در حالی که در بودجه ۳ سال اخیر تاکید ویژه‌ای روی مالیات ستانی از املاک لوکس شده بود، اما طبق آمار صاحبان خانه‌های لوکس تنها ۲ درصد از مالیات تشخیصی را پرداخت کرده‌اند.

به گزارش اکونگار، طرح مالیات بر خانه‌های لوکس در بودجه ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ ارایه و به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. براساس قانون بودجه ۱۴۰۰ خانه‌هایی با قیمت بالای ۱۰ میلیارد تومان در دسته مسکن‌های لوکس قرار می‌گیرند و در بودجه ۱۴۰۲ خانه‌های بالای ۲۰ میلیارد تومان به باشگاه مسکن لاکچری پیوستند.

طبق ماده ۲ این قانون نرخ مالیات سالانه ۲ هزارم (۰/۲ درصد) مازاد ارزش روز ۲۰ میلیارد تومان بر دارایی‌های مشمول محاسبه می‌شود.

براساس اعلام رسمی سازمان امور مالیاتی، در سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۲ هزار و ۳۳۳ واحد مسکونی، سال ۱۴۰۱ تعداد ۴۰ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی و سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۳۵ هزار و ۵۰۹ واحد مسکونی گران‌قیمت مشمول مطالبه مالیات شده‌اند.

براساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، خانه‌های لوکسی که در ۳ سال اخیر شناسایی شده‌اند، ۱۸۸ هزار و ۳۴۴ واحد است که ۶ هزار میلیارد تومان مالیات تعیین و مطالبات آنها صورت گرفته است.

طبق اعلام رسمی سازمان امور مالیاتی، تاکنون از ۶ هزار میلیارد تومان مالیات مطالبه شده از واحد‌های مسکونی گران قیمت، حدود ۱۳۰ میلیارد تومان مالیات وصول شده است.

دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت تمرکز ویژه‌ای روی مالیات ستانی از خانه‌های لوکس داشت، اما بررسی‌های آماری نشان می‌دهد که همچنان این پروژه شکست خودره و راه‌های فرار مالیاتی برای دارندگان خانه‌های لوکس باز است.

طبق آمار رسمی، دولت از سال اول اجرای دریافت مالیات از خانه‌های لوکس به دست آورده ۳۰‌ میلیارد تومان بوده است، یعنی رقمی کمتر از قیمت یک آپارتمان لوکس.

براساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، در سال ١۴٠٠ تعداد ١٢ هزار ٣٠٠ خانه شناسایی شد و مالیات ۴٠٠ میلیارد تومان برای آنها در نظر گرفته شد و در سال ١۴٠١ تعداد ۴ هزار و ۵٠٠ خانه شناسایی شد که مالیات ١.٢ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شد.

همچنین در سال گذشته ١۶٠ هزار واحد شناسایی شد که برای آنها ٧ هزار میلیارد تومان مالیات در نظر گرفته شد، اما آمار مبالغ دریافتی بسیار پایین‌تر از مبلغی است که باید پرداخت شود.

بر اساس آمار سازمان امور مالیاتی که در مرداد ۱۴۰۳ منتشر شد، ۶‌ هزار‌ میلیارد تومان مالیات تشخیصی برای خانه‌های لوکس در سه سال گذشته در نظر گرفته شده، اما تنها ۱۳۰‌ میلیارد تومان آن وصول شده است. با توجه به این آمار‌ها که از سوی سازمان امور مالیاتی اعلام شده است، ثروتمندان تنها ۲‌ درصد از مالیات تشخیصی مربوط به املاک، ویلا و باغ‌ویلا‌های لوکس را به دولت پرداخت کرده‌اند.

بر اساس این گزارش دیوان محاسبات کشور می‌توان دریافت که حدود ۳.۳ هزار‌ میلیارد تومان از مالیات ۴.۴ هزار میلیاردی لحاظ شده برای املاک گران‌قیمت، بلاتکلیف است و صاحبان املاک لوکس اقدامی در جهت تعیین‌تکلیف و پرداخت مالیات مذکور نداشته‌اند.

source

توسط spideh.ir