به گزارش اقتصادآنلاین، یارانه دهکهای اول تا سوم در آذر ۱۴۰۳ بدون تاخیر به حساب سرپرستان خانوار واریز شد اما در این میان برخی از یارانه بگیران خبر میدهند که در ماه جاری یارانه دریافت نکردهاند.
این موضوع باعث نگرانی یارانه بگیران شده است زیرا در ماه گذشته آییننامهای در هیئت وزیران مصوب شد که بر اساس آن یارانه نقدی افراد پردرآمد حذف شود و مجلس شورای اسلامی نیز در بودجه ۱۴۰۴ دولت را نسبت به انجام این کار مکلف کرده است. بنابراین یارانه بگیران دهکهای کم درآمد جامعه نگران این هستند که یارانه نقدی آنها به اشتباه حذف شود.
با این وجود طیبه حسینی، سخنگوی سازمان هدفمندی یارانهها خبر داده که حذف یارانه نقدی افراد پردرآمد هنوز آغاز نشده است. حسینی در گفتوگو با مهر اعلام کرده که یارانه دهکهای اول تا سوم پرداخت شده است. او در پاسخ به این سؤال که چرا برخی از یارانه بگیران میگویند یارانه دریافت نکردهاند، گفته است: ممکن است برای برخی پیامک واریز ارسال نشده باشد یا ممکن است برخی افراد تغییر دهک از یک تا سه به چهار تا نه داشتهاند در نتیجه هر فرد با توجه به وضعیتش باید مورد بررسی قرار گیرد.
با توجه به سخنان سخنگوی سازمان هدفمندی یارانهها، سرپرستان خانوارهای مشمول دهکهای درآمدی اول تا سوم باید تا ۳۰ آذر که موعد واریز یارانه نقدی دهکهای چهارم تا نهم است منتظر بمانند و در صورتی که در ۳۰ آذر هم یارانه نقدی به حساب آنها واریز نشد، باید به به وبگاه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند مراجعه کرده و اعتراض خود را ثبت کنند تا پیگیریهای لازم انجام گیرد.
رئیس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از بهروزرسانی سامانه رفاه ایرانیان و اطلاعات خانوارها پس از ۲ سال خبر داد.
به گزارش ایسنا، علیرضا محمدی درباره ثبت اطلاعات جدید خانوارهای ایرانی در پایگاه رفاه ایرانیان، اظهار کرد: دادههایی که بهتازگی در سامانه حمایت بهروز شده، مربوط به آخرین دادههای دریافتی در حوزه «وسعسنجی» از دستگاههای مختلف مانند ثبت احوال، خزانه، نیروی انتظامی و بانک مرکزی دریافت و آن را در پایگاه رفاه ایرانیان اعمال کردیم.
وی خاطرنشان کرد: برخی تحقیقات و بررسیها نشان میدهد بخشی از هزینههای خانوار (به جز دارایی) هزینههای مستمر در طول سال هستند.
اگر هزینههای مستمر خانوار که گاهی به دلیل بیماری، دریافت وام، تعویض خانه و ازدواج در یک بازه زمانی خانوار را از نظر مالی دچار نوسان میشود، را حساب کنیم، ممکن است دهک به شکل غیرنرمال بالا برود؛ به همین دلیل دادههای مربوط به سه سال متوالی در آزمون وسع استفاده شده است
به گزارش خبرآنلاین، رئیس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: هم اکنون این اطلاعات را در سامانه حمایت لحاظ کردیم تا دقت لازم صورت بگیرد و هزینههای مستمر مشخص شود. این دادههای هزینه مستمر خانوارها از بانک مرکزی دریافت شده است.
دهکبندی خانوارها اواخر دیماه سال جاری بهروز شد؛ حدود ۲ سال بود که دادهها دریافت، اما اعمال نشده بود.
محمدی تأکید کرد: بسیاری از دستگاهها بر اساس قانون برنامه ششم باید سالانه ۲ بار دادههای ثبتی، قابل اتکا و متقن خود را به پایگاه رفاه ایرانیان تحویل دهند. بر اساس ماده ۲۹ برنامه ششم تمام دستگاههایی اجرایی کشور مانند ثبت احوال، بانک مرکزی، نیروی انتظامی، دارایی، صندوقها، خزانه و سازمان استخدامی موظف هستند دادههای خانوار را در حوزه اقتصادی و رفاهی ارسال کنند.
