رییس دانشکدگان جامعه و رسانه دانشگاه آزاد:
ریس دانشکدگان جامعه و رسانه دانشگاه آزاد ولایتمداری را مهمترین شباهت مراسم پیادهروی اربعین و جامعه مهدوی دانست و پیادهروی اربعین را زمینه ساز ظهور امام زمان (عج) توصیف کرد.
رییس دانشکدگان جامعه و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی گفت : پیادهروی اربعین زمینه ساز ظهور امام زمان عج و شاهراه و راهبرد اصلی آزادی و عدالت خواهان برای رسیدن به جامعه مهدوی است.
دکتر اکبر نصراللهی در «همایش اربعین و جامعه مهدوی » در شهر مقدس کربلا، مهمترین ویژگیهایمشترک جامعه مهدوی و اربعین را ، عشق و معنویت، خودسازی و دگرسازی ، حاکمیت مومنان و ارادههای مردم دانست و گفت: بعد از سالها ، ابراز انزجار و مبارزه با جنایات رژیم صهیونیستی در کنار تلاشها و هماهنگی برای اقدام بزرگ در این زمینه ، دال مرکزی در گفتمان مردم کشورهای مختلف در راهپیمایی اربعین امسال شدهاست .
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی همچنین با اشاره به نظر مقام معظم رهبری مبنی بر “حکومت متکی به ایمانها و ارادههای مردم” به عنوان ویژگی جامعه مهدوی گفت: دقیقا وجود چنین ویژگی یعنی ایمان و اراده مردم ، حضور آنها در اربعین در گرمای هوا را به آرامش و حال خوب تبدیل گرده است .
رییس دانشکدگان جامعه و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی با فراملیتی ، فراجناحی و فرادینی توصیفکردن اربعین افزود : اربعین رنگینکمان فرهنگها ، اقوام ، ملیتها ، مذاهب و حتی ادیان مختلف است ؛ حقطلبی ، عدالت و آزادیخواهی و عشق به فرزند مولا علیع ، شکلدهنده این رنگینکمان و حس و معرفت مشترک همه عاشقان است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود ، گفت : پیادهروی اربعین حسینی زمینهساز جامعه مهدوی است و مشتاقان را در مسیر زندگی اصلی و آرمانی جامعه مهدوی قرار میدهد .
نصراللهی گفت: انسجام امت اسلامی، خوشبینی ، صبر و مقاومت احساس امنیت، خدمتگزاری و ایثار و فداکاری ، احساس بی نیازی و کاهش دلبستگی به مادیات،شکرگزاری ، پاک شدن کینهها از دل مردمان، فراگیری، رفاقت و دوستی و صمیمیت ، اطعام و بخشش اموال برای برآوردن نیازهای همدیگر از ویژگیهای جامعه مهدوی است که در اربعین هم رو به گسترش است.
وی افزود : راهپیمایی عظیم اربعین، نمایشی از زمان ظهور مهدی موعود/ است؛ چراکه بر اساس روایتهای متعدد ویژگی های مذکور موجود، در زمان ظهور، وجود دارد و همه آنها بویژه همدلی و صمیمیت بین زائران اربعین و در میزبانی مردم عراق به خوبی دیده میشود.
پوی همچنین گفت : اربعین تمرین ورزیده شدن و آمادگی دل کندن از کسب و کار و زندگی برای رسیدن به اهدافی عالی و الهی است؛ اربعین، احیاگر فرهنگ ناب دینی در ایثار، نوعدوستی، سخاوت و احسان است. این فرهنگ، همان است که در عصر ظهور حضرت ولی عصر عج حاکم خواهد شد و مردم بدون هیچ چشمداشتی،داراییهای خود را با نیازمندان و محتاجان شریک خواهند شد و حکومت جهانی مهدوی نیز همه امکانات را برای رفع نیازهای مادی و معنوی بشر بسیج خواهد کرد.
رئیس دانشکدگان جامعه و رسانه ولایتمداری را مهمترین شباهت مراسم پیادهروی اربعین و جامعه مهدوی دانست و گفت : همه ویژگیهای جامعه مشترک جامعه مهدوی و اربعین، در پرتو این ویژگی محقق میشود.
نصراللهی با اشاره به شکلگیری تمدنها بر اساس آرمانهای مشترک گفت: راهپمایی اربعین با گسترش دایره حق طلبان و توسعه تعاملات عدالت و آزادی خواهان ، زمینه حرکت و تأسیس تمدن نوین اسلامی و جامعه مهدوی است .
وی با اشاره به حدیثی از امام حسن عسگری (ع) که “زیارت اربعین” از نشانههای اهل ایمان فرمودند گفت: در راهپیمایی اربعین ، مردم از کشورهای مختلف يکديگر را شناسایی و شبکه بزرگ عاشقان جامعه مهدوی را شکل می دهند .
وی افزود : پیاده روی اربعین به دلیل رفتار عقلایی و منطبق با فطرت ، ظرفیت گفت و گو با جهان و زمینههای مشترک با جامعه آرمانی عصر ظهور را دارد و تعمیق و تداوم آنها، زمینه ساز ظهور حضرت (عج) است .
رییس دانشکدگان جامعه و رسانه در بخش دوم سخنان خود با استناد به مدلها و شاخصهای ارتباطی و ارزشهایخبری،گفت: اربعین هم “رسانه ” و هم “خبر”است.رسانه است چون هم تولید ، منتشر و توزیع کننده انبوه محتوا است و هم پیام های ناب اربعین، مخاطبان انبوه دارد .
