به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به‌صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بازخوانی تاریخ هخامنشیان» نوشت: مسعود پزشکیان صبح دیروز در مراسم رونمایی از بخشی از تاریخ هخامنشیان در موزه ملی، گفت: با شعار و رویکرد ایجاد وفاق در داخل و گسترش و تقویت روابط با کشورهای همسایه و دیگر کشورهای دنیا به خیابان پاستور آمده ام اما از همان روز آغاز به کار رسمی خود، به شکل مستمر و بلاوقفه حوادثی رخ داده و با اقدامات یک رژیم وحشی شرایطی برای ما ایجاد شده که در مسیر پیشبرد این سیاست مانع‌تراشی می‌کند. او از رژیم صهیونیستی به نام «حکومتی وحشی» یاد کرد که دم از حقوق بشر می‌زند اما چهارچوب انسانی را مراعات نمی‌کند.
آنجایی که فعالان بخش خصوصی گردشگری از او خواستند تا بودجه‌ای قابل توجه برای مقابله با «ایران هراسی» اختصاص دهد؛ پزشکیان راه برون رفت از این مسأله را سرمایه‌گذاری روی دانش‌آموزان و آشنایی آنها با هویت و تاریخ ایران دانست و گفت: اگر ریشه‌های تمدن، توسعه و آگاهی ما را ببرند، بی‌هویت می‌شویم و دیگر نمی‌دانیم که به کجا باید برویم و لذا هر کجا که بخواهند ما را می‌برند.
سیدرضا صالحی امیری، وزیر میراث فرهنگی هم از گردشگری به عنوان بزرگترین ظرفیت دیپلماسی ایران نام برد و میراث فرهنگی را قدرت نرم ملی خواند. فعالان گردشگری نیز در سخنانی با مسعود پزشکیان، خود (بخشی خصوصی) را «میدان» خواندند و از پزشکیان خواستند تا موانع قانونی را برای رشد گردشگری از پیش پای آنها بردارد.

حیفا زیر باران موشکی حزب‌الله

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود تیتر با تیتر «شیخ نعیم قاسم: صهیونیست‌ها را در هر مکان و زمانی هدف قرار می‌دهیم» نوشت: همزمان با «بزرگ‌ترین حمله موشکی حزب‌الله لبنان به حیفا»، معاون دبیرکلِ شهیدِ حزب‌الله لبنان در سخنانی که به صورت زنده از شبکه‌های مختلف خبری پخش شد تأکید کرد: «صهیونیست‌ها را در هر مکان و زمانی هدف قرار می‌دهیم.»

در شرایطی که هنوز رهبر حزب‌الله لبنان و جانشینِ سید مقاومت، «سید حسن نصرالله»، مشخص نیست، چشم‌ها به دهان «شیخ نعیم قاسم»، معاون اوست. او همزمان با حملات سنگین حزب‌الله به اراضی اشغالی – که در سطور آتی گزارش به آن‌ها اشاره خواهد شد – سخنرانی محکمی کرد تا بار دیگر نشان دهد که حزب‌الله «فکری» است که حالا تبدیل به یک سازمان قوام‌یافته شده و دیگر قائم به افراد نیست؛ بی‌شک شهادت و نبودِ نصرالله ضربه‌ای جبران‌ناپذیر است اما مبنا و بنای حزب‌الله را از بین نبرده است. در سایه ادامه جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه لبنان، شیخ نعیم قاسم، سه‌شنبه درباره تحولات این کشور صحبت کرد. به گزارش المیادین، او گفت: «همه تلاش می‌کنند تا بر ما فشار بیاورند که بترسیم یا نگران شویم اما ما به آن‌ها می‌گوئیم که ما فرزندان سید حسن نصرالله، هرگز نمی‌ترسیم… ما از فشارهای رژیم اشغالگر، آمریکا و هم‌پیمانانشان که می‌خواهند بر مقاومت فشار بیاورند، نمی‌ترسیم. مقاومت در یک جبهه طولانی قرار دارد که با رژیم اشغالگر مقابله می‌کند.»