دهکبندی خانوارها در دی ماه بهروز شد
وی با بیان اینکه همکاریهای دستگاهها در ماه و سالهای گذشته خوب بوده است، تصریح کرد: بر اساس دادههای دریافتی از دستگاهها، دهکبندی خانوارها را اواخر دیماه سال جاری بهروز کردیم. حدود ۲ سال بود که دادههایی که از دستگاهها دریافت میشد، اما اعمال نشده بود. هرگونه تغییر رفتار مالی خانوار میتواند باعث جابهجایی آنها در دهکها شود.
رئیس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان وزارت رفاه تأکید کرد: پس از اعمال دادههای جدید برخی خانوارها به دهکهای بالا و برخی به دهکهای پایین منتقل شدند. برای حدود ۱۳ میلیون خانوار نیز تغییری رخ نداده است. افرادی که قطعا از دهک پایین به صدک بالا رفتند، مشمول یارانه نشدند.
محمدی تصریح کرد: اکنون مدتی از اعمال دادههای جدید در دهک و صدکبندیها میگذرد و اعتراضهایی که خانوارها در گذشته ثبت کرده بودند، اغلب اعمال شده و میتوانند آن را در سامانه حمایت مشاهده کنند. پس از بهروزرسانی دادهها، حدود کمتر از ۱۰ درصد از افراد برای اعتراض به دهکهای خود اقدام کردند که همکاران ما چرایی جا به جایی دهکها را به صورت شفاف به آنها توضیح دادند.
استفادههای متعددی از سامانه رفاه ایرانیان انجام میشود که یکی از آن یارانه نقدی است. این پایگاه میتواند به دستگاههای کمک کند
وی افزود: در ۲ سال گذشته بیش از ۵۰ درصد از افرادی به شکلی به دهکهای خود اعتراض داشتند که در طول بروزرسانی دادهها این اعتراضها رفع شد. برخی خانوادهها در تعداد نفرات دچار تغییرات شدند. این تغییرات فرمول فنی و پیچیدهای دارد و بُعد خانوار در دهکبندی و صدکبندی را تغییر میدهد.
این مقام مسوول توضیح داد: مثلا فرد خودرویی داشت که ۶ ماه قبل آن را فروخته بود و چون دادههای پایگاه بهروز نشده بود، آن خودرو همچنان در دادههای رفاهی خانوار دیده میشد و دهک او را بالا میبرد، اما اکنون با بروزرسانی جدید، براساس اطلاعات فعلی و جدید افراد، صدک و دهک خانوار تغییر کرده است. البته عکس این ماجرا نیز صادق است و ممکن است فرد در یک سال گذشته از نظر مالی چیزی خریداری کرده باشد که آن نیز دهک فرد را تغییر میدهد.
محمدی گفت: باید به این نکته نیز توجه کرد که اگر دهک فرد الان ۶ است، به این معنا نیست که ادامهدار باشد و در بهروزرسانی۶ ماه بعدی ممکن است دچار تغییر شود. خواسته ما این است که دادههای این پایگاه هر ۶ ماه یکبار به روز شود. اگر این اتفاق رخ دهد و شناسنامه اقتصادی افراد بهروز شود، میتواند در سیاستگذاریهای رفاهی جامعه نیز کمککننده باشد.
در بروزرسانی که انجام شده، برخی افراد در دهکها جا به جا شدند، اما در مبلغ یارانهشان نیز هیچ تغییری حاصل نشده است
وی تصریح کرد: استفادههای متعددی از سامانه رفاه ایرانیان انجام میشود که تنها یکی از آنها یارانه نقدی است. این پایگاه میتواند در حوزههای مختلف کمک حال دستگاههای مختلف باشد و نهایتا فرایندها را طوری پیش ببرد که منابع و خدمات به گروه هدف اصابت کند.
۸۰ میلیون نفر یارانه نقدی دریافت میکنند
رئیس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان وزارت تعاون با بیان اینکه اکنون حدود ۸۰ میلیون نفر در کشور یارانه نقدی دریافت میکنند، افزود: با توجه به اینکه بروزرسانی دادهها ۲۰ دی ماه انجام شده و تا کنون اعتراضی شکل نگرفته، نشان میدهد که وسع سنجی جدید دقت لازم را داشت و اعتراض مردم به دهکبندی نیز پاسخ داده شده است. پس از اعمال دادهها، مشکل ۷۰۰-۸۰۰ هزار نفری که برای پیگیری یارانه و نوع دهک مراجعه میکردند برطرف شده است.
