همشهری: این خبر در پی اظهارات روز یکشنبه یکی از اعضای شورای شهر مبنی بر خروج بی‌بازگشت تابلوهای موزه منعکس شده و حالا دستمایه هجمه‌ها قرار گرفته است. اما اصل ماجرا چیست؟ سعید صدراییان، عضو

هیأت مدیره سازمان فرهنگی – هنری شهرداری تهران در گفت‌وگو با همشهری دراین‌باره بیشتر توضیح می‌دهد. به‌گفته او قیمت تابلوها یک دهم رقم ادعایی یعنی ۳ میلیارد تومان است.

موضوع فروش تابلوهای موزه امام علی(ع) چقدر صحت دارد؟

متأسفانه در این‌باره اطلاعات غلط داده شده است. فرایند بسیار شفاف است و بنده از ابتدا در جریان آن هستم. موضوع از این قرار است که در سال‌های مختلف آثار هنری توسط مسئولان شهرداری و سازمان فرهنگی و هنری به دلایل مختلفی خریداری شده بود، از این‌رو سازمان فرهنگی- هنری انباشتی از آثار ذی‌قیمت دارد. به‌دلیل استاندارد نبودن وضعیت نگهداری فیزیکی تابلوها، در هیأت مدیره پیشنهاد شد که برخی از این آثار به فروش گذاشته شود و درآمدش برای خرید آثار بهتر یا بهسازی موزه هزینه شود.

چند اثر برای فروش انتخاب شد؟

کمیته‌ای تشکیل و ۲۰۰ اثر که ارزش بازاری داشتند، شناسایی شد. از بین این آثار برخی که ارزش معنوی داشتند کنار گذاشته و در نهایت ۳۰ اثر که صرفا ارزش بازاری داشتند برای فروش درنظر گرفته شد.

فرایند فروش به چه صورت بود؟

پیش‌بینی شد تا این آثار از موزه امام‌علی(ع) به یکی از مؤسسات سازمان فرهنگی و هنری انتقال داده شود تا به فروش برسد و درآمدش یا تبدیل به اثری شود که در موزه نیست یا صرف رسیدگی به گنجینه امام‌علی(ع) شود.

قیمت‌گذاری تابلوها چگونه انجام شد؟

در جلسه‌ای با حضور بنده به‌عنوان نماینده هیأت مدیره، نمایندگان حراست، بازرسی، موزه امام‌علی(ع)، موزه تجسمی و ۲ نفر از هنرمندان قدیمی سازمان و دوستان «مؤسسه نام» و حوزه هنری این آثار قیمت‌گذاری شدند.

مجموع قیمت تابلوها چقدر برآورد شد؟

قیمت ۳۰ تابلو مجموعا ۳ میلیارد تومان برآورد شد، یعنی یک دهم قیمتی که در شورای شهر و رسانه‌ها به آن دامن زده شد.

فرایند فروش تابلوها از چه زمانی آغاز شد؟

از اواخر فروردین‌ماه امسال شروع شده و قرار است در یک بازه زمانی یک‌ساله انجام شود.

تاکنون چند اثر فروخته یا خریداری شده است؟

تا امروز ۶ اثر فروخته شده است.

آیا همه تابلوها در امارات فروخته شده‌اند؟

۲ تابلو با هماهنگی وزارت ارشاد از کشور خارج و به قیمت مناسبی فروخته شده است.

خب درآمد حاصل از فروش این آثار کجا هزینه شده است؟

علاوه بر خرید ۲ یا ۳ اثر، صرف بهسازی و ایمنی موزه امام علی(ع) شده است. برای این موضوع صورتجلسه‌ای تنظیم شد و این فرایند کاملا مشخص و شفاف است

source

توسط spideh.ir