آرمان امروز – عرفان بیوک‌نژاد: با گذشت زمان از ارائه پروژه وفاق ملی، حالا بسیاری از سیاسیون و اهل سیاست، رویکرد خود را با این پروژه دولت پزشکیان مشخص کرده‌اند. برخی یار وفاق‌اند و بعضی گویی دشمن!
در این برهه زمانی خالی از لطف نیست که حامیان و سنگ‌اندازان علیه پروژه و رویکرد وفاق ملی را بشناسیم و با آگاهی از کارکرد آن‌ها، تعاملشان را با دولت چهاردهم نیز گمانه‌زنی کنیم.
تندروها که در اکثر این روزها مشغول مانع‌تراشی برای دولت چهاردهم هستند، با نظرات هیجانی و افراطی خود بارها چالش‌های جدیدی برای مفهوم وفاق ایجاد کرده‌اند. آن‌ها که ماهیت و هویت خود را مقابل هر چیزی که این دولت بنا کند، قرار داده‌اند حالا خود و راه‌نمودهایشان، صورت مسئله‌ای برای پیشبرد پروژه وفاق ملی شده است‌.
در مقامی دیگر، سوء برداشت کنندگان از معنا و فلسفه هویت دولت با اعمال ناسازگارشان باعث ایجاد مشکلاتی برای دولت چهاردهم و وفاقش می‌شوند‌. باید گفت که نقش شورا و تیم اطلاع رسانی دولت، در این مقطع بسیار مهم و حساس است، چرا که باید با اطلاع‌رسانی های دقیق و کار درست رسانه‌ای گمراهان را آگاه کند و از همه مهمتر وفاق را به همگان بشناسد. در طرف دیگر این میدان یاران وفاق ایستاده‌اند که دوستان پزشکیان را شامل می‌شوند اما در اینجا باید گفت که از نظر علم منطق این دو، نسبت مطلق ندارند بلکه عموم الخصوص من‌وجه را تشکیل می‌دهند؛ به زبان ساده‌تر نه همه دوستان مسعود پزشکیان یاران وفاق هستند نه همه یاران پروژه وفاق ملی از دوستان مسعود پزشکیان.
باید به این موضوع هم اشاره کرد که کسانی که خود را حتی از حامیان رئیس جمهور نمی‌دانند و در جبهه‌ای مخالف با وی ایستاده‌اند نیز می‌توانند یاران وفاق باشند چرا که با اخلاص و عقلانیت، برای کشور فعالیت می‌کنند و با هدف اینکه کشور به قله‌های موفقیت برسد، دست به انتقاد سازنده می‌زنند.
منصور حقیقت پور، نماینده ادوار مجلس به آرمان امروز گفت: قبل از اینکه بخواهیم جامعه را به دوست، دشمن و یا مخالف و موافق وفاق ملی تعریف کنیم که دو قطبی شدن جامعه هزینه‌های سنگینی برای نظام خواهد داشت، در مرحله اول باید به تعریف وفاق بپردازیم و مشخص کنیم که وفاق یکطرفه با دوطرفه است. هیچ کدام از افراد با اصل وفاق مخالف نیستند پس باید تمامی این اصول برای مردم تعریف شود که وفاق در کجا وجود دارد، آیا در چشم‌اندازها و قوانین است یا در دستورات رهبری وجود دارد.
وی افزود: به عنوان مثال طراحان وفاق باید اعلام کنند که میخواهند در چه حوزه‌هایی شروع به حل مشکلات کنند، موضوعاتی مثل برجام، fatf، حل تورم، از برگیری ارتباطات با دنیا از مسائلی است که می‌توانند با اعلام آنها و کنار گذاشتن اندیشه‌ها توسط افراد، دست به دست نظام به حل آنها بپردازند.
پور در مورد استفاده از تمام افراد و جریانات در دولت نیز اظهار کرد: آقای پزشکیان از تمام جریانات و حتی مخالفین برای وزارت استفاده می‌کند. از نظر من تمام این جریانات مخالف، اندیشه و نظر آقای پزشکیان را ترویج و پیگیری نمی‌کنند. در کابینه آقای پزشکیان افرادی هستند که که اگر در دوران نمایندگی آقای پزشکیان با ایشان روبه دو می‌شدند نظرات منفی برای وزارت و استانداری دریافت می‌کردند. وی ادامه داد: لذا من معتقد هستم تا همه موارد تعریف نشود به نتیجه درستی نخواهیم رسید و در نهایت باید این راهی که طی شده را برگردیم که این خود هزینه‌های خسارت‌باری را خواهد داشت. حقیقت پور در پایان در مورد دشمنی تندروها خاطر نشان کرد: تندروها به غیر از خودشان کسی را قبول ندارند و از دوستان و حلقه‌های خود دفاع می‌کنند تا منافع خودشان را پیش ببرند.

source

توسط spideh.ir