به گزارش صدای بورس، بر پایه تازه‌ترین آمارها، با وجود افت تعداد و درآمد عرضه‌های اولیه سهام نسبت به سال گذشته، وضعیت IPOها در سه ماه سوم ۲۰۲۴ بهتر از نیمه نخست سال بوده است.

در سه ماه نخست امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، تعداد عرضه‌های اولیه سهام با ۱۴ درصد کاهش به ۳۱۰ مورد و درآمد حاصل از این عرضه‌ها نیز با ۳۵ درصد افت به ۲۴.۹ میلیارد دلار رسید.

بررسی فعالیت بازار جهانی IPO در ۱۱ دوره سه‌ماهه گذشته (از ابتدای سال ۲۰۲۲ تا پایان سه ماه سوم ۲۰۲۴) نشان می‌دهد که بیشترین تعداد عرضه‌های اولیه سهام با ۳۹۷ مورد مربوط به سه ماه چهارم سال ۲۰۲۲ بوده است. در همین حال، بیشترین ارزش عرضه‌های اولیه به میزان ۵۴.۶ میلیارد دلار در سه ماه نخست ۲۰۲۲ ثبت شده است. در این مدت، کمترین تعداد عرضه‌های اولیه با ۲۷۹ مورد مربوط به سه ماه دوم ۲۰۲۴ و کمترین درآمد حاصل از عرضه‌ها به میزان ۲۲.۱ میلیارد دلار مربوط به سه ماه نخست ۲۰۲۳ بوده است.

از ابتدای سال ۲۰۲۴ تاکنون، ما شاهد IPOهای بزرگتری نسبت به سال گذشته بودیم. در این مدت منطقه آمریکا پیشتاز بزرگترین عرضه‌های اولیه سهام بوده است. این عرضه‌های اولیه مربوط به لیست شدن شرکت‌های داخلی و خارجی بوده است که از آن میان می‌توان به عرضه اولیه سهام شرکت Lineage به ارزش ۵.۱ میلیارد دلار اشاره کرد.

این موضوع نشان‌دهنده اشتیاق کسب‌وکارهای بزرگ برای ورود به بازار سهام است. با این حال، در سه فصل نخست ۲۰۲۴ تعداد عرضه اولیه سهام «تک‌شاخ‌ها» نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۳ از ۱۳ مورد به ۸ مورد کاهش یافت. با این حال، کارشناسان حال و هوای بازار IPO را مثبت ارزیابی می‌کنند.

رونق محتاطانه بازار IPO

source

توسط spideh