همه ما روزانه چندین بار با اپلیکیشن‌های مختلف کارهای بانکی خود را انجام می‌دهیم، گاه سرعت اینترنت یا گاهی هم منتظر ماندن برای رمز دوم کارت بانکی باعث می‌شود جابه‌جایی پول با مشکل مواجه شود. در سال ۲۰۲۰ در کشور همسایه استارتاپی ایجاد شد که شما بتوانید با سرعت و به آسانی ارسال یک پیام، پول جابه‌جا کنید. Ziina یک شرکت فین‌تکی است و مردم می‌توانند با استفاده از اپلیکیشن این استارتاپ به راحتی و با سرعت پول جابه‌جا کنند. آنها فقط باید برای ارسال پول شماره تلفن گیرنده و مبلغ پول را وارد و تراکنش را تایید کنند. گیرنده فورا پول را دریافت می‌کند. با گذشت زمان، این استارتاپ خدمات خود را برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط گسترش داد. فیصل توکان، سارا توکان و اندرو گلد در «زینا» بر ارائه یک تجربه پرداخت یکپارچه و ایمن برای کاربران در منطقه خاورمیانه تمرکز دارند.

همکاری که در آمریکا شکل گرفت

Ziina یک استارتاپ فین‌تک مستقر در دبی است، اما ایده آن در ایالات متحده شکل گرفت. فیصل توکان در دبی متولد شد. فیصل تحصیلات عالی خود را در ایالات متحده دنبال کرد. پیش از تاسیس زینا هم در شرکت‌های سرمایه‌گذاری و فناوری فعالیت می‌کرد.

او در آمریکا درمورد سیستم پرداخت کشورها مطالعه کرد و متوجه شد در سیستم‌های مالی دبی ناکارآمدی‌هایی وجود دارد. اندرو گلد هم در آمریکا درس خواند و در زمینه توسعه نرم‌افزار و مهندسی فعالیت کرد.

اندرو و فیصل در یک هکاتون در ایالات متحده با هم آشنا شدند و درمورد ساخت کیف‌پول دیجیتال تبادل نظر کردند و تصمیم گرفتند ایده خود را به یک استارتاپ تبدیل کنند. در آن‌زمان فیصل این موضوع را با سارا مطرح کرد و این سه نفر در سال ۲۰۲۰، زینا را به وجود آوردند. اسم «Ziina» از کلمه عربی «زین» گرفته شده است که به معنی «خوب» یا «زیبا» است. این اسم به خوبی با فرهنگ محلی منطبق بود و پیام مثبتی را به کاربر منتقل می‌کرد. این نام با هدف شرکت برای زیباسازی تراکنش‌های مالی برای کاربران مطابقت دارد و فرآیند را تا حدامکان یکپارچه و دلپذیر می‌کند.

از سوی دیگر زینا نام کوتاه و به یادماندنی است و از نظر برندینگ می‌تواند به راحتی با مخاطبان هدف خود در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) ارتباط برقرار کند.

یکسال بعد Ziina  توانست به عنوان سومین استارتاپ از امارات متحده عربی وارد شتاب‌دهنده Y combinator شود. Ycombinator یک شتاب‌دهنده و شرکت سرمایه‌گذار خطرپذیر آمریکایی است که در مارس ۲۰۰۵ راه‌اندازی شد و تاکنون ۴ هزار شرکت از امکانات آن بهره‌مند شدند.

سرعت و آسانی در انتقال پول

Ziina یک اپلیکیشن پرداخت همتا به همتا (peer to peer) است که برای انجام تراکنش با بالاترین سرعت طراحی شده است. این اپلیکیشن برای پرداخت دنگ با دوستان و پرداخت‌های روزمره کارآمد است.

فقط کافی است کاربران اپلکیشن را نصب کنند و با شناسه اماراتی خود یک حساب کاربری راه‌اندازی و سپس شروع به تراکنش کنند. برای ارسال پول باید شماره تلفن گیرنده و مبلغ پول را وارد و تراکنش را تایید کنید. گیرنده فورا پول را دریافت می‌کند.

وقتی هم شخصی برای شما پول می‌فرستد، اعلانی دریافت می‌کنید. پول در کیف پول Ziina شما موجود است و در صورت نیاز می‌توانید آن را به حساب بانکی خود انتقال دهید.

اگر در یک دورهمی دوستانه هستید و می‌خواهید به صورت دنگی حساب کنید، تنها باید یک درخواست پرداخت ایجاد کنید و آن را با چندین نفر به اشتراک بگذارید و پرداخت‌های گروهی را بدون دردسر در این اپلیکیشن انجام دهید. Ziina از روش‌های مختلف پرداختی مانند Visa، google play،apple play و مسترکارت پشتیبانی می‌کند.

