آرمان امروز: اظهارنظرها و اقدامات در دو نهاد تصمیم گیر و مجری کشورمان بر سر «فیلترینگ» ادامه دارد. در پاستور و نهاد ریاست جمهوری، «یاران پزشکیان» مشغول اقدامات در زمینه برداشتن و لغو فیلترینگ به عنوان وعده اصلی دولت هستند، اما در بهارستان و در مجلس شورای اسلامی به عنوان نهاد قانونگذار، انتصاب تندروها برای تصمیم گیری در حوزه فضای مجازی، نشان می دهد که برخی از نمایندگان، خیلی از وضعیت فیلترینگ گسترده آن هم با اعتراض و مطالبه مردمی، چندان ناراضی نیستند. اما میدان این اظهارنظرها و کشمکش ها در شورایعالی فضای مجازی است. در حقیقت بعد از صحبت های رئیس جمهور کشورمان در اولین جلسه شورایعالی فضای مجازی، تندروها دست به تحرکاتی برای جلوگیری از رفع فیلترینگ زدند. با این حال فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت درباره موضع دولت در خصوص رفع فیلترینگ گفت: «موضع دولت همان موضع رئیس جمهور است و شفاف است که فیلترینگ مضرات زیادی ایجاد کرده و حفره های امنیتی ایجاد می کند و همچنین دسترسی به محتوای نامناسب ایجاد می کند. در چارچوب منافع ملی و کار کارشناسی در حال انجام است. فیلترینگ به اهداف خود نرسیده است و این موضوع در حال بررسی است.»
چه کسانی شورای عالی فضای مجازی را تشکیل می‌دهند؟
شورایعالی فضای مجازی در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۹۰ و با دستور رهبر انقلاب به منظور سامان‌دهی و مدیریت تحولات فضای مجازی تشکیل شد؛ شورایی که اعضای آن را دو گروه حقوقی و حقیقی تشکیل می‌دهد و در سال‌های گذشته در بسیاری از تغییر و تحولات فضای مجازی تأثیر گذار بوده‌اند. بر اساس آنچه در سایت شورایعالی فضای مجازی نوشته شده است، اعضای حقوقی آن را رئیس جمهوری به عنوان رئیس شورایعالی فضای مجازی (مسعود پزشکیان)، رئیس مجلس شورای اسلامی (محمدباقر قالیباف)، رئیس قوه قضائیه (محسنی اژه‌ای)، رئیس سازمان صداوسیما (پیمان جبلی)، دبیر شورا و رئیس مرکز ملی فضای مجازی (سید محمدامین آقامیری)، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات (ستار هاشمی)، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی (عباس صالحی)، وزیر علوم و تحقیقات و فناوری (حسین سیمایی صراف)، وزیر آموزش و پرورش (علیرضا کاظمی)، وزیر اطلاعات (اسماعیل خطیب)، وزیر دفاع (امیر عزیز نصیرزاده)، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور (حسین افشین)، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی (مرتضی آقاتهرانی)، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی (محمد قمی)، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (سردار حسین سلامی)، فرمانده فراجا (علیرضا رادان)، دادستان کل کشور (محمد موحدی آزاد) تشکیل می‌دهند. همچنین سعیدرضا عاملی، حمید شهریاری، رضا تقی‌پور، مهدی اخوان بهابادی، مسعود ابوطالبی، کامیار ثقفی، رسول جلیلی، عزت‌الله ضرغامی، محمد سرافراز و محمدحسن انتظاری از اعضای حقیقی این شورا به شمار می‌آیند.
تقابل موافقان و مخالفان فیلترینگ
بر اساس آنچه که غلامرضا مصباحی مقدم، فعال سیاسی اصولگرا از تلاش دولتمردان چهاردهم برای رفع فیلترینگ روایت کرده و پیش از آن هم پزشکیان از نوشتن یک نامه توسط وزیر ارتباطات برای رفع فیلترینگ و بررسی آن در شورایعالی فضای مجازی گفته بود، دولتی‌ها کار سخت و پر مشقتی را برای برطرف کردن محدودیت‌های فضای مجازی دارند. چنانچه که با بررسی مواضع اعضای حقوقی و حقیقی این شورا می‌توان دریافت که اگر همه اعضای دولت را موافق رفع فیلترینگ در نظر بگیریم، سهم آنان در میان ۲۸ نفر، فقط ۸ رأی است؛ مسعود پزشکیان (رئیس جمهور)، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر علوم و تحقیقات و فناوری، وزیر آموزش و پرورش، وزیر اطلاعات ، وزیر دفاع و معاون علمی و فناوری رئیس جمهور. برخی چهره ها چون سرافراز و ضرغامی نیز بخاطر تعدیل مواضعی که طی سال های اخیر داشته اند نیز می توانند در بزنگاه رأی گیری وارد تیم دولتی ها در حمایت از رفع فلیترینگ شوند هرچند چرخش مواضع آنها خود یک معضل است و نمی توان اطمینان صددرصد داشت و شاید رایزینی ها باید با آنها نیز در وجهی دیگر دنبال شود. از سوی دیگر رایزنی‌ها و لابی‌های اخیر پزشکیان با سران قوا و فرمانده کل سپاه حکایت از تلاش آنان در جهت حرکت در مسیر «وفاق ملی» دارد و شاید قالیباف، محسنی‌اژه‌ای و سردار سلامی بتوانند نقش مهمی را در جهت اخذ رضایت دیگر اعضای این شورا چون رئیس کمیسیون فرهنگی (با احتمال کمتر)، دادستان کل کشور و فرمانده فراجا و برخی دیگر از اعضای حقیقی این شورا ایفا کنند. رضا تقی‌پور، نماینده فعلی تهران در مجلس که روزگاری سکاندار وزارت ارتباطات در دولت احمدی نژاد بوده و از حامیان سرسخت طرح صیانت به شمار می‌رود. هر چند که از همان روزهای بررسی طرح صیانت در مجلس و تلاش برای تصویب آن، به صورت صریح از فیلترینگ سخنی نگفت اما مواضعی که اتخاذ کرده دلالت از حمایت او از فیلترینگ و ملی کردن اینترنت دارد. سعیدرضا عاملی از دیگر موافقان فیلترینگ در ایران بوده و گفته می‌شود در جریان قطع اینترنت در روزهای اعتراضات بنزینی آبان ۱۳۹۸ نقش داشته است. او اخیرا درباره فیلترینگ فضای مجازی گفت: «برخی از اپلیکیشن و برنامه‌ها اگر قانونمند شوند دیگر نیاز به فیلترینگ نداریم، بیشترین قوانین و مقررات در فضای مجازی مربوط به آمریکاست. دولت‌ها مرکز داده درست کرده اند که این داده‌ها ارزش زیادی دارند. امروزه داده‌های شخصی در اختیار پلتفرم‌های است که در این فضاها وجود دارند، ایجاد نمایندگی پلتفرم‌ها در کشور با مذاکره قابل حل است. هرکسی بخواهد داده‌های مردم را در اختیار داشته باشد باید قوانین و مقررات ما برایش تعریف بشود. اگر عموم مردم بدانند اهمیت داده هایشان چقدر زیاد است تبدیل به یک مطالبه عمومی خواهد شد و در نهایت قوانین و مقررات حاکم بر داده‌های ملی می‌شود.»

source

توسط spideh.ir