محمدی تأکید کرد: دستهای از خانوارها در دهک یک تا ۳ هستند و درآمد پایینی دارند که در ماه ۴۰۰ هزار تومان یارانه دریافت میکنند. در گروه دیگر دهکهای چهار تا ۹ قرار دارند که یارانه دریافتی آنها ۳۰۰ هزار تومان است. در بروزرسانی که انجام شده، برخی افراد در دهکها جا به جا شدند، اما در مبلغ یارانهشان نیز هیچ تغییری حاصل نشده است. ۶۰ هزار نفر نیز به عنوان مشمولان جدید به یارانه بگیران پیوستند و ۶۰ هزار نفر نیز غیر مشمول شدند.
وی درباره صدکبندی خانوار گفت: هر دهک به ۱۰ قسمت (صدک) مساوی تقسیم و مشخص میشود که درآمد فرد در صدک چندم است؛ این کار دقت در وسعسنجی را بسیار بالاتر میبرد. بهروزرسانی دادهها یک تکلیف قانونی برای وزارت تعاون است و این بهروزرسانی در جابهجایی صدکها و دهکها تأثیر دارد و امیدواریم برایناساس به عدالت اجتماعی که دنبال آن هستیم نزدیک شویم.
چگونه از دهک بندی یارانه مطلع شویم؟
مرکز آمار سالانه در گزارش بودجه خانوار، خانوادهها را بر اساس مجموع درآمد و هزینههای سالانه در ۱۰ گروه دستهبندی میکند. دهک اول کمدرآمدترین گروه و دهک دهم پردرآمدترین گروه از خانوادهها تشکیل میدهند. در این گزارش چگونگی استعلام دهک بندی خانوار را بخوانید.
به گزارش اقتصادآنلاین، دولت برای پیدا کردن خانوادههای کمدرآمدی که باید مشمول دریافت یارانه قرار بگیرند، سراغ دهکهای هزینهای رفته است. به این صورت که سه دهک پردرآمد جامعه از دریافت یارانه کنار گذاشته شدهاند و هفت دهک باقیمانده یعنی اقشار کمدرآمد مشمول دریافت یارانه هستند. حالا سوال اصلی اینجاست که چطور میتوانیم بفهمیم خانواده ما در کدام دهک اقتصادی دستهبندی میشود؟
روش استعلام دهک بندی یارانه معیشتی
برای اطلاع از دهک خانوار، افراد میتوانند از دو روش زیر اقدام کنند:
استعلام از طریق سامانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
متقاضیان میتوانند با مراجعه به سامانه حمایت به آدرس https://hemayat.mcls.gov.ir، آخرین وضعیت دهکبندی خود را مشاهده کنند. این سامانه امکان بررسی و پیگیری واریز یارانه معیشتی را نیز فراهم میکند.
استعلام از طریق شماره تماس گویا
برای استفاده از این روش، متقاضیان باید با شماره ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ تماس بگیرند. سپس کد ملی سرپرست خانوار و شماره تلفن خود را وارد کنند تا اطلاعات مربوط به دهک خانوار خود را دریافت کنند.
3. شماره گیری توسط کد دستوری
در روش سوم نیز، میتوانید با شماره گیری یک کد دستوری با تلفن همراه خود، از وضعیت دهکبندی خود مطلع شوید. با شمارهای که به نام خودتان است، کد دستوری #کد ملی*۴۳۸۵۷*۴* را شماره گیری کنید و از دهک خانوار خود، مطلع شوید.
روش اعتراض به دهک بندی یارانه معیشتی
سایت اعتراض به یارانه معیشتی که از سوی ستاد هدفمندی یارانهها معرفی شده است همان سایت وزارت کار و رفاه اجتماعی است. افراد معترض به قطع یارانه معیشتی که از ابتدای ۱۴۰۱ یارانه دریافت نکردند یا در سالهای قبل یارانهشان به هردلیلی قطع و حذف شده است، حالا میتوانند به سایت my.gov.ir مراجعه کرده و اقدام به ثبتنام کنند. همچنین استعلام یارانه معیشتی با کدملی نیز در همین سایت انجام میشود.
اما افرادی که بعد از مشخص شدن دهک درآمدی خود متوجه شدند جزو دهک دهم درآمدی هستند و نسبت به این دهکبندی اعتراض دارند، لازم است به سایت hemaya.tmcls.gov.ir مراجعه کرده و اعتراض خود را در این راستا اعلام کنند. لازم به ذکر است که برای استعلام یارانه معیشتی با کدملی هم نیاز به مراجعه به همین سایت میباشد.
بعد از ورود به سایت hemaya.tmcls.gov.ir با وارد کردن شماره تلفن و کدملی سرپرست خانوار در سامانه و زدن گزینه «درخواست بررسی» ، درخواست شما برای بررسی دهک درآمدی ارسال خواهد شد.
source