آرمان امروز- گروه جامعه: تلاش برای پیدا کردن ۱۴ کارگر معدن طبس، همچنان ادامه دارد و امیدها هر لحظه برای زنده پیدا کردن آنها کمتر می شود. طبق آخرین تلاش ها، تاکنون شمار جان‌باختگان حادثه معدن زغال سنگ طبس به ۳۸ نفر رسیده و ۱۴ نفر دیگر در بلوک سی محبوس هستند. اما دیروز فرماندار طبس گفت: هنوز ۱۴ پیکر دیگر در تونل محبوس هستند که امیدواریم بتوانیم به کمک امدادگران انها را زنده خارج کنیم اما با توجه گذشت زمان و محدوده تخریبی که صورت گرفته امید زیادی به زنده بودن این عزیزان نیست و با کمکهای امدادگران امیداریم تا ساعات آینده پیکر این عزیزان هم از تونل خارج شود.
انفجار در تونل‌های بلوک‌های B و C معدن شرکت «معدنجوی» در طبس موجی از واکنش های تاسف ایرانگیز با رنگ و بوی عزای عمومی در سراسر کشور به همراه داشت. بسیاری برای کارگران عزاداری کردن و با انتشار پست در فضای مجازی غم خود را از این حادثه نشان دادند. با این حال بسیاری نیز خواستار محاکمه و شناسایی مقصران شدند. علی نسائی زهان، دادستان مرکز خراسان جنوبی اعلام کرده است که «تاکنون در رابطه با مقصران این حادثه کسی بازداشت نشده و منتظر نظر کارشناسان هستند.»
تاکید دوباره قوه قضائیه
رئیس‌جمهوری، رئیس قوه قضاییه، رئیس قوه مقننه، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس دادگستری استان خراسان جنوبی، تاکنون دستور رسیدگی ویژه به این فاجعه ملی را صادر کرده‌اند. وزیر کار، وزیر صمت، وزیر کشور و وزیر بهداشت مامور رسیدگی به جزییات حادثه شده‌اند. وزیر کشور، وزیر کار و وزیر صمت، رئیس هلال‌احمر کشور، مدیرعامل هلال‌احمر خراسان جنوبی، استاندار خراسان جنوبی و جمع دیگری از نیروهای امدادی در صحنه حادثه حضور دارند و رسانه‌ها عکس‌هایی از کیسه‌های سیاه اجساد معدنکاران را که تا به حال بیرون کشیده شده است، منتشر کرده‌اند.دیروز نیز رئیس قوه قضاییه با اشاره به حادثه معدن طبس گفت: «در همان نخستین دقایق پس از وقوع حادثه، مسئولان و دستگاه‌های ذیربط برای تسریع در روند امدادرسانی و یافتن مفقودین، ورود جدی داشته‌اند؛ این امر مطلوب است، اما کافی نیست؛ مسئولان و دستگاه‌های ذیربط باید آسیب‌شناسی دقیقی به عمل آورند که دیگر شاهد تکرار این قبیل حوادث ناگوار نباشیم.» حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای افزود: «در حادثه تلخ به وقوع پیوسته در معدن زغال‌سنگ طبس، نظام مهندسی معدن، مسئولیت دارد و باید به دقت بررسی و رسیدگی شود که آیا این بخش، وظایف و مسئولیت‌های خود را در حوزه اطمینان از رعایت اصول ایمنی در معدن زغال سنگ طبس، به درستی انجام داده است یا خیر؟ قطعاً چنانچه قصور یا تقصیری در این عرصه به وقوع پیوسته باشد، با جدیت رسیدگی و برخورد خواهد شد.»
اما شهباز حسن‌پور، نماینده کرمان و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، شامگاه یکشنبه در برنامه‌ای تلویزیونی گفت: «وضعیت معادن زغال سنگ کرمان صد برابر بدتر از معدن طبس است. از وزیران کار و صنعت می خواهیم که به داد معادن زغال‌سنگ برسند.» در همین حال تجارت‌نیوز با انتشار فهرستی گزارش داد که انفجار معدن طبس دوازدهمین حادثه در معادن ایران طی شش ماه نخست امسال بود. همچنین فرشاد اسماعیلی، فعال کارگری، با اشاره به هشدارهای خود در سال‌های اخیر درباره «فاجعه بودن وضعیت معادن از نظر ایمنی»، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «هنوز جنازه کارگر چهارم شازند را بعد چند ماه بیرون نیاورده‌اند، باید تعداد کشته شدگان کارگر معدن طبس را بشماریم.»

source

توسط spideh.ir