آرمان امروز-سرویس دیپلماسی: در بیانیه پایانی نشست مشترک سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج‌فارس چهارشنبه ۱۶ اکتبر مالکیت ایران در باره مالکیت و حاکمیت جزایر سه گانه مورد تردید و تشکیک قرار گرفت و ایران در بیانیه پایانی این نشست متجاوز و اشغالگر خوانده شد.
دکتر صلاح الدین هرسنی استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل غرب آسیا بیانیه پایانی نشست بروکسل را کودتای ژئوپلیتیکی هدفمند شرق و غرب علیه تمامیت ارضی کشور دانست. و افزود: تا دیروز، مسئله تشکیک مالکیت ایران بر سر جزایر سه گانه از سوی روسیه و چین بود اما امروز این تشکیک به اروپا نیز رسیده است.
این تحلیلگر مسائل غرب آسیا در باره علت همگرایی اروپا با کشور های خلیج فارس بابت تشکیک و تردید مالکیت ایران بر جزایر سه گانه تنب کوچک،تنب بزرگ و ابو موسی گفت که: همگرایی اروپا با کشور های حوزه خلیج فارس به‌دلیل همکاری موشکی تهران با مسکو در قالب کمک های تسلیحاتی به روسیه در جنگ اوکراین و همچنین وضعیت تخاصمی ایران با اتحادیه اروپا بر سرتحریم هایی است که با خروج آمریکا از برجام علیه ایران وضع شده است.
هرسنی اضافه کرد: نیاز ایران به روسیه و ضرورت بهره برداری از سلاحی چون حق وتوی چین و روسیه در شورای امنیت، باعث شده بود که ایران نتواند بابت همراهی مسکو وپکن علیه حاکمیت بر جزایر سه گانه قاطعانه برخورد کند. حال اگر ایران در قبال همراهی روسیه و پکن با کشور های خلیج فارس بابت تشکیک مالکیت ایران بر جزایر سه گانه در گذشته با قاطعیت بیشتری برخورد می کرد، نه اتحادیه اروپا جرات می‌کرد چنین بیانیه‌ای صادر کند و نه حتی شیخ‌نشین‌های حاشیه خلیج‌فارس از چنین توانی برخوردار بودند که بتوانند ادعای بی‌اساس‌شان را تا این حد پیش ببرند و ایران را متجاوز و اشغالگر بخوانند.
هرسنی علت دیگر همگرایی اروپا با کشور های خلیج فارس بابت تشکیک بر مالکیت جزایر سه گانه را فرصت طلبی اروپا برای همکاری اقتصادی دانست.
این استاد دانشگاه معتقد است که اتحادیه اروپا از آنجا که دچار تورم سرمایه و انباشت کالا شده، دنبال یک بازار بزرگ تجاری مانند کشورهای خلیج فارس است. بنابراین این همراهی معنایی جز دادن امتیاز به کشور های خلیج فارس ندارد تا بتواند از رهگذر فروش کالا های خود به کشور های عربی خلیج فارس امتیاز بگیرد. به واقع اروپا با کارت این کشورها بابت محکومیت ایران در مالکیت جزایر بازی می کند.
این تحلیلگر مسائل غرب آسیا در ادامه گفت: صدور چنین بیانیه ای در کنار پروژه‌ی امنیتی سازی ایران که پس از جنگ غزه شدت گرفته، می تواند تبعاتی نامطلوب داشته باشد. این تبعات چیزی جز انزوای روزافزون ایران در پهنه‌ی جهانی و تخریب روزافزون روابط آن با دنیای غرب در کنار شکوفایی اقتصادی و سیاسی امارات به عنوان قدرتی نوظهور نیست. افزون بر این مداخلات ایران در مسائل داخلی کشور های عربی می تواند منجر به تصاعد و تزاید سناریوی ایران آزاری و ایران هراسی از سوی کشور عربی منطقه و متحدان فرا منطقه ای اش مانند اروپا گردد.

source

توسط spideh.ir