راه اندازی کلینیک فیزیوتراپی ویژه اختلالات عملکردی لگن

به گزارش جام جم آنلاین،دکتر علی رضا متاله گفت: کلینیک فیزیوتراپی کف لگن در دانشکده علوم توانبخشی، از ۱۰ سال پیش به طور محدود شروع به فعالیت کرد و به تازگی در محل جدید خود در ساختمان مهر بیمارستان شهید دکتر چمران و با تلاش اساتید دانشکده علوم توانبخشی، فعالیت خود را گسترش داد.
او با بیان اینکه این کلینیک آمادگی دارد تا در کنار سایر کلینیک‌های این دانشکده، پذیرای بیماران دچار اختلال عملکرد کف لگن باشد، ادامه داد: با توجه به انجام روش‌های درمان فیزیوتراپی بیماران مبتلا به اختلالات عملکرد کف لگن بر اساس استاندارد‌های روز دنیا در این کلینیک، همکاران یورولوژیست، جراحان زنان و زایمان، کولورکتال، متخصصان مغز و اعصاب و همکاران گروه توانبخشی، می‌توانند در صورت صلاحدید بیماران خود را به این مرکز ارجاع دهند.
بانوان؛ گسترده‌ترین گروه در معرض اختلالات عملکردی کف لگن.
رییس دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به شیوع به نسبت بالای مشکلات کف لگن به ویژه در بانوان گفت: زندگی با مشکلات کف لگن، می‌تواند ناراحت کننده باشد و بیشتر این افراد ممکن است درد و علائم آن را تحمل کنند که ممکن است مسایل روحی روانی خاص خود را نیز به دنبال داشته باشد.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار کرد: اختلال عملکرد کف لگن زمانی رخ می‌دهد که عضلات و رباط‌های کف لگن دچار اختلال می‌شود، هرچند این عارضه تا ۵۰ درصد از زنان را پس از زایمان تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما آمار‌ها نشان می‌دهد تا ۱۶ درصد از مردان نیز به این عارضه مبتلا می‌شوند.
اهمیت توجه به حفظ سلامت کف لگن
به گفته دکتر متاله، کف لگن یا دیافراگم لگن، یک مکان آناتومیک در بدن انسان است که نقش مهمی در کنترل ادرار و مدفوع، عملکرد جنسی و حمایت از اندام‌های لگن دارد؛ این ناحیه پشتیبان و تکیه گاه اندام‌های لگن (مثانه، راست روده، رحم، مهبل، پیشاب راه، پروستات) است و نقش مهمی در حفظ و کنترل اختیار ادرار و مدفوع به عنوان بخشی از اسفنکتر‌های ادراری و مقعدی دارد.
او با بیان اینکه علائم می‌تواند شامل درد لگن، انواع بی اختیاری ادرار، مثانه بیش فعال، بی اختیاری روده، تخلیه ناقص مدفوع، یبوست، درد لگن و افتادگی اندام لگنی باشد، اظهار کرد: تحقیقات نشان داده است که علائم می‌تواند زندگی روزمره را برای زنان محدود کند، با این حال، بسیاری از مردم به سختی می‌توانستند در مورد آن صحبت کنند و به دنبال مراقبت و درمان‌های مرتبط باشند.
علت‌های موثر در بروز مشکلات کف لگن
رییس دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: علت‌های موثر در بروز مشکلات کف لگن طیف وسیعی دارد که می‌تواند شامل سالمندی، مشکلات پروستات، جراحی لگن، مشکلات روده‌ای مانند یبوست، سرفه مزمن، بلند کردن وسایل سنگین به صورت مستمر، زایمان‌های مکرر، چاقی، دیابت و بیماری ام اس باشد.
او همچنین به تاثیر برخی از رفتار‌ها و یا سبک زندگی در بروز اختلال عملکرد کف لگن اشاره کرد که این موارد می‌تواند شامل پرهیز از دفع ادرار یا حرکات روده، چاقی، استفاده از شل کننده‌های عضلانی یا مواد مخدر باشد.
دکتر متاله اضافه کرد: استفاده از بیش از حد از شل کننده‌های عضلانی یا استفاده از مواد مخدر می‌تواند منجر به اختلالات عملکردی عضلات کف لگن شود که به طور بالقوه در ارتباط با بی اختیاری ادرار و مدفوع است.
رییس دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: همچنین آنتی هیستامین‌ها و آنتی کولینرژیک‌ها ممکن است اثرات نامطلوبی داشته باشد که منجر به تزلزل و احتباس ادرار شود و در نهایت منجر به اختلال عملکرد کف لگن شود، از سویی دیگر بی اختیاری ادرار حتی می‌تواند ورزشکاران را تحت تاثیر قرار دهد، به ویژه ورزشکارانی که در ورزش‌هایی که نیاز به ضربه و یا پریدن دارند؛ به عنوان مثال در ژیمناستیک کاران و وزنه برداران شیوع بالای بی اختیاری ادرار گزارش می‌شود.
او با بیان اینکه اختلال عملکرد کف لگن می‌تواند پس از پرتو درمانی لگن و سایر درمان‌های سرطان‌های زنانه نیز ایجاد شود، گفت: فیزیوتراپی و اصلاح شیوه زندگی، دارو درمانی و جراحی، از درمان‌های رایج برای اختلال عملکرد کف لگن به شمار می‌رود.
استفاده از روش‌های فیزیوتراپی برای درمان اختلالات کف لگن
دکتر متاله ادامه داد: اقدامات فیزیوتراپی در خصوص بیماران مبتلا به اختلالات کف لگن، شامل تمرین‌های عضلات این ناحیه و باز گرداندن قدرت و هماهنگی این عضلات، استفاده از تحریک الکتریکی و بیوفیدبک و طب سوزنی است که نسبت به شرایط بیمار و نتایج معاینه و ارزیابی متخصص فیزیوتراپی کف لگن، انجام می‌شود.

source

توسط spideh.ir