وی افزود:هدف ما این است که در دو هفته اول مهر، استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی برای دانشآموزان و دانشجویان رایگان باشد. در هفته اول این خدمات رایگان خواهد بود، اما برای رایگان شدن در هفته دوم مهر نیاز به تأیید شورای اسلامی شهر تهران داریم.
مدیرکل حمل و نقل عمومی و امور مناطق شهرداری تهران تصریح کرد:همچنین در شورای ترافیک تصمیم گرفته شده که هیچ نمایشگاهی در مهرماه در تهران برگزار نشود تا از افزایش جمعیت و ترافیک جلوگیری گردد. برگزاری نمایشگاهها تأثیر قابل توجهی بر ترافیک مهرماه دارد و به همین خاطر این تصمیم اتخاذ شد. علاوه بر این، توزیع ناوگان بار و کالا در دو هفته ابتدایی مهر از ساعت 10 صبح آغاز خواهد شد تا با ساعات آغاز مدارس تداخل نداشته باشد.
گلشنی خاطرنشان کرد:یکی از مسائل کلیدی تعیین ساعات کار شناور کارکنان است. ما مصوبه هیأت وزیران را در 24 اسفند سال 1401 داشتیم که به واحدهای نظامی، انتظامی و امنیتی دستور میدهد ساعت 6 کار خود را شروع کنند. واحدهای صنعتی باید از ساعت 7 صبح فعالیت خود را آغاز کنند و بر اساس این مصوبه، زمان شروع کلاسهای متوسطه ساعت 7:30 و کلاسهای ابتدایی ساعت 8 خواهد بود. همچنین، بانکها ساعت 7:30 فعالیت خود را آغاز میکنند، اما کارمندان باید از ساعت 7 در محل کار خود حاضر باشند.
وی ادامه داد:زمان شروع فعالیت مراکز آموزش عالی 8 صبح و برای اصناف 9:30 صبح خواهد بود. در سال گذشته که اولین سال اجرای این مصوبه بود، برخی دستگاهها به درستی عمل نکردند و مشکلاتی در پی داشت. امسال تلاش کردهایم با برگزاری جلساتی با استانداری و فرمانداری تهران این مشکلات را کاهش دهیم و نظارت بر اجرای این مصوبه را افزایش دهیم. برخی پیشنهادات برای تغییر ساعات نیز مطرح شده که در حال بررسی است و در صورت تصویب، به اطلاع عموم خواهد رسید.
مدیرکل حمل و نقل عمومی و امور مناطق شهرداری تهران همچنین اعلام کرد که طرح 20 روز بخشودگی آلودگی هوا در مهرماه اجرا نخواهد شد و این بخشودگی در دو ماه دیگر فصل پاییز اجرایی خواهد شد. تغییراتی در ساعت کاری شهرداری تهران نیز پیشنهاد شده است که هنوز در مورد آن تصمیمی گرفته نشده است.
گلشنی افزود:در سالی که این تغییر ساعات کاری به اجرا درآمد، رصدهایی انجام شد و بر اساس دادههای شرکت کنترل ترافیک شهر تهران به این نتیجه رسیدیم که نیاز به تغییراتی وجود دارد. این موارد همگی در حد پیشنهاد است و باید مراحل اداری خود را طی کند. یکی از راهکارهای جدی برای کاهش ترافیک در تهران، شناورسازی ساعتها است و باید به این موضوع توجه جدی داشته باشیم. ما باید با اتخاذ مکانیزمهایی ترافیک را هم در ساعات پیک صبح و هم عصر بهتر مدیریت کنیم.
وی در پایان گفت:لایحه تغییر ساعات کاری کارکنان در دو بخش تقسیمبندی میشود. بخشی از آن به کارکنان شهرداری تهران مربوط میشود و در چارچوب اختیارات شهردار قابل بررسی است. اگر در بررسیها به این نتیجه برسند که شهرداری میتواند ساعات کاری شناور داشته باشد، این اقدام انجام خواهد شد. شهرداری از بخشنامه دولت مستثنی است و در مورد شناورسازی ساعتهای کاری کارمندان، این موضوع باید در هیأت وزیران بررسی شود و اگر ضرورت داشته باشد، برای کل کشور اجرایی خواهد شد. اگر قرار باشد در تهران اجرایی شود، در شورای عالی استانها مطرح خواهد شد و پیشنهادات ما ارسال شده که در صورت پذیرش، اطلاعرسانی خواهد شد.