البته این سوال پیش می‌آید که این استارتاپ امنیت کاربران را چگونه تضمین می‌کند؟ دراین مورد Ziina چند راه‌حل امنیتی در نظر گرفته است. اول اینکه تمام اطلاعات ارسال‌شده از طریق Ziina بدون توجه به اینکه به وای‌فای عمومی یا خانگی یا داده‌همراه تلفن  استفاده‌ می‌کنید،رمزگذاری شده و به طور ایمن به سرورهای این استارتاپ منتقل می‌شود.

اطلاعات کارت پرداخت در فضای ذخیره‌سازی دارای گواهی PCI-DSSارائه شده است. گواهی PCI-DSS یک مجموعه جامع از الزامات امنیتی است که برای حفاظت از اطلاعات کارت‌های پرداختی (مانند کارت‌های اعتباری، دبیت کارت‌ها و کارت‌های پیش‌پرداخت) طراحی شده است.

Ziina همچنین از حساب‌های کاربری با احراز هویت دو مرحله‌ای محافظت می‌کند و یک لایه اضافی برای جلوگیری از دسترسی‌های غیرمجاز اضافه می‌کند.

خدمات Ziina به استارتاپ‌ها

در کنار خدمت‌رسانی به مردم، زینا متناسب با نیازهای استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای کوچک خدماتی ارائه می‌دهد. استارتاپ‌ها می‌توانند از طریق کانال‌های مختلف مانند درون‌ اپلیکیشن، رسانه‌های اجتماعی و به صورت حضوری پرداخت‌های مشتریان را بپذیرند. ایجاد و به‌اشتراک‌گذاری لینک‌های پرداخت در پلتفرم‌های اینستاگرام و واتساپ از دیگر خدمات زینا است. کسب‌وکارها با استفاده از امکانات زینا می‌توانند QR کد پرداخت ایجاد کنند و پرداخت با کارت‌های دارای NFC برای کسب‌وکارها هم آسان‌تر می‌شود.

در بخش تجاری، زینا امکان انتقال آسان پول بین افراد و مشاغل را تسهیل می‌کند. کسب‌وکارها با امکانات زینا می‌توانند صورتحساب‌ها و قبض‌های خود را مدیریت کنند. اگر صاحب کسب‌وکار هستید به راحتی می‌توانید با پلتفرم‌هایی مانند shopify و  WooCommerce یکپارچه شوید.

کسب‌وکارهای کوچک و متوسط با خدمات زینا نیازهای تجاری خاص خود را با یک API شخصی‌سازی می‌کنند. زینا این امکان را فراهم می‌کند تا استارتاپ‌ها فروش خود را ردیابی و با برنامه‌های مختلف، امور مالی شرکتشان را تجزیه و تحلیل کنند.

موانع برای آغاز فعالیت

Ziina مانند بسیاری از استارتاپ‌های فین‌تک، همزمان با رشد و گسترش خدمات خود با چالش‌هایی روبرو بود. یکی از آنها و مهم‌ترینشان رعایت مقررات بود. چون شرکت‌های فین‌تک باید قوانین سخت‌گیرانه‌ای را رعایت و تاییدیه‌های لازم را دریافت کنند که می‌تواند زمان‌بر و پیچیده باشند.

بخش فین‌تک در امارات بسیار رقابتی است و بسیاری از بازیگران برای سهم بازار خود رقابت می‌کنند. پس Ziina باید به طور مداوم نوآوری کند تا بتواند از رقبا پیشی بگیرد. این تیم همچنین باید اعتماد و توجه مشتریان را جلب کند. دراین مورد زینا چند اقدام انجام داده است:

۱.برنامه زینا به صورتی طراحی شده است که کاربرپسند باشد و کاربران به آسانی بتوانند پول خود را دریافت یا ارسال کنند.

۲.فرآیند ورود به سیستم ساده است و کاربران در لحظه ورود به اپلکیشن برای استفاده از خدمات سردرگم نمی‌شوند.

۳.زینا همچنین اقدامات امنیتی پیشرفته، احراز هویت دو مرحله‌ای و نظارت بر کلاهبرداری را در اولویت قرار داده است.

۴. این استارتاپ کمپین‌های آموزشی را راه‌اندازی کرد تا کاربران را در مورد مزایای پرداخت‌های دیجیتال و نحوه استفاده از این برنامه آگاه کند.

۵.پشتیبانی دائم و سریع برای رفع مشکلات کاربران از دیگر اقدامات زینا برای جلب اعتماد کاربران بود. از چالش‌های دیگر تضمین امنیت تراکنش‌های مالی و حفاظت از داده‌های کاربر است و Ziina در ابتدای فعالیت خود باید برای جلوگیری از کلاهبرداری و تهدیدات سایبری و حفظ داده کاربران اقداماتی انجام دهد و زیرساخت‌های خود را  تقویت کند.

