به گزارش همشهری آنلاین، محمدعلی ناصحی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در همایش روز ملی و هفته بیمه سلامت که در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد از پیگیری برای رایگان شدن کلیه خدمات درمانی افراد بالای 65 سال در مراکز درمانی دولتی و دانشگاهی خبر داد و گفت: بیمه سلامت نیمی از جمعیت ایران را تحت پوشش دارد، حدود ۴۵ میلیون نفر. ۲۰ میلیون نقر از این افراد روستایی هستند و ۱۷ میلیون نفر هم اصلا هیچ بیمه‌ای نداشتند. ۱۱ میلیون نفر از پنج دهک اول هم به صورت رایگان تحت پوشش بیمه سلامت هستند و دهک‌های بالاتر هم ۷۰ تا 80 درصد تخفیف بیمه‌ای دارند.

به دنبال رایگان کردن درمان سالمندان هستیماو ادامه داد: شاخص دیگر بیمه سلامت، خدمات است، در بحث تشخیصی، درمانی و دارویی که به خدمات قبلی طی چند سال اخیر به سبد بیمه اضافه سده یا در صندوق بیماری‌های صعب‌العلاج ۷۰ تا ۹۰ درصد آنها پرداخت می‌شود. نسخه الکترونیک هم با هماهنگی سازمان تامین اجتماعی به بالای ۹۸ درصد رسیده است. جالب است که اکنون به گیر می دهند که چرا نسخه کاغذی داریم در حالی که ما ۲۰ درصد مجوز نسخه کاغذی را داریم اما می‌گویند باید همین میزان هم کاهش پیدا کند.

ناصحی درباره پوشش بیمه‌ای کامل و رایگان شدن خدمات درمانی برای سالمندان بیان کرد: اکنون نظام بیمه‌ای گسترده است اما باید عمق داشته باشد و امیدواریم به شکل هدفمند اصلاح شود که منجر به افزایش هزینه هم نشود. بر اساس تاکید وزیر بهداشت، تصمیم داریم که اقدام مهم ما درباره سالمندان و بازنشستگان رقم بخورد. بر این اساس به شورای عالی بیمه پیشنهاد داده‌ایت که افراد بالای 65 سال به صورت 100درصد رایگان در مراکز دانشگاهی و دولتی خدمات دریافت کنند. در نظر داریم که پوشش خدمات مراقبت در منزل هم انجام شود.

به گفته این مسئول در حال حاضر سالمندان ۳۰ درصد هزینه‌های سرپایی و ۱۰ درصد بستری را پرداخت می‌کنند.

ناصحی با بیان این که در بیمه‌ها بحث پیشگیری نداشتیم و همیشه پرداخت در درمان بوده است، عنوان کرد:‌ از سال گذشته پیشگیری سطح ۴ آغاز شده تا از عوامل ایجادکننده بیماری پیشگیری کنیم. مواردی از جمله عمل‌های غیرضروری، داروهای بسیار زیاد. میانگین تجویز دارو در کشور ما 4.2 است که نرم بین‌المللی آن زیر 2 است. میانگین آزمایش‌ها در نسخه‌ها در تهران 15 و در کل کشور 10 است. از این دست موارد که منابع سلامت را هدر می‌دهد زیاد داریم و امیدواریم در پیشگیری سطح 4 این عوامل آسیب‌زا حذف شوند.

source

توسط spideh.ir