آرمان امروز-سرویس دیپلماسی: خبرگزاری میزان با انتشار گزارشی به نقل از رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی اعلام کرد که یک تبعه اتریش «با استفاده از نهاد‌های ارفاقی و رافت اسلامی» از زندان آزاد شده است.
در این گزارش بدون اشاره به اتهام‌‌های مطرح علیه این شهروند اتریشی که نام وی کریستین وبر عنوان شده آمده است که وی «به دلیل جرایم ارتکابی در استان آذربایجان غربی» زندانی شده بود.
خبرگزاری قوه قضاییه سپس یادآور شده است که شهروند اتریشی پس از آزادی تحویل سفیر کشورش شد تا کار‌های خروج و انتقال وی را پیگیری و انجام دهد.
خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی به تایید ناپدید شدن این شهروند اتریشی در اکتبر ۲۰۲۲ اشاره کرد و به نقل از مقامات اتریشی آورده است که این فرد بی ارتباط با موج اعتراض‌هایی که در آن زمان سراسر ایران را فرا گرفته بود، دستگیر شد.
قوه قضاییه ایران به نوع جرم احتمالی مرتکب شده کریستین وبر اشاره‌ای نکرده اما در گزارش خبرگزاری فرانسه آمده است که وی همزمان با اوج‌گیری اعتراضات سراسری پس از جان باختن مهسا امینی در سپتامبر سال ۲۰۲۲ بازداشت شده بود. این تبعه اتریشی یک روز پس از برپایی مراسم بزرگداشت دومین سال جان باختن مهسا امینی توسط ایرانیان در برخی کشورهای اروپایی آزاد می‌شود. برخی رسانه‌های اتریشی پیش‌تر با اشاره به مدت حبس دو ساله این شهروند کشورشان از وی به زندانی سیاسی یاد کرده بودند.
ایران در ماه های اخیر چندین زندانی اروپایی را آزاد کرده و تلاش می کند تا سطح تنش های خود را با اروپا کاهش دهد.

source

توسط spideh.ir