شیخ نعیم قاسم این را هم گفت که: «تلفات نظامی دشمن در شمال زیاد است اما آن را کتمان می‌کند. ما دشمن را در هر مکان و زمانی که بر اساس طرح نظامی درباره آن تصمیم بگیریم، هدف قرار می‌دهیم… یمن توانست تجارت اسرائیل را محدود کند و تحت محاصره قرار دهد و رژیم اشغالگر را با پهپادها تهدید کند. یمن خسارت‌های اقتصادی را به این رژیم وارد کرد. کمک‌های یمن بزرگ است و مقاومت عراق نیز کارهای زیادی به نفع فلسطین انجام داده و می‌دهد… چند متری که دشمن می‌تواند به دست بیاورد هیچ ارزشی ندارد. ما می‌خواهیم با دشمن چه در خط مقدم و چه فراتر از آن درگیر شویم. در میدان ثابت خواهیم کرد که ارتش اسرائیل متحمل تلفات بزرگ خواهد شد و چه بسا این تلفات مقدمه پایان جنگ باشد. ما زمین را زیر پای آن‌ها به لرزه درخواهیم آورد.»

حیفا زیر باران موشکی حزب‌الله

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود تیتر «حیفا زیر باران موشکی حزب‌الله» را برگزید و نوشت: دیروز حزب‌الله با رمز لبیک یا نصرالله، پایگاه گلیلوت، مقر موساد متعلق به یگان اطلاعات نظامی ۸۲۰۰ ارتش رژیم صهیونیستی در حومه تل‌آویو را موشک‌باران کرد. این اقدام در قالب سلسله عملیاتی با نام «خیبر» انجام شد. حزب‌الله در بیانیه‌ای اعلام کرد که در این عملیات از انبوهی موشک برای هدف قرار دادن واحد اطلاعاتی موساد استفاده شده است. حزب‌الله لبنان در بیانیه دیگری از هدف قرار دادن تجمع نظامیان دشمن در شهرک اشغالی شلومی خبر داد.

تجمع نظامیان دشمن اشغالگر در پایگاه نظامی حانیتا و اطراف پایگاه نظامی المرج از دیگر اهداف موشک‌های حزب‌الله بودند و طی این رشته عملیات، تلفات و خسارات سنگینی به دشمن وارد شد. نقطه عطف عملیات علیه اشغالگران، تداوم حمله به شهر بندری حیفا بود که حدود ۳۰۰ هزار نفر را در خود جای داده است. سومین شهر بزرگ در اراضی اشغالی که آخرین بار در جنگ سال ۲۰۰۶ هدف قرار گرفته بود، دیروز برای دومین روز پیاپی زیر آتش حزب‌الله قرار گرفت و شلیک بیش از ۱۰۰ موشک در حالی که برخی گزارش‌ها آمار ۱۰۵ موشک را تأیید کرده‌اند، باعث شد دست‌کم ۱۲ نفر به بیمارستان منتقل شوند. این حمله در شرایطی انجام شد که یک روز قبل از این هم، موشک‌های حزب‌الله مستقیم به حیفا اصابت کرده بود. در مقابل، ارتش صهیونیست‌ها اعلام کرد که چندین حمله به ساختمان‌های حزب‌الله و پایگاه‌های پرتاب موشک‌های ضدتانک در جنوب لبنان انجام داده است.

دیوید منسر، سخنگوی کابینه رژیم صهیونیستی دیروز با اعلام اینکه «ما وارد جنگی شده‌ایم که برای بقای اسرائیل است»، مدعی شد: «نمی‌پذیریم که گروه‌های تروریستی در مرزهای شمالی ما حضور داشته باشند. محور وابسته به ایران به دنبال نابودی اسرائیل است.»

