هنگام خواندن یک کتاب اگر همه جملات آن ساختار یکنواخت و لحنی تکراری داشته باشد به‌ احتمال زیاد پس از چند صفحه، خسته می‌شوید و کتاب را کنار می‌گذارید. متن رپورتاژ نیز از این قاعده مستثنی نیست و یکنواخت بودن آن باعث می‌شود مخاطب مطلب شما را رد کند و در مواردی، هیچوقت دیگر مطالب مربوط به برند شما را نخواند. درحالی‌که داشتن تنوع در لحن و ساختار رپورتاژ می‌تواند مخاطب را تا انتهای متن در صفحه نگه دارد.

همان‌طور که می‌دانید امروزه رقابت برای جلبِ توجه مخاطبان، نیاز به تولید محتوای جذاب و منحصربه‌فرد را شدیدا افزایش داده است. در این میان، رپورتاژ آگهی به‌عنوان یکی از ابزارهای قدرتمند بازاریابی محتوا، قابلیت این را دارد تا برندها را به مخاطبان هدف خود نزدیک‌تر کند؛ اما نکته کلیدی در موفقیت یک رپورتاژ تنها تولید محتوای باکیفیت نیست، بلکه رعایت تنوع در لحن و ساختار متن نیز اهمیت بسیار زیادی دارد.

در این مقاله علاوه بر بررسی اهمیت رعایت تنوع در لحن و ساختار متن‌های رپورتاژ به شما می‌گوییم که چگونه می‌توان با استفاده از تکنیک‌های نگارشی، رپورتاژی نوشت که هم اطلاعات موردنیاز مخاطب را در اختیار او قرار دهد و هم مخاطب را به مشتری وفادار تبدیل کند.

چرا ایجاد تنوع در لحن و ساختار متن‌های رپورتاژ اهمیت دارد؟

رپورتاژ یکی از ابزارهای کلیدی در بازاریابی محتوا و فراتر از یک متن تبلیغاتی ساده است. این نوع محتوا باید داستان بگوید، مخاطب را جذب کند و در نهایت بتواند اهداف بازاریابی را محقق کند. برخی از دلایل اهمیت استفاده از لحن و ساختار متنوع در متن‌های رپورتاژ:

  • ایجاد تأثیر اولیه قوی
  • جلب‌ اعتماد مخاطبان گسترده
  • بهبود تجربه خواندن و افزایش تعامل
  • افزایش اثربخشی در سئو

اهمیت حفظ تنوع در لحن متن رپورتاژ آگهی و انواع آن

لحن در رپورتاژ مانند رنگ و لعاب یک تصویر است و تاثیر مستقیم و عمیقی بر مخاطب می‌گذارد. انتخاب لحن مناسب علاوه بر اینکه به انتقال بهتر پیام کمک می‌کند، می‌تواند ارتباط عاطفی قوی‌تری با مخاطب برقرار کرده و او را به سمت انجام دادن اقدام دلخواه شما سوق دهد. یک رپورتاژ با لحن مناسب، خواننده را درگیر خود کرده و او را برای خواندن ادامه متن ترغیب می‌کند. انواع لحن در رپورتاژ و کاربرد آن‌ها عبارت‌اند از:

لحن رسمی

لحن رسمی زبانی دقیق با ساختار جمله‌بندی منظم است که در آن از واژگان تخصصی استفاده می‌شود و از استفاده از اصطلاحات عامیانه پرهیز خواهد شد. لحن رسمی برای موضوعات جدی و تخصصی، محصولات و خدمات حرفه‌ای و زمانی که مخاطب شما کسب‌وکارها هستند، مناسب است. با استفاده از لحن رسمی در رپورتاژ می‌توان حس اعتماد و اعتبار را به مخاطب منتقل کرد.

لحن غیررسمی

استفاده از اصطلاحات عامیانه با ساختار جمله‌بندی کوتاه و گویا، زبانی ساده و روان است که در لحن غیررسمی رپورتاژ به کار برده می‌شود. این لحن برای معرفی محصولات و خدمات روزمره‌ای که مخاطبان جوان و علاقه‌مند به سبک زندگی جدید دارد، کاربردی است. لحن غیررسمی در رپورتاژ فضایی صمیمانه میان برند و مخاطب ایجاد می‌کند و می‌تواند باعث رشد کسب‌وکار و افزایش سوددهی شود.

