آرمان امروز-سرویس دیپلماسی: پس از انفجارهای لبنان، تحلیلگران، نظرات متفاوتی در خصوص‌ واقعه و روزهای پس از ان دارند اما در این میان عبدالرضا فرجی راد، دیپلمات بازنشسته ایرانی در این رابطه می گوید: به نظر می رسد هدف اصلی انفجار پیجرها یکی ضربه روحی به حزب الله و دیگری شناسایی اعضای حزب الله چه در رده نظامی، اطلاعاتی، اداری و درمانی است که اکثرا از این پیجرها استفاده می کردند. با توجه به گستره جاسوسان اسراییلی در لبنان این افراد در آینده مورد هدف ترور اسرائیل خواهند بود. این احتمال نسبتا قوی وجود دارد که اسراییل با این حرکت موفق بخواهد به لبنان حمله کند و این افراد مجروح را از رده حمایتی حزب الله که بسیاری از آنها می توانند فرمانده باشند خارج کند.
وی افزود: اعلام رسمی بازگرداندن تدریجی ۸۰ هزار شهرک نشین به شمال اسراییل که محل اصلی درگیری های اسراییل و حزب الله است بهانه ای است که اسراییل بخاطر تامین امنیت آن ها به جنوب لبنان حمله زمینی و هوایی کند و ضمن آواره کردن ده ها هزار نفر از اهالی شیعه جنوب لبنان تلاش کند این منطقه را به تصرف خود درآورد.
فرجی راد ادامه داد: اگر عملیات موفق پیش رود تا پشت رودخانه لیتانی آن را ادامه می دهد و نهایتا به خواسته خود که نیروهای لبنانی این منطقه ۴۰ کیلومتری را پوشش دهند خواهد رسید هر چند که همین اقدام یعنی تحویل منطقه به ارتش لبنان را با دسیسه ممکن است تحویل دهد.
وی افزود: ارتش اسراییل قطعا تا مشخص نشدن نتیجه انتخابات امریکا در منطقه خواهد ماند و پاتک های حزب الله را هم تحمل خواهد نمود و حملات هوایی اش را تا بیروت گسترش می دهد.
سفیر پیشین ایران در نروژ خاطرنشان کرد: اگر ترامپ پیروز شود قلدری بیشتری از سوی اسراییل را شاهد خواهیم بود و اگر هریس در انتخابات موفق شود از آنجایی که همه غربی ها موافق امنیت شمال اسراییل هستند با قرارداد سفت و محکمی منطقه را پاکسازی خواهد کرد.
وی افزود: دو چیز به ما نشانه هایی را می فرستد که احتمال حمله به جنوب لبنان برای پاکسازی نیروهای حزب الله را افزایش داده است . یکی همین اعلام انتقال آواره های شمال اسراییل به خانه های خود که با هدف خاصی صورت می گیرد و اسراییل دولتی نیست که آنها را در معرض توپ و گلوله قرار دهد و حتما پشت این پروژه برنامه دیگری وجود دارد و دوم اینکه چند روزی است که اسراییل و مقاماتش از غزه به مرز لبنان و افزایش درگیری در این منطقه تمرکز کرده‌اند. وی افزود: در غزه محور فیلادلفی را گرفته و در واقع علیرغم سر و صدای مصری ها و حمایت اعراب از مصر آب از آب تکان نخورد و فعلا کار نظامی نتانیاهو در غزه به شدت در مقایسه با گذشته کاهش یافته است. حالا دنبال امنیت سازی برای منطقه مرزی مهمتری یعنی شمال اسراییل است که بازی را شروع کرده و بطور مداوم نیز به قطعنامه شورای امنیت در سال ۲۰۰۶ اشاره می کند.
فرجی راد تصریح کرد: اسرائیل در غزه بازی میکند تا رییس جمهور بعدی امریکا مشخص شود تا فاز بعدی بازی یعنی جنگ سیاسی را اغاز کند که سرنوشت غزه چگونه باید باشد. با مذاکراتی که با قطر، مصر و امریکا دارد انجام می دهد تعدادی از گروگان ها را هم معاوضه می کند و فشارهای داخلی را هم کم می کند.
وی افزود: لذا در جبهه لبنان به این راحتی ارامش نمی گیرد و تلاش می کند که طرح عقب نشینی نیروهای حزب الله تا رودخانه لیتانی را اجرا کند تا موفقیت نیم بند در غزه را در جنوب لبنان تکمیل کند و مجددا در انتخاباتی زودرس نخست وزیر اسراییل شود.
این دیپلمات پیشین توضیح داد: هم اکنون بر اساس آخرین نظر سنجی اگر فردا انتخابات برگزار بشود نتانیاهو با دو کرسی بیشتر نخست وزیر خواهد بود بنابراین کسب دستاوردی در جنوب لبنان تعداد کرسی های وی را افزایش می دهد.
وی افزود: حزب الله عملیات خود را علیه اسراییل بدین دلیل در یک سال قبل آغاز کرد که جنگ در غزه متوقف شود. حالا با توجه به کاهش درگیری های نظامی در غزه و نیز احتمال نسبتا بالای حمله به جنوب لبنان که تاکنون بیش از یکصدهزار نفر در جنوب آواره شده اند و ساختمانهای زیادی ویران و مزارع کشاورزی با بمب های فسفری بصورت عمدی آلوده شده اند آیا زمان آن نرسیده که در راهبرد حزب الله تجدید نظری صورت پذیرد که اولا از حمله گسترده به جنوب لبنان جلوگیری شود و ثانیا با عملیات و جنگ گسترده جنوب لبنان در اختیار رژیم صهیونیستی قرار نگیرد که نهایتا در اختیار ارتش لبنان قرار گیرد. وی افزود فراموش نشود که نتانیاهو خوب میداند چه زمانی شرارتهای خود را در این منطقه افزایش می دهد که دولت دموکرات در امریکا تا انتخابات نمی تواند موضع تندی علیه رژیم اتخاذ کند زیرا در آن صورت رای طرفداران اسراییل در امریکا را از دست می دهد.

source

توسط spideh.ir