به گزارش خبرگزاری ایمنا از گیلان، سیدمحمود رضوانی اظهار کرد: یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در ایران و استان گیلان سرطان پستان است که عوامل آن به دو گروه تقسیم می‌شود.

وی افزود: عواملی همچون سن بالا، ژنتیک و سابقه خانوادگی غیرقابل مداخله و اجتناب‌ناپذیر است، اما برخی عوامل ازجمله وزن بالا و چاقی تغذیه نامناسب، تحرک ناکافی عوامل قابل مداخله و قابل اصلاح هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان خاطرنشان کرد: در مناطقی که میزان چاقی، سن ازدواج و فرزندآوری بالا است و جامعه سالمندی دارد، در مناطق آمار ابتلاء به سرطان پستان بالا خواهد بود.

رضوانی فرزندآوری دیروقت و شیر ندادن به نوزاد را یکی دیگر از عوامل سرطان دانست و تصریح کرد: از سال ۱۳۹۶, سرطان پستان جزو رتبه‌های نخست عوامل مرگ و میر در کل جمعیت استان است و هر ۲۴ ساعت، سه زن گیلانی به این بیماری مبتلا می‌شوند.

وی عنوان کرد: گیلان چاق‌ترین و سالمندترین استان کشور و سن زن ازدواج و فرزندآوری در استان بالا است و به لحاظ تغذیه با شیر مادر نیز گیلان وضعیت مطلوبی ندارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان تصریح کرد: اگرچه این موارد به عنوان عوامل خطر در نظر گرفته می‌شود، اما به این معنی نیست که افرادی که این عوامل را ندارند در معرض ابتلاء به سرطان نیستند؛ بنابراین همه بانوان به ویژه در سنین ۳۰ به بالا باید به صورت مرتب غربالگری پستان را انجام دهند.

رضوانی با بیان اینکه غربالگری ابتدا با معاینه بالینی آغاز و در صورت نیاز ماموگرافی و سونوگرافی انجام می‌شود، گفت: بانوانی که به مراکز جامع سلامت مراجعه می‌کنند مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

وی افزود: به منظور پیشگیری از ابتلاء به سرطان پستان، خودمراقبتی و خودآزمایی پستان را بیاموزند و به صورت مرتب خودشان را مورد ارزیابی قرار دهند.

source

توسط spideh.ir