آرمان امروز- گروه جامعه: در یک ماه گذشته به طور تقریبی هر روز گروهی از دانشجویان دانشگاه آزاد مقابل سازمان مرکزی دانشگاه آزاد ، واحد علوم پزشکی این دانشگاه و مجلس شورای اسلامی تجمع های اعتراضی برپا کردند و حال راهی نهاد ریاست جمهوری شدند. روز گذشته بیش از یکصد نفر از داوطلبان علوم پزشکی دانشگاه آزاد به منظور رسیدگی به وضعیت تحصیلی خود، مقابل دفتر ریاست جمهوری در خیابان پاستور تجمع اعتراضی برگزار کردند و خواهان ورود رئیس جمهور کشورمان به افزایش شهریه دانشگاه آزاد شدند.
این اعتراض در شرایطی صورت گرفت، دانشگاه آزاد مطابق قانون می تواند هر سال ۱۵ تا ۲۵ درصد به شهریه های دانشجویان اضافه کند، این در حالی است که امسال به طور ناگهانی بین دو تا سه برابر به شهریه ها اضافه شده است. مثلاً در یکی از رشته های پزشکی شهریه ۳۰ میلیونی به ۹۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده، این در حالی است که طبق گفته دانشجویان، این افزایش شهریه به اطلاع دانشجویان یا خانواده ها نرسیده است و آنها وقتی برای ثبت نام مراجعه کردند، با این قیمت های سرسام آور برای ثبت نام مواجه شدند. طبق کارزای که برای این منظور شکل گرفته، نویسندگان آن اطلاعیه ای صادر کردند که در بخشی از متن آن آمده است: «با توجه به اینکه پرداخت این مبالغ از توان بیش از ۹۰ درصد خانواده‌های زحمتکش ایرانی خارج است و طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران، دانشگاه آزاد اسلامی مجاز است شهریه را حداکثر تا سقف ۲۵ درصد افزایش دهد، همچنین بخشنامه‌ای که مقرر کرده است شهریه جدید در دفترچه انتخاب رشته آزمون سراسری لحاظ گردد، اما هیچ اطلاع‌رسانی در این زمینه صورت نگرفته است؛ تصویب این مصوبه مغایر با قوانین و غیرقانونی است.

از این رو، درخواست می‌شود اقدامات لازم برای لغو این مصوبه اتخاذ گردد.» اما محمد قربانی، سخنگوی دانشگاه آزاد در واکنش به افزایش شهریه رشته‌های علوم پزشکی دانشگاه آزاد گفت: «برای کیفیت خوب آموزش لازم بود شهریه در رشته‌های علوم پزشکی افزایش پیدا کند، اما افزایش شهریه به هیچ وجه بیش از سه برابر نبوده و حتی کمی کمتر از دو برابر است. دلیل این افزایش به تورم سالیانه و هزینه‌های بالای زیرساخت‌های آموزشی و تجهیزات پزشکی برمی‌گردد.» اما آقای قربانی به این موضوع اشاره نکرد که مطابق تورم، زمانی که می خواهند حقوق (پدران این دانشجویان) را اضافه کنند بین ۱۰ تا ۱۲ درصد اضافه می‌شود، اما حالا شهریه دانشگاه ها، ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است. همچنین مسئولان دانشگاه آزاد به این موضوع اشاره نکرد که تامین شهریه های دو تا سه برابری با این وضع اقتصادی و معیشتی بسیار سخت و در مقاطعی باعث خروج دانشجویان از روند ادامه تحصیل می شود. همچنین سخنگوی دانشگاه آزاد گفته است: « تا به امروز بیش از ۷۰ درصد دانشجویان شهریه خود را پرداخت کرده و مراحل ثبت‌نام نهایی را انجام داده‌اند. حدود ۱۵ تا ۱۶ درصد دیگر نیز در حال بارگذاری مدارک خود هستند.

تنها ۵ تا ۶ درصد از دانشجویان به شرایط شهریه اعتراض دارند.» در این میان، دانشجویان و برخی از اساتید دانشگاه ها با برپایی اعتراض در مقابل دفتر رئیس جمهور، توقع ورود نهادهای نظارتی به این (به قول آنها) بی قانونی را دارند یا اینکه پزشکیان به اعتراض دانشجویان که سخنگوی دانشگاه آزاد تعداد آنها را حدود ۵ درصد از دانشجویان می داند که به افزایش شهریه ها اعتراض دارند، در قامت ریاست جمهور به این موضوع ورود پیدا کند. از سوی دیگر دانشگاه در۲۳ مهرماه سال جاری ثبت نام ۴ هزار و ۲۶۹ نفر از داوطلبان ذخیره را لغو کرد که این امر اعتراض برخی داوطلبان و خانواده های آنها را در پی داشت .

source

توسط spideh.ir