تأثیر فرهنگ سنتی بر صنعت مد در ایران چیست و چگونه می‌تواند مانع از نوآوری در این صنعت شود؟
فرهنگ می‌تواند طراحان را با محدودیت‌های اجتماعی و فرهنگی مواجه کند که مانع از کسب تجربه‌های جدید شود. بطور مثال: استفاده از الگو‌ها و رنگ‌های سنتی ممکن است خلاقیت را محدود کند، اما می‌تواند به حفظ هویت فرهنگی نیز کمک کند.
فرهنگ سنتی کارکرد‌های متفاوت دارد؛ حفظ هویت به عبارتی طراحی‌ها معمولا به نماد‌ها و الگو‌های سنتی وابسته اند که می‌تواند مانع از نوآوری شود، در هر کشوری فرهنگ سنتی محدودیت‌های اجتماعی به همراه دارد و ممکن است خلاقیت را محدود کند. مثلا:با لباس سنتی هر جایی نمیشود در اجتماع ظاهر شد، فرهنگ سنتی در برابر تغییر مقاومت می‌کند و تمایل به حفظ سنت‌ها میتواند مانع پذیرش سبک‌های جدید و مدرن شود این عوامل باعث می‌شوند که صنعت مد نتواند به راحتی با روند‌های جهانی همگام شود و نوآوری را کاهش دهد. ولی فرهنگ هر کشور نماد پرچم کشور است که باید در کشورعزیز ما حفظ شود. ما می‌توانیم تلفیق فرهنگ با سبک مدرن را انجام بدهیم. چندین سال در این زمینه جشنواره و کار‌های فرهنگی در مرکز تربیت مربی انجام شده است؛ که انشالله نتایج خوبی بدست خواهد آمد.
چالش‌های حقوقی و قانونی موجود در صنعت مد ایران کدامند و چگونه بر فعالیت‌های طراحان و برند ها‌ی مد تأثیر می‌گذارند؟
چالش‌های حقوقی شامل مشکلات در ثبت برند، مسائل مربوط به حق کپی رایت و حمایت نکردن از نوآوری‌ها است، این مسائل می‌توانند طراحی و عرضه محصولات جدید را دشوار کنند و انواع سرقت ایده‌ها را افزایش دهند ودر صنعت مد در ایران تاثیر گذارباشند، هر کارگاه تولیدی بدون نظارت لباس تولید می‌کند. حمایت نکردن از مالکیت معنوی به طوری که وقتی از یک طرح کپی برداری می‌شود، طراح نمی‌تواند از حقوق خود دفاع کند، مشکالت ثبت برند از دیگر مشکلات این صنعت است؛ چراکه فرآیند پیچیده و زمان بر برای ثبت برند‌ها وجود دارد، تحریم از دیگر ابزار‌هایی است که بر صنعت مد ایران تاثیر گذاشته است چراکه مد ایران نمی‌تواند در بازرار جهانی حضور پیدا کرده و توانمندی خود را با سایر برند‌های صنعت مد به رقابت بگذارد. مانند صنعت لیزر. قوانین مالیاتی پیچیده نیز از عواملی است که مانع رشد صنعت مد می‌شود این چالش‌ها باعث کاهش خلاقیت، افزایش هزینه‌ها و محدودیت در دسترسی به بازار‌های جهانی برای طراحان و برند‌های مد می‌شود.
نقش شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی در ترویج یا تخریب استاندارد‌های صنعت مد ایران چیست؟
شبکه‌های اجتماعی به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی ما تبدیل شده اند و ما را با افراد، ایده‌ها و گرایش‌ها از سراسر جهان مرتبط می‌کنند، شبکه‌های اجتماعی تأثیر قابل توجهی بر سبک لباس و صنعت مد فرزندان ما دارند، زیرا ترجیحات، انتظارات و رفتار‌های بچه‌ها را شکل می‌دهند، شبکه‌های اجتماعی هم فرصت است هم تهدید به این معنا که به عنوان مثال شبکه‌های مجازی ارتباط با مشتری را خیلی آسان کرده است، اما در همین فضا ممکن است برند‌های نامعتبر بدون در نظر گرفتن استاندرد‌های این صنعت و فرهنگ با تبلیغات خود را به مشتری تحمیل کنند، در مجموع، شبکه‌های اجتماعی میتوانند هم به عنوان ابزاری برای پیشرفت و هم تهدیدی برای کیفیت صنعت مد عمل کنند.
آسیب‌های اجتماعی ناشی از تقلید از مد‌های غربی در جامعه ایرانی چگونه قابل بررسی است و چه پیامد‌هایی دارد؟
تقلید بی رویه از مد‌های غربی می‌تواند باعث کاهش هویت فرهنگی و افزایش فشار‌های اجتماعی بر جوانان شود. این موضوع ممکن است به تغییرات غیرمؤثر در ارزش‌های اجتماعی منجر گردد، تضعیف هویت فرهنگی و ملی، کاهش ارزش‌های سنتی و مذهبی، افزایش فاصله طبقاتی، بروز نارضایتی اجتماعی و احساس بی هویتی، فشار مالی بر خانواده‌ها به دلیل خرید کالا‌های لوکس و برند‌های خارجی افسردگی ناشی از مقایسه اجتماعی، گرایش به
مصرف گرایی و تغییر در رفتار‌های اجتماعی و … از جمله آسیب‌های تقلید از مد‌های غربی می‌تواند باشد.
چگونه میتوانیم از آسیب‌هایی نظیر تقلب و کپی برداری در صنعت مد جلوگیری کنیم و حق مالکیت معنو‌ی طراحان را حفظ کنیم؟
ایجاد یک سیستم قوی برای ثبت و حفاظت از حقوق مالکیت معنوی، برگزاری کارگاه‌ها و آموزش برای طراحان و شناخت مخاطبان از اهمیت حقوق طراحان می‌تواند به کاهش تقلب و کپی برداری کمک کند.
نقش دولت در حمایت یا محدود کردن صنعت مد در ایران چیست و چگونه می‌تواند به توسعه آن کمک کند؟
دولت می‌تواند با ارائه تسهیالت مالی، حمایت از نمایشگاه‌های مد و ایجاد شرایط مناسب برای ثبت برندها، به توسعه صنعت مد کمک کند. همچنین، قوانین مربوطه تسهیل گردد، ایجاد بستر قانونی برای حمایت از طراحان. برای توسعه صنعت مد و ایجاد توازن بین حفظ فرهنگ محلی و پذیرش نوآوری‌های جهانی از مهم‌ترین تسهیلاتی است که دولت برای تقویت صنعت مد به کار ببرد.

source

توسط spideh.ir