لحن طنز

برخی از رپورتاژها لحن طنز دارند و با استفاده از بازی با کلمات، شوخی‌های مرتبط با موضوع و ایجاد فضای شاد و مثبت، توجه مخاطبان را جلب می‌کنند. لحن طنز بیشتر برای مطالبی که مخاطب جوان یا نوجوان دارند، مناسب است. استفاده از لحن طنز در رپورتاژ، حس لذت و سرگرمی را در مخاطب القا می‌کند.

لحن جدی

لحن جدی رپورتاژ، زبانی محکم و قاطع است که با استفاده از آمار و ارقام، تأکید بر مزایای محصول یا خدمت، مخاطب را جذب می‌کند. این لحن برای موضوعات مهم و حساس، معرفی محصولات و خدماتی باکیفیت بالا که مخاطبان جدی، تصمیم‌گیرنده آن هستند، کاربرد دارد. برای انتقال حس مسئولیت‌پذیری و اهمیت موضوع به مخاطب، لحن جدی بهترین انتخاب است.

لحن انگیزشی

نویسنده با بهره‌گیری از لحن انگیزشی و با استفاده از کلمات مثبت و امیدبخش می‌تواند به ایجاد حس نیاز و انگیزه در مخاطب کمک کند. این لحن مناسب برای معرفی محصولات و خدماتی است که در بهبود کیفیت زندگی موثر هستند و مخاطبانی با انگیزه و هدفمند دارند. برای تقویت حس امید و انگیزه در مخاطب، بهتر است رپورتاژ با لحن انگیزشی نوشته شود.

اهمیت استفاده از ساختار مناسب در رپورتاژ آگهی

در کنار انتخاب لحن مناسب، رعایت ساختار اصولی متن نیز یکی از عوامل تعیین‌کننده در موفقیت رپورتاژ است. ساختار مناسب باعث افزایش خوانایی و جذابیت متن می‌شود، همچنین مخاطب را به‌صورت هدفمند در مسیر پیام‌رسانی همراه می‌کند.

انواع ساختار در رپورتاژ و کاربرد آن‌ها عبارت‌اند از:

ساختار قیف فروش

در این ساختار، ابتدا یک مشکل یا نیاز عمومی مطرح خواهد شد و سپس راه‌حلی برای آن ارائه می‌‍شود و در نهایت محصول یا خدمت معرفی می‌گردد. ساختار قیف فروش برای رپورتاژهایی که هدف اصلی آن‌ها فروش محصول یا ارائه خدماتی خاص است، کاربرد دارد.

ساختار داستان‌سرایی

در این ساختار از یک داستان برای انتقال پیام به مخاطبان استفاده می‌شود. داستان می‌تواند واقعی یا غیرواقعی باشد. ساختار داستان‌سرایی برای ایجاد ارتباط عاطفی با مخاطب و ماندگاری بیشتر پیام کاربرد دارد.

ساختار مقایسه

مقایسه نیز یکی دیگر از ساختارهای کاربردی در نوشتن رپورتاژ است که در آن با مقایسه محصول یا خدمت با محصولات رقبا، مزایای آن برجسته خواهد شد. این نوع ساختار برای نشان‌ دادن برتری محصول یا خدمت نسبت به رقبا کاربردی است.

ساختار سؤال‌وجواب

در این ساختار به سؤالات رایج مخاطبان درباره محصول یا خدمتی که برند ارائه می‌دهد، پاسخ داده می‌شود. ساختار سؤال‌وجواب برای رفع ابهامات مخاطبان و افزایش اعتماد آن‌ها کاربرد دارد.

ساختار لیست

در ساختار لیست اطلاعات به صورت فهرست‌وار در اختیار مخاطب قرار می‌‎گیرد و بیشتر برای ارائه خلاصه و سریع اطلاعات کاربرد دارد.

