به گزارش خبرگزای ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، مهدی جمالی نژاد در برنامه صبح به خیر ایران شبکه اول سیما اظهار کرد: دستگاه‌های مختلفی متولی امور روستاها در کشورند که در این مسیر هماهنگی بین آن‌ها، اجرای دقیق قوانین و ضوابط و همچنین ارائه خدمات به صورت یکپارچه از عوامل موفقیت برنامه‌ها محسوب می‌شود.

وی افزود: وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با توجه به فعالیت بیش از ۳۸ هزار دهیاری از سال ۱۳۸۲ تاکنون تلاش می‌کند زمینه این موارد را در تعامل حداکثری دستگاه‌ها با توجه به جایگاه مهم استانداری‌ها، فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها و دهیاری‌ها فراهم کند.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با اشاره به تدوین و اجرای طرح تحولی تکام در روستاها از سوی وزارت کشور که مبنای آن توانمندسازی، کارآفرینی و مردم پایه بودن اقدامات در روستاهاست، تصریح کرد: در مسیر جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها، ضرورت دارد اطلاعات تهیه شده در زمینه مهاجرت‌ها از روستاها و شهرهای کوچک به شهرهای میانی و شهرهای بزرگ و حاشیه شهرها بررسی تا دلایل اصلی مهاجرت‌ها مشخص شود.

جمالی‌نژاد در ادامه، توزیع عادلانه خدمات و امکانات در روستاها و شهرهای کوچک را از عوامل ماندگاری جمعیت در این مناطق ذکر کرد و گفت: دهیاری‌ها، که مجوز تأسیس آن‌ها از سوی وزارت کشور صادر می‌شود، به تحقق این موضوع کمک زیادی کرده‌اند.

وی اضافه کرد: طی سال‌های اخیر خوشبختانه روند مهاجرت در بسیاری از روستاها کند یا متوقف شده و شاهد مهاجرت معکوس هم بوده‌ایم.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با اشاره به حدود ۶۰ هزار روستا و سکونتگاه روستایی در کشور گفت: فعالیت بیش از ۳۸ هزار دهیاری، قابلیت بزرگی را برای توسعه این مناطق و بهره‌گیری از ظرفیت‌های متنوع موجود در آنها فراهم کرده است که با همکاری و تعامل دستگاه‌های اجرایی دخیل در امور روستا و کارآفرینان و بخش خصوصی به نحو مؤثری می‌توان از این ظرفیت‌ها در تولید ثروت بهره برد.

جمالی‌نژاد همچنین دغدغه مراقبت از روستاها را مطرح و تاکید کرد: در اجرای پروژه‌های عمرانی در روستاها به هیچ وجه نباید از طریق ساخت و سازهای غیر مجاز و بی رویه به کالبد روستا و فرهنگ بومی و سنتی این مناطق آسیبی وارد شود و نقش مدیران استانی، مدیران روستایی و دهیاران در این امر بااهمیت است.

وی ضمن دعوت از کارآفرینان برای تدوین برنامه‌های توسعه‌ای و اجرای آنها در روستاها که قابلیت اجرا در آنها نسبت به شهرها راحت تر است، ابراز امیدواری کرد با تعامل و همکاری همه دست‌اندرکاران شاهد روستاهایی سرزنده، شاداب و متعالی در کشور باشیم.

source

توسط spideh.ir