آرمان امروز :  حضور بیش از ۵ میلیون اتباع غیر مجاز (البته بنا به آمار رسمی و غیررسمی) یکی از میراث دولت و مجلس قبل بود که با پذیرش اتباع غیر مجاز و به نوعی رسمیت بخشیدن به آنها، بیشتر به فکر تولید نیروی انسانی و زادوولد بودند، تا اینکه فرهنگ ایران و مسائل سیاسی و اجتماعی ایران، تا چه اندازه تغییر می کند یا دچار چالش می شود. هیچ کسی منکر ۴۰ سال مهمان نوازی ایرانیان در شرایط سخت تحریم و مشکلات اقتصادی نبوده که برادران و خواهران همزبان کشور همسایه اولین انتخابشان برای تجربه زندگی جدید ایران بوده، اما با تغییر سیاست های جهانی و اجتماعی، نمی توان مرزهای ایران را برروی همه افراد باز کرد و بدون هیچ شناسایی و تعهدی به قوانین کشورمان، عبور غیرقانونی بیش از ۱۰ هزار نفر از مرزها، را در آغوش گرفت و در میان مردمان خود جای داد. حالا دولت چهاردهم در بدو شکل گیری خود و تشکیل ساختار وزارت کشور، با چالش های بسیار جدی در این حوزه روبه رو است. اتباعی که به «بفرما» دولت ها و مجلس های گذشته وارد ایران شده اند، دیگر تمایلی برای بازگشت به کشورشان ندارند. از سوی دیگر وزارت کشور با مشکلات دیگری از جمله مطالبات مردمی برطرف است، آن هم در شرایطی که در برخی از شهرها، تعداد مهاجران از تعداد اهالی بومی منطقه بیشتر است. در شرایطی که دولت و نیروی انتظامی از شدت گرفتن رد مرز اتباع به کشورشان خبر می دهند، برکسی پوشیده نیست که موضوع رد مرز افغانستانی‌های مقیم ایران این روزها جدی شده است، خیلی بیشتر از گذشته تا جایی که این مسئله به یکی از بحث‌های روز و داغ فضای مجازی هم بدل شده و هر روز کاربران بسیاری علاوه بر ابراز عقیده در این زمینه از تجربیات و مشاهدات خود در رابطه با گردآوری اتباع و رد مرز آنها می‌نویسند. اما واقعیت این است که موضوع به این سادگی نیست. حفاظت از مرزها و جلوگیری از ورود غیرقانونی مهاجران موضوع مهمی است و رعایت حقوق انسانی مهاجران در کشور نیز موضوعی دیگر.
گام بلند برای ساماندهی درست اتباع
در این شرایط و بر اساس طرح ساماندهی اتباع خارجی «اقامت دائم اتباع» در ایران منتفی شده است. این موضوع را ولی‌الله بیاتی، سخنگوی کمیسیون امور داخلی مجلس اعلام کرد که بر اساس طرح ساماندهی اتباع خارجی دیگر چیزی به عنوان اقامت دائم اتباع در ایران نداریم. بر اساس این طرح ما به مهاجرینی که وارد کشور می‌شوند، پس از اسکن عنبیه چشم، یک کارت می‌دهیم که همه خدمات مورد نیاز او با این کارت ارائه می‌شود. این کارت به هیچ وجه قابل جعل نیست و فرد مهاجر باید آن را تا زمان خروج از کشور به همراه داشته باشد.» او در پاسخ به این پرسش که آیا بر اساس طرح مورد بررسی، ممنوعیت اقامت اتباع خارجی در برخی از استان‌ها و شهرهای کشور همچنان وجود خواهد داشت گفت: این موضوع تحت عنوان آمایش سرزمینی در طرح مذکور آمده است؛ با توجه به اینکه ممکن است گروهی از اتباع برای تحصیل و گروهی دیگر برای کار به کشور ما بیایند، ما باید تعیین کنیم که دانشجویان اتباع در کدام شهرها امکان حضور دارند و نیروهای کار در کدام شهرها؛ این آمایش سرزمین در قانون دیده شده و بر عهده شورای هماهنگی استان‌ها گذاشته شده است.
دیوارکشی مرزهای شرقی به کجا رسید؟
یکی از وعده های رئیس جمهور کشورمان، دیوار کشی در مرزهای شرقی ایران بود. حالا نقشه این موضوع توسط وزارت کشور آماده شده و بناست در بازه زمانی سه ساله دیوار بتنی چهار متری، سیم خاردار، فنس و جاده اصولی در مرزهای مشترک میان ایران و افغانستان ساخته شود و منطقه شمال شرق استانهای مازندران، گلستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی را دربرمی‌گیرد. شهریور امسال نیز تصاویری از ساخت دیوار مرزی ایران در مرزهای شرقی با افغانستان منتشر شد که نشان می داد دیوارهای بتنی در همان جا ساخته و در مرز مستقر می شوند.

source

توسط spideh.ir