آرمان امروز-عرفان بیوکنژاد: استانداری در ایران نهاد دولتی است که نمایندگی دولت مرکزی در سطح هر استان را بر عهده دارد. استاندار، که بالاترین مقام اجرایی هر استان است، توسط وزیر کشور به پیشنهاد دولت و با تأیید رئیسجمهور منصوب میشود. وظیفه اصلی استانداری، اجرای سیاستها و برنامههای دولت در سطح استانها و هماهنگی بین نهادهای مختلف اجرایی، قضایی و نظامی در استان است. همچنین استانداران با ائمه جمعه باید هماهنگ باشند تا بتوانند با مدیریت جمعی، چالشها را بر طرف کنند.
در ادامه به صورت کلی وظایف یک استاندار را بررسی میکنیم:
هماهنگی و نظارت بر ادارات کل استان: استاندار بر تمامی دستگاههای اجرایی و دولتی استان نظارت و هماهنگی دارد.
برنامهریزی و اجرای طرحهای توسعهای: استاندار مسئول اجرای برنامههای توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان است.
نظارت بر مسائل امنیتی و انتظامی: استاندار مسئول تأمین امنیت عمومی استان و همکاری با نهادهای امنیتی و انتظامی است.
تعامل با نهادهای محلی و شوراهای اسلامی شهر و روستا: استاندار باید با شوراهای اسلامی در شهرها و روستاها همکاری کند و نظارت بر عملکرد آنها داشته باشد.
سید محمود حسینی، استاندار سابق سیستان و بلوچستان، معتقد است که وزارت کشور و استانداران اهمیت بالایی دارند و در استانها، نماینده حاکمیت محسوب میشوند. او در اینباره میگوید: «وزارت کشور از گذشته معروف به وزارت داخله بود. تقریباً تمام وزارتخانهها به جز وزارت خارجه، مربوط به این وزارت خانه بودند. ابعادی که به عنوان ماموریتهای وزارت کشور قابل اهمیت است، امنیت، سیاست، مدیریت بحران و مسائل اجتماعی است. البته در حوزههای ارتباط با نهادهای مدنی هم مسئولیت دارد اما چهار محور فوق مهمتر است. کشورما یک کشور حادثهخیز است و مدیریت بحران و حوادث با وزارت کشور است. از نظر ابعاد سیاسی، برگزاری انتخاباتها با وزارت کشور است. هرچند به طور مستقیم، برگزاری انتخابات با فرمانداران و بخشداران است.
در خصوص انتخاب استانداران، این بحث مطرح میشود که از بانوان نیز در این عرصه استفاده شود. موافقان این موضوع بر این باورند که متخصصین زن ماهر و کاربلد در کشور برای این حوزه وجود دارند که بهتر است از میان آنها نیز، استاندار انتخاب شود.
موافقان بر این باورند که با انتخاب استاندار زن، راه برای ورود بانوان به عرصه سیاست ایران، هموارتر میشود و در آینده وزرای زن بیشتری به وزارتخانهها میروند و حتی راه را برای ریاست جمهوری آن ها نیز باز میشود.
اختلاف نظر دیگری که مطرح است، درباره جناح سیاسی استانداران است؛ رسول منتجبنیا، فعال سیاسی اصلاحطلب با اشاره به چینش کابینه چهاردهم و حضور برخی از چهرههای اصولگرا گفت: «هیأت دولت، باید هیأت دولت اصلاحطلبی باشد. قطعاً و مسلماً استانداران باید اصلاحطلب باشند. معاونین وزرا همه باید اصلاحطلب باشند.»
منصور حقیقتپور، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی که خود سابقه استانداری دارد، به روزنامه «آرمان امروز» گفت: معمولا ظرفیت افرادی که شایستگی و توانایی دارند در اختیار استاندارها قرار میگیرند و باید مورد قبول و پذیرش قرار بگیرند. در حال حاضر اگر بخواهیم از ظرفیتهای خود استانها استفاده کنیم ۳۱ استاندار به وزارت کشور معرفی میشوند.
وی افزود: دولت باید این اجازه را به افراد شایسته و توانمند بدهد و از افراد بیشتری در این زمینه استفاده کند تا وزارت کشور بتواند از ظرفیت بلندتری کشور را اداره کند.
این فعال سیاسی ادامه داد: اگر لایق و توانمند باشد و قابلیت مدیریتی نیز داشته باشند ایرادی ندارد که حتی خانمها برای استانداری انتخاب شوند و شروع به کار کنند.
وی ادامه داد: استاندار باید عاقل، سالم، پاکدامن، مردمی و فداکار باشد و تندروی نکند و هیچ اجباری وجود ندارد که حتما باید اصلاح طلب باشد.هم اصلاح طلبان و هم اصول گرایان به اقای پزشکیان رای دادند.
حقیقتپور اظهار کرد: برای استانداری نمیتوان از بازنشستگان استفاده کرد که این قانون بازنشستگان قانونی خوبی برای جمهوری اسلامی نیست. مقام معظم رهبری نیز این قانون را مورد نقد قرار دادند و قرار بر این بود که اصلاح شود. بازنشستگان ظرفیت بسیار بلندی برای نظام هستند و ۴۰ سال سابقه خدمت دارند.
وی در نهایت خاظر نشان کرد: از محدودیت های دیگر انتخاب استانداران این است که فرد واجد شرایط باید تجربه کار در وزارت کشور را داشته باشد. استادان دانشگاه، عناصر علمی و صنعتی داریم که تجربه بخشداری یا فرمانداری ندارد اما حتما این شخص میتواند که یک استان را اداره کند.
source