حیفا زیر باران موشکی حزب‌الله

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «استراتژی حلقه آتش» نوشت: در سالگرد عملیات تاریخی توفان الاقصی، تمام معادلات منطقه به سرعت در حال تغییر است. دیگر شرایط جاری در سال گذشته، حکمفرما نیست و از پایبندی به «پیمان آبراهام» نیز سخنی به میان نمی‌آید. یک سال قبل، هیچ‌کس تصور نمی‌کرد که ماه‌های آینده، چنین تحولات بنیادین و استراتژیکی دامن سیاست‌های تحمیل‌شده به منطقه را بگیرد و نظم کنونی غرب آسیا را به چالش بکشاند. حتی اصول نهفته در رفتار جبهه مقاومت با روزهای اول جنگ تفاوت چشمگیری نشان می‌دهد. طرح کنونی، استراتژی حلقه آتش است که مراکز اصلی جبهه مقاومت همزمان در ۶ جبهه مشغول پاسخگویی به جنایات رژیم صهیونیستی باشند. البته خسارات وارده در طول یک سال، بسیار سهمگین‌تر و ترور فرماندهان ارشد جبهه مقاومت در روز روشن و در وحشیانه‌ترین حالت ممکن، صدای همفکران نتانیاهو را به اعتراض بلند کرده است. از زمانی که پای جنگ و تجاوز به لبنان باز شده، در غیراخلاقی‌ترین حالت ممکن، جنایات بی‎سابقه‎ای رقم خورده است که از جمله آن انفجارهای تروریستی پیجرها و منهدم کردن وسایل ارتباطی از جمله لپ‌تاپ و تلفن‌های همراه لبنانیان بود که در یک آن، چشم و دست و پا و شکم هزاران انسان را کور و قطع کرد و از هم درید. از همه تلخ‌تر، ترور سفاکانه‎ سید جبهه مقاومت، نصرالله عزیز با فرود آوردن ۸۵ تن بمب و سموم شیمیایی بر قلب ضاحیه بود که منجر به شهادت‌شان شد.

ترورهای سنگین و متوالی اخیر در کنار شهادت دکتر اسماعیل هنیه، از طراحان اصلی عملیات ۷ اکتبر در تهران نیز خارج از تصور بود و در این میان واکنش‌ها فراوان و محکومیت‌ها دوچندان بود اما آنچه اینک اهمیت مضاعف پیدا کرده، محوری شدن نقش لبنان در تحولات منطقه است. باز شدن پای ایران به تل‌آویو پس از عملیات‌های تاریخی «وعده صادق ۱ و ۲»، افسانه‎ غیرقابل نفوذ بودن دژ اسرائیل را در هم شکسته و زنگ خطر به آتش کشیده شدن سرزمین‌های اشغالی را به صدا درآورده است.

حیفا زیر باران موشکی حزب‌الله

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود تیتر «وفاق برای رفع فیلترینگ» را برگزید و نوشت: رفع فیلترینگ خواسته‌ای عمومی و ضروری است که جز معدود شعارهای انتخاباتی مسعود پزشکیان در زمان انتخابات است و این روزها انتظار برای رفع فیلترینگ جای خود را به نقد عملکرد وزیر ارتباطات داده و بسیاری معتقدند وزیر جوان کابینه اهتمام الزم برای تحقق وعده رئیس جمهور را به کار نبسته است. نکته جالب اینجاست نه فقط جناح اصلاح طلب، که اکنون بخشی از جریان اصولگرایی هم برای تحقق این وعده در تکاپو است تا رفع فیلترینگ در یک چارچوب ملی مورد توجه قرار گیرد و موانع استفاده از اینترنت پرسرعت در کشور رفع شود. این در حالی است که وزیر جوان به جای توضیح تلاش‌های خود برای رفع فیلترینگ از اینترنت طبقاتی صحبت کرده که این راه حل برای کم کردن فیلترها هم با واکنش منفی رو به رو شده است. دیروز مصباحی مقدم درباره نقش وزیر ارتباطات در موضوع رفع فیلترینگ گفته است: جایگاه وزیر در این موضوع رفیع است و ایشان نماینده رئیس جمهور است و باید انتظارات رئیس جمهور را به صورت قوی دنبال کند. این سخنان را عضو اصولگرای مجمع تشخیص مصلحت نظام زده است. سخنانی از جنس وفاق برای ایران و همراهی برای تحقق وعده‌های رئیس جمهور جدید که در مجلس اصولگرای دوازدهم هم چندی پیش شنیده شد.

