محققان، با استفاده از اتمسفر غنی از CO۲ مریخ، یک باتری پر انرژی ایجاد کردند که قابلیت تامین انرژی طولانی مدت در محیطهای مریخی را نشان میدهد.
به گزارش خبرگزاری آنا به نقل از سای تک دیلی ، گروهی از مهندسان دانشگاه علم و فناوری چین «USTC» نوع جدیدی از باتری را ابداع کرده اند که برای تامین انرژی بر روی مریخ طراحی شده است. این باتری نوآورانه برای انجام واکنش هایش از ترکیبات موجود در جو مریخ به عنوان سوخت استفاده میکند که چگالی انرژی بالاتر و ثبات چرخه طولانی تری را در مقایسه با طرحهای قبلی نشان میدهد.
از آنجایی که محتوای دی اکسید کربن در جو مریخ به ۹۵.۳۲ درصد میرسد، باتریهایی که از لیتیوم و دی اکسید کربن به عنوان واکنش دهنده استفاده میکنند، کاربردهای بالقوهای در اکتشاف سیاره سرخ از خود نشان میدهند.
با این حال، محیط پیچیده مریخ از جمله ترکیبات گازی متعدد و نوسانات شدید دما، اغلب نادیده گرفته میشود. در محدوده ۰-۶۰ درجه سانتیگراد، عملکرد الکتروشیمیایی باتریهای مریخی وابستگی قابل توجهی به دما نشان میدهد.
طراحی باتری برای محیط مریخ
برای حل این مشکل، محققان چینی یک محیط واقعی در سطح مریخ را شبیه سازی کرده و یک سیستم باتری مریخی توسعه دادند که از جو این سیاره به عنوان سوخت مستقیم استفاده میکند و به خروجی پایدار انرژی الکتریکی دست مییابد.
در دمای کم ۰ درجه سانتیگراد، چگالی انرژی باتری ۳۷۳.۹ وات ساعت بر کیلوگرم، با عمر چرخه ۱۳۷۵ ساعت (تقریبا ۲ ماه مریخی) اندازه گیری شد.
به طور خاص، این باتری واکنشهای الکتروشیمیایی شامل تولید و تجزیه کربنات لیتیوم را در طول شارژ و تخلیه انجام میدهد.
محققان با استفاده از آماده سازی الکترود یکپارچه و ساختار باتری تاشو، اندازه پیل را به ۲×۲ سانتی متر مربع افزایش داده و چگالی انرژی باتری کیسهای را به ۷۶۵ وات ساعت بر کیلوگرم و ۶۳۰ وات ساعت در لیتر ارتقا دادند.
این مطالعه به طور مفهومی استفاده بالقوه از باتریهای مریخی را در شرایط واقعی مریخ، تایید و راه را به منظور توسعه سیستمهای مکمل چند انرژی برای ماموریتهای فضایی آینده هموار میکند.
نتایج این تحقیقات در نشریه Science Bulletin منتشر شده است.
source