«آرمان امروز» بررسی میکند؛
آرمان امروز_گروه اقتصادی: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سومین روز از بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم، به بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت پرداختند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی که روز شنبه خط مشی و اصول کلی دولت چهاردهم را بررسی کرده بودند، در جلسه نوبت عصر روز گذشته به بررسی صلاحیت سید محمد اتابک، وزیر پیشنهادی صنعت، معدت و تجارت پرداختند.
تایید سوابق صنعتی اتابک
در ابتدای جلسه، زهرا سعیدی مبارکه سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ضمن قرائت گزارش کمیسیون، از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت خبر داد. یکی از نکاتی که طی روزهای گذشته برخی از مخالفان وزیر صمت به آن اشاره می کردند، عدم تحصیلات و سوابق مرتبط با صنعت بود. اما بر اساس گزارش کمیسیون صنایع مجلس از نظر سوابق علمی و تجربی، تحصیلات وزیر پیشنهادی در مقطع کارشناسی ارشد مرتبط با حوزه صنعت بوده و دارای تجربیات اجرایی در بخش معدن و قابل قبول می باشند.
پس از بررسی سوابق، عملکرد، برنامه ها و اظهارات آقای سید محمد اتابک، درخصوص صلاحیت ایشان برای تصدی وزارت صنعت و معدن، رای گیری به عمل آمد که در نتیجه، صلاحیت ایشان برای تصدی وزارتخانه مذکور با اکثریت آراء به تأیید کمیسیون صنایع و معادن رسید.
اصرار مخالفان بر سوابق صنعتی
احد آزادیخواه نماینده مردم ملایر در جریان بررسی برنامه و صلاحیت محمد اتابک وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در اظهاراتی به عنوان مخالف گفت: سابقه حضور آقای اتابک در وزارت صمت یا صفر است یا اندک؛ البته اگر هم صفر باشد دلیل نمیشود که ایشان برای این وزارتخانه معرفی نشوند؛ اما آنچه که مهم است این است که مواظب مسائلی که مطرح کردم، باشند. دعا میکنیم شما مرد میدان باشید و گرههای کور را از مسیر صنعتگران باز کنید.
سید میثم ظهوریان نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی نیز در مخالفت با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: در بین وزرایی که برنامه ارائه دادند ضعیفترین برنامه برای آقای اتابک است. برنامههای ایشان فاقد هرگونه اولویت است. حمایت از بنگاههای کوچک، متوسط و بزرگ مقیاس در برنامههای ایشان است. ایجاد واحدهای جدید و دیگر واحدها در برنامههای ایشان هستند، اما منابع محدود هستند و باید اولویت داشت. این موضوع ما را یاد وزیر صمتی میاندازد که چندین همت از بانک مرکزی گرفت تا به خودروسازان کمک کند. از وزرا انتظار داریم لایحه میانیتر و عملیاتیتر معرفی کنند.
تاکید موافقان بر تحصیلات و سابقه مدیریتی
جلیل مختار نماینده آبادان در مجلس در جلسه علنی نوبت عصر به عنوان موافق سید محمد اتابک وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: مبارزه با بحرانهای وزرات صمت از عهده هر کسی برنمیآید؛ وزرات صمت به مدیر و فرمانده کاردان نیاز دارد که اتابک نشان داده مدیر شایسته ای برای این مسئولیت است.
مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم در موافقت با وزیر پیشنهادی صنعت معدن و تجارت با انتقاد از طرح ادعایی از سوی مخالفان وزیر پیشنهادی مبنی بر اینکه او هیچ آشنایی با صنعت ندارد، گفت: کسی که به خاطر تولید و خودکفایی فولاد که پایه صنایع است در لیست تحریمها قرار میگیرند آیا از موضوع سر در نمیآورند؟ مشکل ما این است که دشمنان ما نخبگان ما را خوب شناختند اما خود ما آنها را نشناختیم؛ دشمنان تحریم میکنند اما ما میگوییم که ناتوان هستند. اگر قرار است مخالفان ما توانمندی یا ناتوانی وزارتخانه چند تخصصی اظهار نظر کنند آیا خودشان در آن ابعاد تسلط لازم را دارند؟
در خودروسازی راهی جز رقابتیکردن نداریم
در ادامه سید محمد اتابک، وزیر پیشنهادی صمت در جریان جلسه علنی سهشنبه مجلس در ارائه برنامه های خود برای این وزارتخانه گفت: برنامه بنده مطابق با اسناد بالادستی و سند هفتم توسعه تدوین شده است. فرصتها و تهدیدها و سیاست گذاری در صنایع و امور تجاری در نظر گرفته شده است. وزارت صمت به عنوان یکی از بزرگترین بخش های کشور سهم اثرگذاری در میزان رفاه و ایجاد عدالت در کشور دارد.
وی ادامه داد: در گام دوم انقلاب باید با تکیه بر تولید داخل به سمت اقتصاد بدون تکیه به نفت حرکت کنیم.
اتابک تاکید کرد: هدف گذاری ما برای وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تحقق اسناد و چشم انداز پیش روی، کسب جایگاه اول صنعتی است که به راحتی قابل دسترس نیست. در سطح منطقه رسیدن به این جایگاه تلاش بسیاری را میبرد. توسعه اقتصادی باید با ورود به تکنولوژی های جدید و ورود به عصر صنایع جدید برنامهریزی شود. پیشتازی در اقتصاد دانشبنیان یکی از اهداف مهم و برنامههایی است که باید در وزارت صنعت، معدن و تجارت دنبال شود.
وزیر پیشنهادی صمت گفت: لازم است مشارکت راهبردی در زنجیرههای ارزش منطقهای و جهانی دنبال شود. چالشهای پیش رو را به صورت اختصار خدمتتان عرض میکنم. چالش های عمده ای در عمومیت حوزههای صنعت، معدن و تجارت وجود دارد. پایین بودن سهم بهرهوری، چالش تامین منابع مالی، ناپایداری روند نزولی تشکیل سرمایه ثابت و ناخالص در کشور از این موارد است. مستحضر هستید که الان مدتی است که میزان استهلاکمان از سرمایهگذاری ناخالص داخلی بالاتر رفته است. مشکلات تامین پایدار، مشکلات ساختار نظام سیاست گذاری و بیثباتی مقررات در محیط کسب و کار، غیرقابل پیش بودن متغیرهای اقتصادی و عدم اجرای صحیح قانون در بخشهای مختلف باعث شده است که وزارت صنعت، معدن و تجارت چابکی لازم را نداشته باشد و نیاز به چالاک سازی بیشتر دارد.
وی اظهار کرد: یکی از نمایندگان مجلس که به عنوان مخالف اظهار نظر کرد مطالبی درباره حوزه خودرو مطرح کرد که در پاسخ باید بگویم که واردات خودرو از طرف نمایندگان محترم به صورت قانون ابلاغ شده است و به اعتقاد من ما در خودروسازی راهی جز رقابتی کردن نداریم و برای ارتقای کیفیت، بهتر شدن وضعیت ایمنی خودروها و وضعیت سوخت آنها حتماً باید فضا را رقابتی کنیم و این موضوع نیز قانون است و انشاءالله با واردات موضوع رقابتی شدن را پیگیری میکنیم. ضمن اینکه خودروسازی باید به سمت خصوصیسازی شدن سوق پیدا کند. همچنین نماینده دیگری درباره سیاستگذاریها و عدم اشراف من به این موضوعات مطلبی را بیان کرد؛ من با صراحت میگویم با استراتژی صنایع مختلف را ساختم؛ همچنین اشاره شد که من در هلدینگها بودم؛ این هلدینگها را خود من ایجاد کرده بودم و به لطف خدا نیز هلدینگهای موفقی بوده است و من ۱۰ سال به عنوان مدیرعامل در آنها فعالیت کردم.
source