آرمان امروز- گروه سیاسی: تندروها و برخی از مخالفان جناحی مسعود پزشکیان در این روزها مشغول مانع تراشی و انقادات گسترده به رئیس جمهور کشور هستند. آن‌‍ها از هر فرصتی برای ایجاد تفرقه و حاشیه برای دولت و شخص رئیس جمهور استفاده می‌کنند تا مانعه گسترش پروژه وفاق ملی شوند.
مجلس در اقدامی خلاف عرف با استعفای عبدالکریم حسین‌زاده که از اهل سنت است و پزشکیان او را برای معاونت خود انتخاب کرده بود، مخالفت کرد.
چهارم مهر ۱۴۰۳، در جلسه علنی مجلس درخواست استعفای عبدالکریم حسین‌زاده، نماینده نقده و اشنویه از نمایندگی مورد بررسی قرار گرفت. استعفای این نماینده مجلس به این دلیل بود که چندی پیش رئیس جمهور در حکمی او را به سمت معاون خود در امور توسعه روستایی و مناطق محروم کشور منصوب کرده بود. در آخر نیز با استعفای او موافق نشد. در واقع درخواست استعفای حسین‌زاده با با ۱۰۷ رای موافق، ۱۲۹ رای مخالف و پنج رای ممتنع از مجموع ۲۴۷ نماینده حاضر مواجه شد.
بیشتر نمایندگان مخالف استعفای حسین‌زاده علت مخالفت خود را این‌طور بیان می‌کردند که او نباید به دلیل یک پست دولتی جابجا شود و رفتن او از مجلس می‌تواند منجر به آسیب به حوزه نمایندگی او شود. البته این ادعا را بسیار نپذیرفتند و موضوع را به شکل دیگری تفسیر کردند. علت هم رفتار متفاوت مجلس در نمونه‌های قبلی است. به هر روی این اقدام مجلس با انتقاداتی روبرو شد و خبر از همکاری نکردن مجلس و بیشتر تندروهای مجلس با دولت می‌داد.
همچنین پایداری‌ها در روزهای منتهی به حضور مسعود پزشکیان و محمد جواد ظریف در سازمان ملل، صحبت‌هایی را علیه این دو نفر مطرح کردند و از سخنرانی‌ها و اقدامات رئیس جمهور هیئت همراهش در سازمان ملل انتقاد کردند، در رأس این گروه، حمید رسایی که بارها که پزشکیان تاخته است، بار دیگر خواست با ایجاد حاشیه برای رئیس جمهور، هجمه وارد کند. این در حالی است که بسیاری از چهره‎‌های اصول گرا و افراد شاخص این جناح، مجموع حضور، رفتار و گفتار رئیس جمهور را در سازمان ملل مثبت ارزیابی کردند.
غلامعلی حداد،عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در تحلیل خود از سخنان رئیس‌جمهور در هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل، مواضع مسعود پزشکیان را درست و اصولی عنوان کرد و گفت: مواضع رئیس‌جمهور، مواضع انقلاب اسلامی و ادامه راهی است که با امام(ره) آغاز شد و مقام معظم رهبری هم پرچمدار آن هستند.
وی اظهار کرد: «مواضع رئیس‌جمهور در واقع نقد تزویری است که در جهان امروز با دروغگویی و فریب حاکم شده و به نام صلح، جنگ و به نام عدالت ظلم و به نام طرفداری از حقوق بشر انسان کشی و کودک کشی می‌کنند و روح حاکم بر نطق رئیس جمهور بر این مبنا بود.»
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: «ممکن است جزئیاتی هم در سخنان رئیس جمهور باشد که هر کس به گونه‌ای آن را تفسیر و تعبیر کند.»
گفتنی است دولت هنوز یک ماه نیست که مستقر شده است و نباید به این شدت و به این صورت برای رئیس جمهور هزینه تراشی کرد. پزشکیان نسبت به اصول گراها مدارا کرد اما مخالفانش از هر روشی برای انتقاد ناروا و تخریب استفاده می‌کنند.
محمد صادق جوادی حضار، فعال سیاسی در مورد استعفای حسین زاده نماینده مجلس به روزنامه آرمان امروز گفت: فردی که قرار است استعفای خود را اعلام کند، باید دلیلی برای استعفای او ارائه شود. آقای حسین زاده که با استعفای خود میخواهد به کمک دولت برود، این گمان را به وجود می‌آورد که مجلس وظیفه سنگین‌تری خواهد داشت.
وی در ادامه درمورد عملکرد مجلس در مورد استعفای حسین زاده گفت: مجلس در حال حاضر در برابر دو مطالبه جدی قرار گرفته است. موضوع اول این است که مجلس با عدم مواقفت با استعفای اقای حسین زاده که دولت او را به عنوان معاون رئیس جمهور طلبیده است؛ بر خلاف مصلحت دولت و خلاف خواست ملتی که به دولت رای دادند عمل می‌کنند. موضوع دیگر این است که نمایندگان در امور دولت و اسناد دخالت نکنند و اجازه دهند که دولت راه و کار خود را ادامه دهد و این مخالف آشکار با فرمایش رهبری است.
وی اینگونه ادامه داد: از موضوعات دیگری که اهمیت زیادی پیدا می‌کنو این مسئله است که دولت وعده داده بود تا از چهره‌های مناسب و خوش‌نام اهل سنت برای دولت استفاده کند؛ با مخالف مجلس با استعفای حسین زاده مانع تحقق این وعده خواهند شد و وقتی با این موضوع مخالفت می‌شود در حقیقت این پیام را برای جامعه دارد که مجلس یک مسیر مخالف با دولت را شروع کرده است در آینده باید منتظر مخالفت و هجمه‌های مجلس با دولت اقای پزشکیان باشیم.

