اگر بخواهیم از داستان این هلیکوپتر و حضورش در ایران بگوییم باید از آنجایی شروع کنیم که در سال هزار و نهصد و هفتاد و چهار حدودا صد و شصت فروند بالگرد کبرا مدل نان تاو و شصت و دو فروند مدل تاو به خدمت در هوانیروز درآمد. که نمونه های بعدی دوموتوره به ترتیب بِل ای اچ-وان دبیلو معروف به سوپر کبرا و پیشرفتهترین نمونه کبرا یعنی بِل ای اچ-وان زِد هستند. کبراها با موفقیت بسیار قابل توجهی در طول نبرد ایران و عراق مواجه شدند. این هلیکوپترها علاوه بر مأموریتهای ضدتانک و پشتیبانی هوایی نزدیک درگیری های بسیار زیادی با هلیکوپتر میل-بیست و چهار داشتند. که میتوان گفت اولین نبرد تمام عیار هلیکوپتر با هلیکوپتر در یک جنگ واقعی بود. براساس برخی منابع کبراها نرخ برتری ده بر یک را در مقابل میل-بیست و چهار ها داشتند. اما منابع دیگری میگویند در طول نبرد هشت ساله ده کبرا و شش میل-بیست و چهار در درگیری با یکدیگر سرنگون شدند و حتی برخی دیگر از منابع نبرد های این دو بالگرد را کاملأ پایاپای میداند که اغلب این نبرد ها با پیروزی بالگردهای سی کبرا بوده است. در طول نبرد ایران و عر.اق هوانیروز ایران برخی از کبراهای خودش را به تجهیزات لازم برای شمالیک موشک های هوا به زمین ماوریک مسلح کرده بودند. ماوریک موشکی بسیار بزرگ و دوربرد تر از تاو بود و در برخی از عملیات ها از این موشک ها علیه اهداف عراق استفاده میشد. کبراها همچنان در خدمت هوانیروز باقی مانده اند و ارتقا های متعددی را تجربه کردند. تعدادی از این کبراها حتی به استاندارد پن دوهزار و نود و یک ارتقا یافته اند. البته در سالیان اخیر طیف گسترده ای از موشک های هوا به سطح برای ناوگان بالگردهای کبرای ارتش توسعه پیدا کرده که نصب موشک کورنت هوا پرتاب، حیدر و شفق از جمله این طرح ها بوده است.
source