علاوه براین، با گذشت سال‌ها از فعالیت، حجم تراکنش‌ها افزایش پیدا می‌کند و این استارتاپ باید زیرساخت‌های خود را برای رسیدگی به حجم زیاد تراکنش کارآمد کند.

همکاری مسالمت‌آمیز با رگولاتوری

با اینکه چالش‌هایی برای تیم Ziina برای ارائه خدمات متنوع وجود داشت، اما توانست با دریافت مجوزهایی از بانک مرکزی امارات متحده عربی فعالیت خود را تسهیل بخشد و گسترش دهد.

یکی از این مجوزها، مجوز تسهیلات ارزش ذخیره شده (SVF) است. زینا اولین استارتاپی است که توانست این مجوز را دریافت کند. این مجوز به این شرکت اجازه می‌دهد تا طیف وسیعی از خدمات مالی مانند پرداخت‌های همتا به همتا، پرداخت قبض و خدمات کارت را ارائه دهد.

زینا همچنین یکی از اعضای اصلی شبکه‌های پرداخت بزرگ مانند ویزا و مسترکارت است. این عضویت باعث شده تا این تیم بتواند خدمات مالی با شماره شناسایی بانکی (BIN) ارائه دهد. شماره شناسایی ۶ تا ۸ رقم اول یک شماره کارت است. این استارتاپ برای پشتیبانی از بیش از ۵۵۷ هزار کسب‌وکار در امارات متحده عربی،در همکاری با بانک‌ها، ابزارهای لازم برای بهبود مدیریت‌های مالی و رشد آنها را در اختیارشان قرار می‌دهد.

از رقبایت پیشی بگیر

در بازار امارات متحده عربی، زینا رقبای قدرتمندی دارد، مانند زیمپلر، لندو، پرداخت وtelr. زینا در بازار پرداخت با برنامه کاربرپسند، انتقال پول فوری، تقسیم صورت‌حساب شناخته شده است. دریافت مجوز SVF از بانک مرکزی امارات متحده عربی یکی از ویژگی‌های مثبت این استارتاپ است.

رقیب این تیم، لندو بر وام‌دهی برای شرکت‌های کوچک و متوسط متمرکز است. استارتاپ payment، درگاه پرداخت آنلاین برای مشاغل کوچک ارائه می‌دهد. زیمپلر در بخش مالی با تمرکز بر راه‌‌حل‌های بانکداری باز فعالیت می‌کند.telr هم ارائه‌دهنده درگاه پرداخت برای تجارت الکترونیکی است.

مخاطبان هدف زینا در درجه اول کاربران هستند در حالیکه رقبای او مانند لندو و payment بیشتر بر کسب‌وکارهای کوچک و متوسط و معاملات تجاری تمرکز کردند.

اعداد و ارقام درمورد زینا چه می‌گویند؟

Ziina استارتاپی است که اکنون به ۵۰ هزار کاربر فعال، از جمله مشتریان خرده‌فروشی و تجاری، خدمات ارائه می‌دهد. طی سال گذشته ۳۴ درصد رشد ماهانه در مشتریان را تجربه کرده است. این استارتاپ بازاری با ۵۶۰ هزار شرکت کوچک و متوسط در امارات را مورد هدف قرار داده است که بیش از ۹۴ درصد از کل شرکت‌ها را تشکیل می‌دهند و حدود ۶۰ درصد از تولیدناخالص داخلی کشور را تشکیل می‌دهند.

این استارتاپ در ژوئن ۲۰۲۱، ۷.۵ میلیون دلار سرمایه اولیه را جذب کرد. در سپتامبر ۲۰۲۴ هم ۲۲ میلیون دلار به این کسب‌وکار تزریق شد.

ورود به بازار بین‌المللی؛ قدم بعدی زینا

زینا قصد دارد در آینده به بازارهای جدیدی از جمله عربستان سعودی و اردن وارد شود تا پایگاه مشتری خود را افزایش دهد.هدف بنیانگذاران این استارتاپ این است تا به پلتفرم برتر مالی در خاورمیانه تبدیل شوند. تمرکز دیگر زینا روی محصولات خود است که می‌خواهد در آینده به مشاغل بزرگتر هم ارائه دهد.

راه‌اندازی یک محصول جدید از دیگر برنامه‌های زینا است. این محصول به نام ZiiCard است که ابزارها و مزایای بیشتری برای مدیریت مالی ارائه می‌دهد.

 

 

 

source

توسط spideh.ir