به گزارش خبرآنلاین محمد کشاورززاده در کافه خبر گفت: ما هیچ مانعی در روابط دوجانبه ایران و چین نداریم آقای شی جی پینگ در حاشیه اجلاس شانگهای در ملاقات با سرپرست ریاست جمهوری گفتند که ما را بطه‌مان با ایران را ادامه خواهیم داد. در هر شرایطی رابطه‌مان را با ایران ادامه خواهیم داد. آنچه مانع رابطه ایران و چین است، تحریم‌هاست. شرکت های زیادی از چین به خاطر رابطه با ایران تحریم شدند. در حالی‌که هیچ شرکت هندی، اروپایی و غیره چنین وضعیتی ندارد. ۸۰  تا ۹۰ درصد مواد اولیه دارویی، مواد اولیه سموم و آفات همه از چین می آید، اگر نیاید همه کشور را آفات می‌گیرد.

البته بحث تحریم به عنوان یک مشکل یا مانع در رابطه ایران و چین وجود دارد. سعی کردیم در همین شرایط رابطه را ادامه بدهیم. چینی‌ها گفتد که ما تحریم‌های ایران را به هیچ وجه قبول نداریم و به آن عمل نمی‌کنیم.

{آنها در شرایطی تحریم های ایران را نادیده می‌یگرند که} وقتی رییس منطقه هنگ کنگ چین توسط امریکا تحریم شد، بانک‌های چینی حسابش را بستند. خودش می‌گوید من پولم را با ساک این طرف و آن طرف می‌برم.  

کشوری که ظرف سی سال گذشته از ذلت فقر و بدبختی دومین اقتصاد جهان شده پس یعنی قوه عاقله‌ای در این کشور کار می‌کند. تحریم رابطه ایران و چین را کند می‌کند نه اینکه قطع کند.

کشوری که با تحریم مواجه است نمی‌تواند همه اطلاعاتش را روی میز بگذارد. برنامه خوبی برای سند همکاری تهیه شد اما از طرف ما افشا شد و چینی‌ها ناراحت شدند. چیز خاصی هم در سند نبود یک برنامه بالادستی بود. اما اهمین افشا شدن به سند ۲۵ ساله لطمه زد. هم چین و هم خود ما توافق کرده بودیم که این سند ۲۵ ساله محرمانه باشد.

 ما روابط راهبردی با چین نداریم. چین با هیچ کشوری چنین رابطه‌ای ندارد حتی با پاکستان که اتحاد آهنین به رابطه شان می‌گوید، رابطه راهبردی نیست. چین می‌گوید در صد سال آینده با هیچ کشوری نه وارد جنگ می‌شود نه وارد اتحادی می‌شود.  

اما برنامه ۲۵ ساله ما به علت افشا شدن لطمه خورد. با این‌حال ده‌ها پروژه در حال اجراست که چینی‌ها آن‌را انجام می‌دهند. از نیروگاه و سد و اصلاح سیستم آبیاری، مترو و … که انجام می‌شود و محرمانه است. به‌عنوان مثال اگر کمک چینی‌ها نبود زیرساخت اینترنت کشور ما صفر بود.

۳۱۱۳۱۱

source

توسط spideh.ir