آرمان امروز : گروه استان‌ها – بهرام قربانپور: ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بالقوه گیلان در بخش‌های مختلف بارها و بارها مورد تبیین و واکاوی قرار گرفته است، ظرفیت‌هایی که اگر به فعلیت برسد می‌تواند گیلان را به جایگاه واقعی رشد، پیشرفت و توسعه برساند.
از قابلیت‌های کم نظیر گردشگری گرفته تا قرار گیری گیلان در استراتژیک ترین نقطه اقتصادی و تجاری با تکمیل کردن پازل کریدور شمال به جنوب و همچنین پهنه ۳۰۰ کیلومتری آبی خزر، وجود منطقه آزاد انزلی و چندین بندرگاه تجاری، که هر کدام می‌تواند پلی برای توسعه و پیشرفت این استان سرسبز باشد، استانی که فقر و محرومیت آن زیر پوستین سبز جنگل‌های هیرکانی و نیلگون دریا گم و پنهان شده است.
«هادی حق شناس» در حالی با حکم وزیر کشور و با حضور شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی و اصحاب رسانه به عنوان استاندار گیلان معرفی شد و با کوله باری از برنامه و کارنامه به ساختمان چند بُعدی خیابان معلم رشت رفت که در پیش روی گام‌های مدیریتی اش چالش‌های فراوانی از جنس مطالبات مردمی دارد.
آنطور که هادی حق شناس در مراسم معارفه‌اش از دغدغه‌ها، چالش‌ها و نظام مسائل گیلان سخن می‌گفت، به نظر می‌رسد به اندازه کافی و وافی نسبت به این استان اشرافیت دارد و بیان مشکلات و چالش‌ها مسئولیتش را نسبت مطالبات مردمی سنگین‌تر کرد.
انتقال میز کار استاندار به شهرک‌های صنعتی
حل مساله «اشتغال» به عنوان دغدغه اولویت دار و مهم کشور به ویژه گیلان است، مسأله‌ای که در ادوار مختلف محور صحبت مسئولان در سخنرانی‌ها و همایش‌ها قرار گرفته اما حل این چالش در همان سالن جلسات و سمینارها جا ماند، اگر چه در دولت سیزدهم گام‌هایی برای رفع مشکل اشتغال برداشته شد اما یافته‌های میدانی و مردمی آمارهای اشتغال مسئولان را «نفی» می‌کند. از شرق و غرب گرفته تا مرکز و جنوب گیلان مهم‌ترین مساله مردم احیای شرکت‌ها و روشن شدن چراغ کارخانجات و حرکت چرخه تولید است، تولیدی که پایه و اساس اقتصاد و معیشت و در نتیجه توسعه یک کشور است، اگر چراغ تولید خاموش شود به طور یقین چراغ بسیاری از آسیب‌های اجتماعی نظیر اعتیاد، طلاق، سرقت و فحشاء روشن می‌شود؛ کما اینکه آمارهای آسیب‌های اجتماعی در گیلان به نسبت سایر استان‌ها نگران کننده است که یکی از مهم‌ترین دلایل این را می‌توان به بیکاری و نبود ثبات اقتصادی و اشتغال بسط داد. اگر قدمی در شهرک‌های صنعتی گیلان بزنید خواهید دید که برخی شرکت‌ها از شدت انفعالی، به حالت تخریب در آمده و مستهلک شده و این یعنی فرصت سوزی و سرمایه سوزی. راه اندازی شرکت‌های راکد، نیمه فعال و همچنین تقویت واحدهای تولیدی فعال مهم‌ترین مطالبه مردم گیلان از آقای استاندار است، هادی حق شناس برای رهایی این استان از فقر و بیکاری باید میز کارش را در دل شهرک‌های صنعتی ببرد، تشکیل ستاد ویژه احیای شرکت‌های راکد و نیمه فعال و همچنین بازسازی و جان بخشی به ستاد رفع موانع تولید و واقعی سازی این ستاد، راه حل مناسبی برای برون رفت از چالش بیکاری در گیلان است که حق شناس باید به آن به صورت ویژه بیاندیشد.
تشکیل تیم اقتصادی قوی و کارآمد در گیلان
انتخاب تیم اقتصادی قوی، کارآمد و با دانش در بدنه دولت به ویژه استانداری گیلان مطالبه مهم دیگر مردم به ویژه فعالین اقتصادی، تجاری، صاحبان صنایع و تولیدکنندگان است که با توجه به دانش اقتصادی آقای حق شناس انتخاب تیم اقتصادی تحول گرا و نخبه محور در مجموعه استانداری گیلان دور از انتظار نیست.
از شرکت‌ها و صنایع متروکه گیلان شما را به مزارع شالی و چای و باغات زیتون می بریم، جایی که کشاورزان و شالیکاران با درد و رنج به جنگ «واردات» می‌روند، وارداتی که کمر اقتصاد و معیشت کشاورزان را خم کرده است.
رنج پشت رنج در دشت‌های شالی
کشاورزی بودن گیلان و وجود مزارع و باغات مستعد، این استان را به مناطق مهم کشاورزی در کشور تبدیل کرده تا جایی که گیلان در برخی تولیدات کشاورزی رتبه‌های اول تا پنجم را دارد و به نوعی نقش محوری در امنیت غذایی ایفا می‌کند، اما در مقابل کشاورزان رنج کشیده گیلانی روزهای سختی را پشت سر می‌گذرانند و اقتصاد و معیشتشان تحت شعاع واردات بی رویه شده است./مهر

source

توسط spideh.ir