آرمان امروز : گرفتن قزوین در مسیر اتصال شرق به غرب و شمال به جنوب کشور این استان را در موقعیت بسیار مهم و خاصی قرار داده و از این حیث تأمین زیرساختهای حملونقل برای استان قزوین یک امر حیاتی است.
سود حاصله از تأمین زیرساختهای جادهای و ریلی در استان قزوین تنها برای این استان نیست بلکه میتواند تمام کشور از گسترش و توسعه زیرساختهای حملونقل این استان بهره مند شوند.
تلاش برای توسعه راهها و زیرساختهای حملونقلی در استان قزوین در محورهای مختلف در سالهای اخیر در دستور کار قرار گرفته و برنامه دولتهای مختلف بر این بوده تا با گسترش راههای زمینی اعم از بزرگراه و اتوبانها فضای حملونقل در استان قزوین شکل متفاوتی به خود بگیرد.
ساخت و بهره برداری از بزرگراه غدیر برای اتصال قزوین به تهران و قم بدون عبور از کرج را میتوان یکی از اقدامات مؤثر برای تسهیل تردد در این شاهراه حیاتی کشور دانست.
اما یکی دیگر از پروژههای حیاتی استان قزوین در حوزه راه پروژه قزوین- الموت – تنکابن است. طرح راه اصلی تنکابن – الموت – قزوین که پیشنهاد آن در سفر رهبر معظم انقلاب در آذر سال ۱۳۸۲ مطرح و با اعلام موافقت نامه طرح در سال ۱۳۸۶ عملیات اجرایی مرحله نخست آن از قزوین آغاز شد.
قرار بود این پروژه با اتصال قزوین به تنکابن مازندران تحولی بزرگ در حملونقل کشور ایجاد کرده و فاصله قزوین به تنکابن را نیز ۱۶۴ کیلومتر کمتر کند اما در حال حاضر به دلیل محدودیتهای مالی تنها فاز نخست این پروژه یعنی قزوین تا روستای شهرک الموت در حال ساخت و فاز دوم یعنی اتصال به تنکابن با چالشهای جدی روبرو شده است.
حسین بندلی زاده مدیرکل ساخت و توسعه راههای شمال غرب کشور در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه محور قزوین – الموت – تنکابن منجر به اتصال استانهای غربی به شمال کشور خواهد شد، گفت: فاز اول پروژه آزادراه قزوین – الموت – تنکابن حدود ۶۲ کیلومتر است که فازهای یک، دو و سه در حد فاصل قزوین تا الموت است و هماکنون با پیشرفت فیزیکی بالای ۹۰ درصد در حال اجرا است. وی کاهش طول مسیر از ۳۳۰ کیلومتر به ۱۶۴ کیلومتر را یکی از مهمترین مزایای این پروژه دانست و افزود: کاهش زمان سفر از ۶ ساعت به ۳ ساعت، کاهش ۳.۸ میلیون لیتر مصرف سالیانه سوخت، ساماندهی روستاهای منطقه الموت برای جذب گردشگران، بهرهبرداری از معادن غنی الموت و توسعه گردشگری در منطقه رودبار الموت از دیگر مزایای این پروژه است.
وهاب میزانی مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه این پروژه توسط شرکت ساخت و توسعه وزارت راه در حال انجام است، اضافه کرد: فاز نخست پروژه به طول ۶۲ کیلومتر تا روستای شهرک الموت در مراحل پایانی آماده ساز است.
وی عنوان کرد: ساخت تقاطع غیر همسطح در اتوبان قزوین- کرج، لایه رویی آسفالت مسیر و علائم راهنمایی و رانندگی سه کار باقیمانده پروژه است که هر سه در حال انجام است و امیدواریم به زودی به پایان برسد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین با بیان اینکه هم اکنون تقاطع غیر همسطح در حال ساخت است، عنوان کرد: کار لایه رویی آسفالت نیز آغاز شده و مشکلی در این حوزه نداریم.
وی عمدهترین مشکل عدم افتتاح پروژه را تغییر دولتها و مشکل تأمین اعتبار در این مسیر دانسته و اضافه کرد: استاندار و نمایندگان استان در مجلس نیز پیگیر تأمین منابع مالی سفر بودهاند و در سفر دکتر عارف به قزوین نیز دستوراتی برای تأمین منابع مالی اخذ شده است.
میزانی اما با اشاره به فاز دوم عنوان کرد: تمرکز و تلاش ما فعلاً برای پایان فاز نخست است و با توجه به منابع مالی بالای فاز دوم فعلاً محور الموت به تنکابن در اولویت نیست.
رحیم نصیرزاده مدیر حوزه طرحهای شرکت ساخت و توسعه راههای استانهای زنجان و قزوین نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه کار تأمین منابع مالی این پروژه بسیار سخت و طاقتفرسا شده است، عنوان کرد: پروژه در مراحل پایانی قرار دارد و برای اتمام کار حتماً نیاز به حدود ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار داریم.
وی بیان کرد: کار لایه رویی آسفالت در حال انجام است و امیدواریم به زودی و در صورت مساعدت بودن شرایط آب و هوایی لایه رویی آسفالت به پایان برسد اما با همین شرایط مردم هنوز از محور استفاده میکنند.
مدیر حوزه طرحهای شرکت ساخت و توسعه راههای استانهای زنجان و قزوین اضافه کرد: برای اینکه تردد مردم با مشکل روبرو نشود بلافاصله بعد از اتمام لایه رویی کار خط کشی برای یک لاین انجام خواهد شد تا تردد مردم در این محور با شرایط بهتری انجام شود.
وی از نصب علائم در مسیر نیز خبر داد و بیان کرد: مسائلی همچون تأمین اعتبار، مشکلات زیست محیطی و ایرادات منابع طبیعی و همچنین رانش کوه در کیلومتر ۳۱ مانع افتتاح به موقع پروژه شده است.
مهدی رجحانی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه این پروژه را میتوان شاخصترین پروژه استان قزوین در حوزه راه دانست، اظهار کرد: تلاش ما در دولت سیزدهم بر این بود تا فاز نخست این پروژه در شهریور ماه و با دستان رئیس جمهور سیزدهم افتتاح شود اما اتفاقات دیگری رقم خورد.
کاهش زمان سفر از ۶ ساعت به ۳ ساعت، کاهش ۳.۸ میلیون لیتر مصرف سالیانه سوخت، ساماندهی روستاهای منطقه الموت برای جذب گردشگران، بهرهبرداری از معادن غنی الموت و توسعه گردشگری در منطقه رودبار الموت از دیگر مزایای این پروژه است.وی با بیان اینکه فاز نخست پروژه به طول ۶۲ کیلومتر از روبه روی روستای حصار خروان در اتوبان قزوین کرج به سمت روستای شهرک الموت خواهد بود، عنوان کرد: فاز دوم یعنی اتصال الموت به تنکابن هنوز عملیاتی نشده است./ مهر
source