به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، کورش درخشان‌زاده در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در سطح استان دو هزار و ۲۳۲ روستای کددار وجود دارد که از این تعداد هزار و ۶۴۳ روستا دارای سکنه و ۵۸۹ روستا خالی از سکنه هستند، این آمار مربوط به سرشماری سال ۹۵ است و از آن موقع تاکنون آمار جدیدی گرفته نشده است.

وی افزود: بدون تردید آمار روستاهای خالی از سکنه استان به دلیل مهاجرت‌های معکوس افزایش‌پیدا کرده است و در این ۱۰ سال بازگشت معکوس زیاد داشته‌ایم.

مدیرکل امور روستایی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: از این تعداد هزار و ۶۴۳ روستا دارای سکنه استان، ۶۰۰ مورد دارای دهیاری و شورا هستند.

وی تصریح کرد: توسعه پایدار روستاها نیازمند برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری دقیق و کارآمد بود و مدیریت روستاها از طریق دهیاری و شورا به مردم داده شد.

درخشان‌زاده خاطرنشان کرد: دهیار به‌عنوان نماینده دولت در روستاها است و نیازمندی‌های جامعه محلی ما را برطرف و ظرفیت‌های روستاها را معرفی می‌کنند و در این چند سال توجه زیادی به دهیاری‌ها شد و اعتبارات خوبی به آن‌ها تزریق شد.

وی افزود: یکی از اولویت‌های نظام توجه ویژه به روستاها است، چرا که روستا کانون تولید و ارزش‌آفرینی است و سنگر تأمین امنیت غذایی محسوب می‌شوند و نقش روستا در تولید و اقتصاد کشور تعیین کننده‌است.

مدیرکل امور روستایی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: عده‌ای که گمان می‌کنند روستاییان تنها در بخش دامداری و کشاورزی فعالیت می‌کنند در اشتباه به سر می‌برند، زیرا روستاییان می‌توانند در تولید فرهنگ، هنر و سنن پیشتاز باشند.

وی تصریح کرد: خیلی از روستاهای ما که خالی از سکنه بودند، به واسطه اشتغال‌زایی در روستاها مهاجرت معکوس داشته‌اند.

درخشان‌زاده خاطرنشان کرد: تلاش داشته‌ایم روستاییان استان را در زمینه صنایع‌دستی، پرورش مرغ بومی و محلی، اشتغال خانگی و بوم‌گردی توانمند کنیم.

وی افزود: همچنین در بحث مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی کارهای خوبی در کهگیلویه و بویراحمد صورت‌گرفته است.

مدیرکل امور روستایی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: استان ما یکی از استان‌هایی است که می‌تواند به‌عنوان پایلوت و مرکز روستا محور قرار بگیرد، به‌خاطر اینکه نیمی از جمعیت ما روستایی است.

وی تصریح کرد: بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵، جمعیت کل استان ۷۱۳ هزار و ۵۲ نفر است که ۳۱۵ هزار و ۴۸۶ نفر در روستاها سکونت دارند، رشد چشمگیری در اشتغال روستایی استان به‌ویژه در حوزه صنایع‌دستی وجود داشته است.

درخشان‌زاده خاطرنشان کرد: ۹۰ درصد روستاهای شهرستان دنا آسفالت است و روستاهای مارگون به‌دلیل پراکندگی کمتر از آسفالت برخوردار هستند و ۹۸ درصد روستاهای ما گازرسانی شده‌اند.

وی افزود: باید تلاش کنیم باهمت مسئولان به‌ویژه استاندار که عشایرزاده و روستازاده است، زیرساخت‌های لازم را آماده کنیم و در کنار آن شغل ایجاد کنیم تا مجبور نشوند برای پیدا کردن شغل به شهرها مهاجرت کنند.

source

توسط spideh.ir