به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان شرقی، غلامرضا احمدی عصر امروز _پنجشنبه نوزدهم مهر_ نشست خبری این مؤسسه با اشاره به اینکه افراد نابینا افراد ناتوان نیستند، اظهار کرد: باید بستر برای فعالیت بیشتر افراد نابینا محیا شود.

وی افزود: بزرگ‌ترین مشکل افراد نابینا، بحث اشتغال است که باید توجه ویژه‌ای به این مسئله صورت گیرد.

رئیس شورای اسلامی شهر تبریز همچنین ادامه داد: افراد دارای معلولیت از ناحیه بینایی، تنوع تفریح کمتری دارند که باید مدیریت شهری در این خصوص اقدامات قابل قبولی انجام دهند.

احمدی در ادامه افزود: اصحاب رسانه نیز باید در زمینه ارتقای آگاهی و درک عمومی از نیازها و توانایی‌های نابینایان اهتمام ورزند.

در ادامه روح‌الله ساعی، مشاور امور معلولان مدیرکل بهزیستی استان و عضو هئیت مدیره مؤسسه نابینایان بصیر تبریز نیز با بیان اینکه طی سال‌های اخیر، شهرداری اقدامات مثبتی در زمینه مناسب‌سازی برخی پیاده‌روها، پل‌ها و … انجام داده است، اظهار کرد: مقوله بعدی، خاموش ماندن پله‌های برقی در برخی مسیرها است که انتظار داریم برای افراد با نیازهای خاص مانند کودکان، زنان باردار و… مناسب‌سازی شوند.

وی افزود: موضوع دیگر، در مورد کارت منزلت است که بی‌آرتی، مترو و پارکینگ را شامل می‌شود و مشمول تمامی اتوبوسرانی شهر تبریز نیست.

حسین پورعلی، مدیرعامل این مؤسسه نیز با بیان اینکه افراد نابینا از طریق آموزش، استعدادیابی می‌شوند افزود: در سال قبل، بیش از ۱۵۰ دوره آموزشی برگزار شده است و این روند، امسال نیز برقرار خواهد بود و مهارت‌هایی از قبیل مهارت‌های اجتماعی، درسی، غیردرسی، آشپزی، موسیقی و … آموزش داده می‌شوند که برخی از این دوره‌ها با همکاری نهادهای دولتی برگزار می‌شود.

وی در ادامه، در خصوص اجرای برنامه‌های مختلف به مناسبت روز عصای سفید خاطرنشان کرد: برنامه‌هایی از قبیل برگزاری کنفرانس مطبوعاتی، برگزاری مسابقات از جمله مسابقات شطرنج و شودان، برگزاری همایش عصازنی، دیدار با خانواده‌های نابینایان، دیدار با نخبگان در اولویت برگزاری هستند.

مدیرعامل مؤسسه بصیر، موضوع استخدام افراد نابینا را یک موضوع مهم دانست و اشاره کرد: ضروری است که به این مسئله، توجه شود. به‌ویژه اینکه ۲۲ نفر از این افراد با وجود قبولی در آزمون استخدامی، در مرحله کمیسیون پزشکی رد شده‌اند.

پورعلی، همچنین در خصوص تعداد افراد عضو این مؤسسه، بیان کرد: حدوداً متجاوز از ۱۵۸۰ نفر، عضو مؤسسه داریم و اعضای افتخاری نیز داریم. در مؤسسه، فرد نابینای بی‌سواد نداریم و تلاش کردیم که به درجه عالی برسند. در خصوص حمایت نهادها و خیّرین، با سازمان‌های مختلف در ارتباط بودیم ولی متأسفانه قول‌هایی که داده‌اند، عملیاتی نشده است. این مؤسسه از طریق خیرین اداره می‌شود؛ افراد خیّری که اکثراً با مبالغ کم ولی با قلب‌های بزرگ کمک می‌کنند.

هادی حیدری، عضو هیئت مدیره و مسئول کارگروه ورزش مؤسسه نابینایان بصیر با بیان اینکه این مؤسسه ورزشکاران پارالمپیکی دارد، بیان کرد: نیاز است که تمهیداتی اندیشیده شود تا یک بخشی از اسپانسری این مؤسسه و اعضای ورزشکار آن را باشگاه فرهنگی و ورزشی شهرداری برعهده بگیرد.

source

توسط spideh.ir