این فعال سیاسی در مورد سخنان رئیس جمهور در سازمان ملل متحد اظهار کرد: مواضع آقای رئیس جمهور در چند بعد کاملا روشن، شفاف، قابل استناد، اجرایی و به دور از کلی‌گویی بود. اقای پزشکیان گفتند که سیاست اعلامی ما در خاورمیانه که البته این سیاست سال‌ها قبل وجود داشت و کمتر کسی آن را مورد توجه قرار می‌داد؛ برای حل مناقشه با اسرائیل و رفراندوم در سرزمین‌های اشغالی است و این یک سیاست خردمندانه‌ای بود که اعلام کردند.

وی ادامه داد: از موضوعات دیگری که در سازمان ملل مطرح کردند این بود که ما به هیچ وجه جنگ طلب نیستیم و به هیچ کشور تجاوز نمی‌کنیم و تجاوز نکردیم؛ ما همیشه از خودمان دفاع کردیم و همواره دفاع می‌کنیم. اگر موشک و سلاحی داریم برای حفاظت از خودمان است نه برای از بین بردن دیگران.
جوادی حضار در مورد موضع ایران در برابر نبرد روس و اوکراین نیز گفت: از مسئله دیگری که در سازمان ملل مطرح شد، روشن کردن موضع ایران در قبال نبرد روس و اوکراین بود. اقای پزشکیان در سازمان ملل مطرح کردند در ماجرای اوکراین به گفتگو، ترک مخاصمه و آتش بس معتقدیم و باید از طریق گفتگو و مذاکره این مسئله حل شود. ایم موضع بسیار شفاف و غیر قابل تفسیر بود.
وی ادامه داد: در مورد همسایگی سیاست های خوبی اعلام شد و در مورد آمریکا و اروپا مواضع خردمندانه اتخاذ شد و اعلام کردند که ما حاضریم با دنیا گفتگوی سازنده و تعامل داشته باشیم و تحریم‌ها را از بین ببریم. این مباحثی بود که آقای رئیس جمهور آگاهانه چابک و مصمم برای تغییر و تحول در منطقه و جهان بود بکار بردند.

source

توسط spideh.ir