«آرمان امروز» گزارش می دهد؛

آرمان امروز- سهیل بوستانی: روز شنبه نتایج کنکور ۱۴۰۳، در سایت سازمان سنجش منتشر شد و شرایط و آمار جالب اما غم انگیزی داشت. امسال نیز تعداد زن و مرد به ترتیب ۱۳ به ۲۷ بوده است. نکته دیگر اینکه امسال هم مانند سال قبل جنسیت هر ۱۰ رتبه برتر رشته ریاضی و فیزیک، مرد بود. اگرچه تعداد زنان به طور کلی کمتر بوده اما رتبه اول تجربی، هنر و زبان هر سه زن و رتبه اول ریاضی و انسانی مرد بودند. امسال در جمع رتبه‌های برتر انسانی ۷ مرد و سه زن وجود داشته. برترین‌های گروه تجربی یک زن و ۹ مرد بوده‌اند. در لیست برترین‌های گروه زبان ۴ زن و یک مرد وجود داشته و همه رتبه‌های برتر هنر هم زن بوده‌اند. از زمانی که نابرابری آموزشی تبدیل به یک مسئله جدی در کنکور شده، تعداد قبولی رتبه‌های برتر از مناطق مختلف کشور هم اهمیت زیادی پیدا کرده. در حالی که سال پیش چهار دانش آموز از منطقه سه به جمع برترین‌ها خودشان را رسانده ‌بودند، امسال تعداد دانش آموزان منطقه سه برتر فقط شامل یک دانش آموز دختر اهل شهر فردوس بوده که رتبه ۴ ریاضی را به دست آورده. فردوس شهری در خراسان جنوبی است که ۲۸ هزار نفر جمعیت دارد. سال پیش نام ۴ دانش آموز از شهرستان‌های چاراویماق، جیرفت، اسفراین و اسلام آباد غرب بین رتبه‌های برتر منطقه سه‌ وجود داشت.

نفرات برتر کنکور در شهرهایی با تمرکز قدرت و ثروت
توجه به اسامی شهرها و تعداد نفرات برتر کنکور نشان می‌دهد، رتبه‌های یک تا ۱۰ کنکور در سال‌های گذشته اغلب میان شهرهایی تقسیم شده است که جایگاه اقتصادی و سیاسی بهتری نسبت به سایر شهرها دارند، قطعاً تمرکز ثروت سبب‌ساز بهره بردن از امکانات بیشتری برای تحصیل و آموزش می‌شود، کما این‌که به گزارش رسانه‌ها در همین کنکور ۱۴۰۳، از میان ۳۰ نفر نخست گروه‌های ریاضی، تجربی و انسانی ۲۲ نفرشان دانش‌آموزان سمپادی‌ بوده‌اند. مثل همیشه تهران اول است. امسال شهر دوم مشهد بوده که ۵ رتبه برتر داشته و سوم تبریز و اصفهان، با سه رتبه برتر قرار داشته‌اند. یزد، شیراز و قزوین هم هر کدام دو دانش آموز رتبه برتر داشته‌اند. منطقه یک، دو و سه سهمیه‌های موثر در کنکور هستند که بر اساس محل تحصیلی داوطلبان مشخص می‌شوند. فرق آنها در امکانات آموزشی هر منطقه است. منطقه یک شامل مراکز استانی با امکانات، رفاه، و خدمات آموزشی خوب می‌شود و منطقه سه کمترین دسترسی و امکانات آموزشی را دارد. حالا بیایید از شهر و منطقه آموزشی فاصله بگیریم و فقط روی استان‌ها متمرکز شویم. ۴۸.۴ درصد رتبه‌های برتر کنکور فقط از دو استان کشور هستند. یعنی تهران و خراسان رضوی که اولی ۱۱ رتبه برتر داشته و دومی ۷. استان اصفهان سه، آذربایجان شرقی ۳، خراسان جنوبی دو، فارس دو، قزوین دو و یزد هم دو رتبه برتر داشته‌اند. آذربایجان غربی، کرمان، کرمانشاه، گیلان، مازندران، هرمزگان و همدان هم هرکدام یک رتبه برتر داشتند.

