرانی، در نخستین کارگاه تخصصی آموزشی خبرنگاران سلامت در فرهنگستان علوم پزشکی ایران، اظهار داشت: مضمون و مفهوم پیامهای سلامت برای جامعه بسیار مهم و برای اثرگذاری، نیازمند خلاقیت است. به عنوان نمونه میتوان این عبارت را گفت که ادامه مصرف سیگار، شما را میکشد و یا میتوان برای تأثیرگذاری بهتر گفت که اگر شما سیگار را ترک کنید، ۱۵ سال به عمرتان اضافه میشود.
وی به لزوم توجه مدیران نظام سلامت به پیام رسانی به مخاطبان و جامعه اشاره و خاطرنشان کرد: مدیران و سیاستگذاران باید مخاطب خودشان را بشناسند، برای مردم حق نگران بودن و ترس را قائل شوند، اطمینان کاذب ندهند، به ابهامات و نادانستهها پاسخ دهند، توصیههای روشن و شدنی به مردم اعلام کنند، کمتر قول بدهند و بیشتر عمل کنند، احتمال مشکلات آینده را در خبرهای خوب در نظر بگیرند و سخنگوی مناسب داشته باشند.
لنکرانی از خبرنگاران سلامت به عنوان پل ارتباطی بین مردم و نظام سلامت یاد کرد و گفت: اطلاع رسانی در مورد اخبار علمی، افزایش سواد سلامت مردم، پاسخگو کردن نظام سلامت، انتقال خواستهها به سیاستگذاران و انتقال برنامهها و اقدامات به مردم از مهمترین اقدامات خبرنگاران سلامت است.
رئیس گروه علمی ارتقا سلامت فرهنگستان علوم پزشکی با بیان اینکه علوم سلامت با تغییرات بسیار سریعی روبرو است، گفت: توصیههای سه سال قبل در پزشکی ممکن است تا ۵۰ درصد تغییر کنند و گاهی نیز به ضد خودش تبدیل شود. در علوم سلامت برخی اوقات با ابهام و عدم قطعیت در علت بیماریها روبرو هستیم بنابراین باید از دگم اندیشی و تعصب در علوم سلامت دوری کنیم.
وی ارتباطات سلامت را پیام رسانی متنی، کلامی و چند رسانهای برای تأثیرگذاری و توانمندسازی جامعه برای انتخابهای سالم دانست و گفت: ارتباطات سلامت نوعی بازاریابی اجتماعی و با در نظر گرفتن مصلحت جامعه است که با بازاریابی تجاری، کاملاً متفاوت است.
لنکرانی ادامه داد: هدف گذاری در ارتباطات سلامت شامل توانمندسازی برای خودمراقبتی، افزایش درک خطر، ترویج رفتارهای سالم، سوق دادن هنجارهای اجتماعی و سالم و افزایش بهره مندی از خدمات سلامت است. سازمان جهانی بهداشت بر در دسترس بودن، قابل انجام، قابل اعتماد و غیرقابل تبعیض بودن اطلاعات سلامت تاکید دارد.
به گفته وزیر اسبق بهداشت، مخاطبان ارتباطات سلامت را افراد جامعه، ارائه دهندگان خدمات سلامت، سیاستگذاران و سازمانهای بین المللی هستند تا بتوانند تصمیم گیری صحیحی برای سلامت جامعه داشته باشند و رسانههای سلامت باید بتوانند به ارائه این تصمیمات درست کمک کنند.
رئیس گروه علمی ارتقا سلامت فرهنگستان علوم پزشکی با بیان اینکه اخبار نادرست و دروغ تا ۷۰ درصد بیشتر از اخبار صحیح در شبکههای اجتماعی پخش میشوند، افزود: زمان انتشار گسترده اخبار دروغ، خیلی کوتاه و ۶ برابر کمتر از اخبار درست است. در حوزه سلامت، اخبار درست اهمیت بسیار زیادی دارد، چراکه ممکن است باعث جان باختن افراد شود.
source