مدیرعامل اتحادیه سازمان‌های حمل و نقل همگانی گفت: از ۱۰ میلیون خودرویی که به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده اند تقریبا ۲۱ درصد خودرو‌ها مردود شده اند.
خودرو‌هایی هم با وجود گواهی معاینه فنی همچنان مشکلات فنی دارند و موجب آلودگی هوا می‌شوند.
بر اساس شواهد، بیشتر رانندگان به سبب ناتوانی در تامین هزینه زیاد قطعات خودرو تمایلی برای اخذ گواهی معاینه فنی ندارند.
بر اساس سیاهه انتشار آلودگی هوا بیش از ۸۲ درصد از آلایند‌های گازی و ۶۰ درصد از ذرات معلقی که هوای کلانشهری مثل تهران را آلوده می‌کنند ناشی از وسایل نقلیه موتوری است که خودرو‌های دیزلی و سواری سهم قابل توجهی در این خصوص دارند.
طاهری سرپرست مرکز ملی هوا و تعییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: از ۶۰ درصد ذرات معلق در هوای کلانشهر تهران، ناوگان دیزل بیشترین سهم را در آلودگی هوا دارد و بعد از آن ناوگان سواری حدود ۱۴ درصد بیشترین نقش را در انتشار ذرات معلق دارند.
سردار موسوی پور رئیس پلیس راهور پایتخت با تاکید بر ثبت تردد‌های غیرمجاز خودرو‌های بدون گواهی معاینه فنی از طریق دوربین‌های شهری گفت: اگر بر گواهی معاینه فنی بیشتر اعمال قانون تاثیر بسزایی در کاهش آلودگی هوا خواهد داشت، تا کنون ۵۲ درصد اعمال قانون برای گواهی معاینه فنی را با دوربین‌ها داشتیم.
بر اساس قانون هوای پاک معاینه فنی خودرو‌های سواری که ۴ سال از ساخت آنها می‌گذرد باید به منظور بررسی آلایندگی شان به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند.
دوربین‌های کنترل شهری برای تردد خودرو‌های بدون گواهی معاینه فنی در کلانشهر‌ها روزانه ۱۰۰ هزار تومان جریمه ثبت می‌کند.

نوشته نیمی از خودروهای کشور بدون گواهی معاینه فنی اولین بار در روزنامه رسالت. پدیدار شد.

source

توسط spideh.ir