موضوع مهم دیگر اینکه امسال ۱۶ استان کشور، هیچ سهمی از رتبه‌های برتر کنکور نداشتند. یا به زبان دیگر ۵۱.۶ درصد از استان‌های کشور، در لیست رتبه‌های برتر کنکور غایب بوده‌اند‌. امسال تهران ۱۰ قبولی در جمع ۴۰ نفر برتر داشت. این تعداد سال پیش ۱۳ نفر بوده. امسال ۴ ریاضی در جمع رتبه‌های برتر داشته و ۴ انسانی. به نظر می‌رسد امسال هم مانند سال قبل سهم دانش‌آموزان تهرانی از رشته تجربی تغییری نکرده. به خاطر اینکه سال پیش هم مانند امسال فقط یک دانش آموز رشته تجربی داشتیم که از شهر تهران به رتبه‌های برتر رسیده بود. امسال دو نفر از برترین‌های تهران زن بوده‌اند که یکی از آنها انسانی خوانده و دومی در رشته زبان آزمون داده است. در حالی که سال پیش اصفهان دومین شهر بود، شهر دوم امسال مشهد است. امسال مشهد ۵ دانش‌آموز رتبه برتر داشته که به شکل جالبی شامل یک دانش‌آموز از همه ۵ رشته ریاضی، تجربی، انسانی، زبان و هنر بوده است. اصفهان، ۴ رتبه برتر داشت ولی تعداد رتبه‌های برتر مدارس این شهر امسال به سه نفر رسیده.

سال ۱۴۰۳ تبریز از اصفهان جلو زده و به شهر سوم رسیده. تبریز سال قبل دو دانش‌آموز رتبه برتر در ریاضی و تجربی داشت که امسال یک رتبه برتر دیگر به رشته ریاضی این شهر اضافه شده است. شهر سوم سال قبل، شهر یزد بود ولی امسال یزد به رتبه چهارم رسیده است. یزد، قزوین و شیراز در رتبه چهارم امسال قرار داشتند که هرکدام دو دانش آموز راهی رتبه‌های برتر کرده بودند. سهم منطقه یک امسال چه تغییری کرده؟ امسال تعداد دانش آموزهای دارای رتبه برتر منطقه یک از ۲۴ دانش آموز به ۴۰ دانش آموز رسیده‌. سال پیش این عدد برابر ۱۷ شهر بود. تعداد دانش آموزان مناطق دو هم امسال و سال پیش برابر ۱۵ دانش آموز بوده  است.

ماراتن نابرابر مدارس دولتی و غیردولتی‌

نرگس ملک زاده / کارشناس آموزشی  :  امسال نیز اعلام شد که سهم مدارس دولتی در کنکور ۱۴۰۳، فقط ۷ درصد است.
دانش آموزان مدارس دولتی زمانی‌که در این ماراتن خود را در مقابل دیگر دانش آموزانی که در موسسات کنکور یا آزمون‌ها ثبت نام کرده‌اند، می‌بینند، سرخوردگی باعث افزایش استرس آنها می‌شود. عدم دسترسی امکانات برابر میان دانش آموزان مدارس دولتی و مدارس غیر‌انتفاعی یک موضوع بسیار مهمی است. در مدارس دولتی سطح آموزشی مشخص است که با توجه به منابع درسی و حجم زیادی از دانش آموزان در کلاس و نبودن امکانات و تمام متاسفانه با تفاوت عظیم در نبود عدالت آموزشی در سیستم‌های آموزشی در میان دانش آموزان مدارس دولتی و مدارس غیرانتفاعی، مدارس خاص و تیزهوشان رو‌به‌رو هستیم. در مدارس دولتی، دانش آموزان بنا به شرایط اقتصادی خود امکان دستیبابی به این شرایط را ندارد که همین امر یا باعث جا ماندن آنها از کنکور می‌شود یا اینکه رتبه‌های قابل قبولی برای رشته‌های خوب و با کیفتی که مد نظر دارد،دانش آموزان با استعداد کسب نمی‌کنند.

دانش آموز با استفاده از منابع و برنامه‌های آموزشی موسسه به رتبه عالی دست پیدا می‌کند که این باز هم تبعات سنگینی برای دانش آموزان دیگر شهرهای کوچک، روستاها یا از طبقه‌ای که توانایی دسترسی و استفاده از این منابع را ندارد بر جای می‌گذارد و باز هم در این مورد نبود عدالت آموزشی به چشم می‌آید. در این شرایط آن دسته از دانش آموزانی که رتبه تک رقمی از مدارس دولتی نیز گرفته‌اند در دام موسسات کنکور می‌افتند و با پیشنهادات مالی وسوسه انگیز، در زمره دانش آموزانی قرار می‌گیرند که در کلاس‌های کنکور آن موسسه شرکت کرده‌اند و این امید را برای دانش آموزانی که در مدارس دولتی ثبت نام کرده‌اند به صفر می‌رساند. تبلیغاتی سراسر کذب و دروغ که بر دانش آموزان تاثیرات سویی دارد.علاوه بر موسسات کنکوری ایدوئولوژی‌ها هم برای تبلیغات خود از دانش آموزان بهره می‌برند، گویی آن دانش آموز پروپوگاندای آن سیستم است.

source

توسط spideh.ir