مسئله فیلترینگ و درخواست عمومی برای رفع آن به موضوعی فراجناحی تبدیل شده و یکی از نکات مثبت این روزهای کشور هم همراهی بیشتر جناح‌ها با رئیس جمهور برای تحقق وعده‌ای است که می‌تواند نقش مؤثری در بازسازی اعتماد عمومی داشته باشد. هرچند مواضع وزیر جوان کابینه چهاردهم به ویژه در چند روز اخیر با نقدهای تندی همراه بوده و بسیاری آن را از جنس سخنان وزیر سابق دانسته‌اند و حتی در ایکس خواستار استعفای او شده‌اند؛ زیرا منتقدان ستار هاشمی معتقدند او تنها وزیر کابینه است که کاملاً خلاف جریان کابینه حرکت می‌کند و به زودی به پاشنه آشیل پزشکیان تبدیل خواهد شد. البته اختیارات او در این زمینه محدود است، اما انتظار برای استفاده از همه ظرفیت‌ها مانند تهیه لایحه برای مجلس و تهیه طرحی برای بررسی در شورای عالی فضای مجازی هم هنوز انجام نشده است. این در حالی است که حتی مجلس اصولگرا در همراهی با دولت و تحقق خواست افکار عمومی برای کمک به دولت وارد میدان شده و حتی طرح رفع فیلترینگ نوشته و آماده ثبت است.

حیفا زیر باران موشکی حزب‌الله

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «نوبل فیزیک در دست پرچم‌داران هوش‌مصنوعی» نوشت: حدود یک سال و نیم پیش و زمانی که پدرخوانده هوش مصنوعی با سودای آزادی‌بیان گوگل را ترک کرد تا بتواند بهت و نگرانی‌اش درباره مخاطرات غلبه سریع هوش کامپیوتری بر انسان را به راحتی در کلام بگنجاند، هیچ تصوری از لحظه‌ای نداشت که قرار است در کنفرانس مطبوعاتی جایزه نوبل فیزیک از پشت تلفن بگوید: «من مبهوت و شگفت‌زده‌ام. فکر نمی‌کردم چنین اتفاقی بیفتد.» حالا اما جفری ای.‌هینتون، معروف به پدرخوانده هوش مصنوعی، به همراه جان جی.‌هاپفیلد که سال‌هاست دغدغه‌هایشان را در زمینه توسعه روش‌هایی دنبال می‌کنند که مبنای یادگیری ماشینی مدرن مبتنی بر شبکه‌های عصبی مصنوعی هستند، از سوی آکادمی سلطنتی علوم سوئد به عنوان برندگان جایزه نوبل فیزیک سال ۲۰۲۴ انتخاب و معرفی شدند. آنها از ابزارهای فیزیکی برای توسعه روش‌هایی استفاده کرده‌اند که مبنای یادگیری ماشینی قدرتمند امروزی است. جان هاپفیلد، استاد دانشگاه پرینستون، یک حافظه پیوندی را ابداع کرد که می‌تواند تصاویر و دیگر انواع الگوها در داده را ذخیره و بازآفرینی کند. جفری هینتون، استاد دانشگاه تورنتو، روشی را ابداع کرده است که به‌طور خودکار می‌تواند ویژگی‌ها و خصوصیات خاص در داده را پیدا کند و سپس کارهایی از قبیل شناسایی عناصر خاص در تصاویر و عکس‌ها را انجام بدهد.

حیفا زیر باران موشکی حزب‌الله

source

توسط spideh.ir