علاوه بر این اربعین برخلاف رسانههای معمول فقط واسطه خبرهای دیگران نیست بلکه خودش خبر و منبع آن است بنابراین اربعین نه تنها یک رسانه بلکه ابررسانه و رساترین،مردمیترین ،جامعترین،بزرگترین ،صمیمانهترین رسانه و رسانه مظلومان و عدالت طلبان و آزادیخواهان است.
نویسنده کتاب راهنمای پوشش خبری افزود:اربعین به دلیل نوع،مکان،تعداد و ترکیب جمعیتی،تنوع غذایی ،میزان پیادهروی، نوع مشارکت شرکت کنندگان ، دوره برگزاری متمایز از همه مراسم مذهبیدنیا حتی حج و کومبهمیلا دارای همه ارزشهایخبری است با وجود این اولا از ظرفیت رسانه اربعین استفاده کافی نمیشود، ثانیا رسانههایاسلامی در پوشش آن، ناتوان ،تلاششان ناکافی و محدود به قالب و دوره خاص و اغلب احساسی است و ثالثا رسانههایغربی در این خصوص راهبردهای سکوت، کوچک نمایی اما در پوشش برخی اشکالات جزیی و طبیعی ، استراتژی بزرگنمایی را اتخاذ کرده اند.
رئیس دانشکده علوم اجتماعی ارتباطات و رسانه همچنین گفت: اربعین فرصت استثنایی برای معرفی چهره واقعی اسلام و پیام دوستی است که با توجه به الهی،انسانی و فطری بودن می تواند مخاطبان زیادی را از سراسر جهان داشته باشد و تلاشهای رسانه های غرب برای اسلام و ایران هراسی را خنثی کند.
رسانه ها باید در پوشش احساسات مذهبی و شور اربعین و عقلانیت و معرفت و حکمت توازن برقرار کنند اما متاسفانه در پوشش رسانه ای اربعین احساسات برمعرفت و بصرت غلبه دارد.
رسانه ها باید به موازات توجه به احساسات مذهبی ، به بصیرت و معرفت افزایی در اربعین توجه داشته باشند اما متاسفانه رسانه ها به سوژه های کلیشه ای و معمولی اربعین می پردازند و در تولید و انتشار موضوعات عمیق و راهبردی اربعین ناتوان هستند .
وی بزرگنمایی مشکلات و کمبودها در مراسم پیاده روی اربعین و ایجاد دوگانه های غیر واقعی مثل تقابل اربعین و حج و شیعه و سنی را از اهداف رسانه های غربی دانست و گفت: متاسفانه رسانهای داخلی با تمام تلاشی که داشتند نتوانسته اند عظمت این مراسم معنوی را به نمایش بگذارند و شبهات موجود را رفع کنند.
رسانه ها میتوانند با آموزش مستمر و توانمندسازی زائران و خادمان و استفاده از ظرفیت سازمان های مردم نهاد محیط زیستی در دوره قبل ،حین و بعد از مراسم اربعین ، به برگزاری این مراسم اربعین به منظم ترین ، بهترین و سالم ترین شکل کمک کنند.
وی نقش دانشگاهیان را در توصیف ، تبیین و پیش بینی مراسم اربعین مهم دانست و گفت ضرروت دارد استادان و دانشجویان درتحقیقات هود بویژه در پایاننامه و رساله های تحصیلی ابتدا توصیف دقیقی از پدیده اربعین و ابعاد و ویژگی ها ،ظرفیت ها و چالش های آن داشته باشند. همچنین دانشگاهها و رسانه ها باید به جنبه های اجتماعی اربعین در کنار جنبه های دینی توجه کنند.
نصراللهی افزود: اربعین نماد بخشش، مهماننوازی، وحدت، عشق، برادری، محبت، انسانیت انتظار ، امید و نماد اقتدار و صدای مظلومان و نمایش آزادگی است.
ریس دانشکدگان جامعه و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی افزود اقدامات درخور قدردانی در حوزههای مختلف رسانهای و غیررسانهای شدهاست اما به موازات استقبال و عظمت این پدیده بینظیر این تلاشها،ناکافی است.
نصراللهی با برشمردن ویژگیها و فرصتهای رسانه بی نطیر رسانه اربعین گفت در عینحال در صورتی که اقدامات متناسب و موازی با گسترش روزافزون پدیده اربعین صورت نگیرد چالشهایی آن را تهدید میکند.
نویسنده کتاب مدیریت پوشش اخبار بحران در رسانههایحرفه ای گفت: غلبه احساسات بر حکمت ، فقدان و ناکافیبودن آموزش بویژه در حوزه هایبهداشتی، سونامیجمعیتی و اقدامات ناکافی و موازی زیرساختی و فرهنگی و ساخت دوگانههای غیرواقعی از اربعین مثل اربعین_حج، شیعه_سنی ، ایران_عربستاناز جملهچالشهایاجرایی اربعین است.
عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی ، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی همچنین گفت استفاده ناکافی از ظرفیت شبکههایاجتماعی از دیگر چالشهای جهان اسلام در معرفی و فرهنگسازی پدیده اربعین است.
رییس دانشکدگان جامعه و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی در بخشپایانی از سخنان خود گفت: تشکیل ستاد رسانههای مردم نهاد، توانمندسازی رسانه ها و موکبها با آموزشهای مستمر و تبادل تجربیات، استفاده از ظرفیتهای همه قالبها و ظرفیت رسانهها بویژه رسانههای اجتماعی ، پرهیز از دوگانهسازی های نادرست، توجه بر عقلانیت و حکمتافزایی ،توجه به بعد اجتماعی در کنار جنبههای دینی اربعین و پرهیز از حاکمیتی و دولتیکردن اربعین را از جمله راهکارهای مهم برای ترویج این رویداد مهم و جهانی عنوان کرد.
source