آرمان امروز : علی اکبر عامری فر ظهر چهارشنبه در نشست خبری افزود: باتوجه به اینکه هر کدام از ادارات جهاد کشاورزی، امور آب و محیط زیست بخشی از حفاظت و حراست از منابع آبی استان را به عهده دارند نمی توانند به پشتوانه یک مدیریت قوی و واحد با بحران کم آبی در کردستان مقابله کنند.
وی اظهارداشت: با وجود آنکه هفت درصد از آبهای سطحی کشور از منابع آبی استان کردستان تامین می شود و این استان از نظر آب هیچگونه کمبود و مشکلی ندارد اما با رویه پیش رو قطعا در سالهای نه چندان دور به مشکل کم آبی و خشکسالی مواجه خواهیم شد.
کارشناس مسئول مدیریت منابع آبی حفاظت محیط زیست کردستان ادامه داد: در حال حاضر استان کردستان با دارا بودن ۱۴ سد که به زودی به بهره برداری می رسند و همچنین ۲۷ سد در حال مطالعه، ۱۶ هزار چشمه و ۳۸۵ قنات از نظر آب و منابع آبی سطحی و زیرزمینی از نظر میزان ذخایر آبی تأمین و یکی از استانهای بدون مشکل کشور است.
وی در ادامه بیان کرد: متاسفانه برداشتهای بی رویه از ۱۲ هزار چاه عمیق و نیمه عمیق مجوز دار و حدود شش هزار چاه غیر قانونی و عدم کنترل و پایش کافی در بهره برداری از منابع آبی سفره های زیر زمینی را با خطر جدی مواجه می کند و این امر در آینده مشکل ساز خواهد شد.
عامری فر افزود: تشویق کشاورزان به توسعه بخش کشاورزی از سوی اداره کل جهاد کشاورزی از یک سو و صدور مجوزهای حفر چاه های عمیق و نیمه عمیق توسط امور آب و عدم کنترل و نظارت محیط زیست بر نحوه برداشت و مصرف آبهای زیرزمینی باعث شده منابع آبی استان کردستان در خطر قرار گیرند.
وی گفت: استان کردستان سالهای قبل دارای ۱۶ رودخانه دائمی و ده ها رودخانه فصلی بود که متاسفانه امروز نه تنها از رودخانه های فصلی چیزی باقی نمانده بلکه رودخانه های دائمی نیز به رودخانه های فصلی و کم آب تبدیل شده اند و این یک زنگ خطر جدی در خصوص وضعیت آب در این استان است.
کارشناس مسئول مدیریت منابع آبی اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان همچنین به دشتهای ممنوعه استان اشاره کرد و یادآور شد: سه دشت قروه، دهگلان و چهار دولی به دلیل عدم بارندگی مناسب در سالهای اخیر و تغییر شرایط اقلیمی منطقه برداشت و بهره برداری از منابع آبی آنها ممنوع اعلام شد اما با بی توجهی مسئولان امر و مردم و کشاورزان بیش از ۵۳ درصد از ذخایر آبی آنها برداشت شد و اکنون نیز کاملا خشک شده اند./مهر

source

توسط spideh.ir