راهکارهای ایجاد تنوع در محتوای رپورتاژ

برای این که یک رپورتاژ اطلاعات مفیدی را به مخاطب ارائه دهد و او را درگیر کند باید از تکنیک‌های مختلفی برای ایجاد تنوع در آن استفاده کرد. اگر صاحب کسب‌وکار هستید و سر رشته‌ای در تولید محتوا ندارید، نگران نشوید و از انتشار رپورتاژ آگهی صرف نظر نکنید. در حال حاضر پلتفرم‌هایی مانند تریبون وجود دارند که علاوه بر ارائه خدمات انتشار رپورتاژ،‌ خدمات تولید محتوا نیز ارائه می‌دهند. شما می‌توانید محتوای خود را مطابق با لحن و سبک دلخواه خود سفارش دهید تا به اهداف خود برسید.

برخی از مهم‌ترین راهکارها برای ایجاد تنوع در رپورتاژ عبارت‌اند از:

استفاده از عناصر بصری

استفاده از تصاویر، نمودارها و ویدئوها هم باعث جذاب‌تر شدن متن می‌شوند و هم به درک بهتر موضوع کمک می‌کنند. از عناصر بصری به روش‌های زیر می‌توان استفاده کرد:

  • قراردادن تصاویر در بین پاراگراف‌ها برای استراحت چشم و جلب‌ توجه مخاطب
  • استفاده از نمودارها و تصاویر برای درک ساده‌تر و بهتر مفاهیم پیچیده
  • استفاده از ویدئوها برای جلب‌ توجه و درگیر کردن بیشتر مخاطب
  • استفاده از تصویر و ویدیو برای توضیح دقیق‌تر یک موضوع
  • استفاده از نمودار برای اثباتِ بخشی از مطلب

ترکیب انواع پاراگراف‌ها

شما می‌توانید با استفاده از پاراگراف‌هایی با طول‌های مختلف، ریتم خاصی در متن خود ایجاد کرده و از یکنواختی آن جلوگیری کنید. پاراگراف‌های کوتاه برای بیان نکات کلیدی و پاراگراف‌های بلند برای ارائه توضیحات مفصل‌تر مناسب هستند. همچنین برای اعتبار بخشیدن به مطالب خود می‌توانید از نقل‌قول‌ها به‌خصوص نقل‌قول از افراد متخصص استفاده کنید.

داشتن زبان ساده و روان در نوشتار

نوشتن با زبان ساده و روان باعث می‌شود همه مخاطبان با هر سطح سوادی بتوانند مطالب را به‌راحتی درک کنند. بهتر است از کلمات پیچیده و جملات طولانی خودداری کنید و برای بیان مفاهیم، با زبانی ساده بنویسید.

به‌کارگیری کلمات کلیدی به‌صورت طبیعی

استفاده از کلمات کلیدی در بهبود سئوی رپورتاژ بسیار تأثیرگذار است؛ اما این که کلمات کلیدی را به صورت طبیعی در متن بگنجانید و از تکرار بیش از حد آن‌ها خودداری کنید، بسیار مهم است.

ایجاد تعامل با مخاطب

برای ایجاد ارتباط عمیق‌تر با مخاطب باید سعی کنید با او تعامل داشته باشید. شما می‌توانید با طرح سؤالاتی از مخاطب، نظرخواهی از او یا ایجاد نظرسنجی، مخاطب را در بحث شرکت داده و به او نشان دهید که نظرش برای شما مهم است.

 

فراموش نکنید که تنوع در لحن و ساختار متن‌های رپورتاژ، کلیدی برای موفقیت در جذب مخاطب و دستیابی به اهداف بازاریابی است. با ایجاد تنوع در لحن، از لحن رسمی گرفته تا لحن طنز و انگیزشی و همچنین استفاده از ساختارهای متنوع مانند قیف فروش، داستان‌سرایی و ساختار مقایسه، می‌توان رپورتاژهایی تولید کرد که ضمن ارائه اطلاعات مفید به مخاطب، او را درگیر کرده و به سمت اقدام دلخواه سوق داد.

حالا که با اهمیت تنوع در رپورتاژ آشنا شدید، نوبت شماست که این دانش را در عمل پیاده کنید. پس نوشتن رپورتاژهایی با لحن و ساختار متنوع را شروع کرده یا این کار را به افراد متخصص بسپارید. با آزمون و خطا، سبک نگارشی منحصر‌به‌خود را پیدا کرده و مخاطبان خود را شگفت‌زده کنید.

source

توسط spideh.ir