آخرین جزئیات پروژه احداث ورودی مسیر کوهنوردی دربند+فیلم

معاون فنی و عمرانی شهرداری منطقه یک در مورد احداث ورودی در میدان دربند توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، مجید افشاری در حاشیه بازدید خبرنگاران از پروژه‌های در حال ساخت منطقه یک با اشاره به احداث ورودی برای مسیر کوهنوردی دربند گفت: سردر ورودی میدان دربند در حال احداث است چراکه این مسیر گردشگری است و قبلا فضای آشفته‌ای در اینجا حاکم بود.

وی گفت: با احداث دروازه ضمن هویت بخشی به منطقه، مسیر پیاده روی دقیقا مشخص می‌شود، در طراحی سردر از نظرات اساتید شهید بهشتی استفاده کرده و سعی کردیم نمایی طراحی شود که با بافت سنتی محله شمیران همخوانی داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه ساماندهی پیاده رو در دستور کار قرار گرفته و نمای آجری و سقف شیروانی برای ورودی دربند طراحی شده است گفت: با ایجاد این ورودی مسیر تردد عابر، خودرو و ماشین‌های خدماتی جدا می‌شود و مشکلی در تردد ایجاد نمی‌شود.

افشاری اعلام کرد: براساس برنامه ریزی‌های انجام شد تا پایان سال این ورودی ساخته و افتتاح می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که با ساخت ورودی برای دربند قرار است از کوهنوردان و شهروندان هزینه اخذ شود، گفت: به هیچ وجه قصد اخذ پول نداریم و صرفا بحث ساماندهی مسیر در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به سنگفرش مسیر ورودی کوهنوردی دربند تا ورودی کوهستان گفت: همچنین بیش از ۱۲ چشمه سرویس بهداشتی در میدان سربند ایجاد شده است.

افشاری ضمن تاکید بر ایمن سازی مسیر کوهنوردی، افزود: شهرداری تهران از ورودی مسیر کوهنوردی تا پناهگاه شیرپلا مسیر را ایمن سازی کرده و همه پل‌ها را ایمن سازی کرده است چراکه در طی مسیر پل‌های بود که برای تردد ترسناک بود، اما حالا ایمن سازی شده است.

وی با اشاره به اتمام پروژه سرای محله باغ فردوس تا پایان سال‌جاری افزود: سرای محله به وسعت ۱۴۵۰ متر زیربنا در ۵ طبقه در حال ساخت است که در مرز پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد قرار دارد.

معاون فنی و عمرانی منطقه یک درباره این پروژه به خبرنگاران گفت: ساخت سرای محله باغ فردوس از زمستان گذشته در ۲۸۰ متر زمین با ۱۴۵۰ متر در ۵ طبقه در حال انجام است و در حال حاضر با ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی در مرحله سفت کاری قرار دارد و تا پایان سال افتتاح می‌شود.

وی افزود: یک درخت کهنسال با سن بالای ۲ متر در وسط زمین قرار داشت که این درخت حفظ شده و به صورت فضای وید (void) داخل ساختمان استفاده می‌شود.

سردر میدان سربند دیگر پروژه‌ای بود که مورد بازدید قرار گرفت.

افشاری درباره این پروژه نیز توضیح داد: با توجه به اینکه کوهستان دربند یکی از فضا‌های توریستی تفریحی تهران است برای هویت بخشی به این مسیر گردشگری سردر میدان سربند در حال احداث است. این پروژه تمام فضا‌های اطراف که پیش از این به هم ریختگی داشت و همچنین حرکت خودرو‌ها و پیاده نیز ساماندهی می‌شود. این پروژه نیز در مرحله سفت کاری قرار دارد و تا کنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

معاون فنی و عمرانی شهرداری منطقه یک ادامه داد: سنگفرش این مسیر نیز انجام و ۱۲ چشمه سرویس بهداشتی در مسیر احداث شده و مسیر سنگفرش تا ورودی کوهستان ادامه دارد. شهرداری منطقه، پل‌های مسیر کوهنوردی تا پناهگاه شیرپلا را نیز ایمن سازی کرده است.

افشاری درخصوص احداث دیوار‌های حائل در نقاط مختلف منطقه اظهار کرد: به دلیل واقع شدن منطقه در دامنه کوه اکثر معابر آن دارای جداره‌های ریزشی است و برای جلوگیری از ریزش، دیوار‌های حائل احداث می‌شود که در ۱۲ نقطه احداث این دیوار‌ها در حال انجام است.

وی در بازدید از فضای فرهنگی گلابدره که به عنوان یکی دیگر از پروژه‌های منطقه یک از آن بازدید شد، عنوان کرد: این فضای فرهنگی ورزشی در مجاورت سرای محله این محدوده احداث می‌شود. این پروژه با ۱۴۰۰ متر زیربنا در ۵ طبقه احداث می‌شود و در مرحله سقف چهارم و پیشرفت ۴۵ درصدی قرار دارد و شامل یک سالن ورزشی مخصوص ورزش‌های رزمی نیز خواهد بود.

افشاری بیان کرد: محله گلابدره و آبک از محرومترین محلات منطقه یک هستند و فاقد فضای فرهنگی بودند که این پروژه می‌تواند در ارتقای سرانه فرهنگی ورزشی شهروندان این محلات موثر باشد. همچنین املاک مجاور این پروژه سال‌های پیش به صورت غیر فنی ساخته شده بودند و به دلیل جلوگیری از آسیب به این املاک، پروسه پایدارسازی جداره‌های آن نیز انجام شده است.

در ادامه ویدئوی اختصاصی آنا در گفت‌وگو با معاون فنی و عمرانی شهرداری منطقه یک را تماشا کنید: 

source

توسط spideh.ir