آرمان امروز_گروه اقتصادی: رییس جمهوری ایران روز پنج شنبه ۲۹ آذر و در سفری فشرده برای شرکت در اجلاس دی هشت به کشور مصر سفر کرد. دی هشت (D-8) یک سازمان بینالمللی است که در سال ۱۹۹۷ با هدف تقویت همکاریهای اقتصادی و اجتماعی میان هشت کشور مسلمان تأسیس شد. این کشورها شامل ایران، ترکیه، پاکستان، اندونزی، مالزی، بنگلادش، مصر و نیجریه هستند. هدف اصلی دی هشت، ارتقاء توسعه پایدار و همکاریهای تجاری میان اعضا است.
این سازمان به دنبال ایجاد بازارهای مشترک و تسهیل تجارت بین کشورهای عضو است. دی هشت همچنین در زمینههای مختلفی چون کشاورزی، انرژی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، و گردشگری فعالیت میکند. این کشورها با توجه به پتانسیلهای اقتصادی و منابع طبیعی خود، تلاش میکنند تا از طریق همکاریهای مشترک، به رشد و توسعه اقتصادی دست یابند. دی هشت به عنوان یک نهاد بینالمللی، فرصتهای جدیدی برای سرمایهگذاری و تجارت فراهم میآورد و میتواند به عنوان یک پل ارتباطی میان کشورهای اسلامی و دیگر نقاط جهان عمل کند. با توجه به چالشهای جهانی مانند تغییرات اقلیمی و بحرانهای اقتصادی، همکاریهای دی هشت میتواند به تقویت ثبات و امنیت در منطقه کمک کند.
۷ پیشنهاد پزشکیان برای توسعه دی هشت
سخنرانی مسعود پزشکیان، رئیس جمهوری ایران، در یازدهمین نشست سران سازمان همکاری «دی هشت» شامل نکات و پیشنهادات مهمی است که به شرح زیر میباشد:
۱. ضرورت همکاری جمعی: پزشکیان بر اهمیت همکاری و همگرایی میان کشورهای عضو دی هشت تأکید کرده و خواستار تدبیر جمعی برای مدیریت فناوریهای نوین، به ویژه هوش مصنوعی، و کاهش تبعات منفی آنها شده است.
۲. پیشنهاد ایجاد دستورالعمل: وی پیشنهاد کرد که نشست سران، دستورالعملی برای استفاده مطلوب از فناوریهای نوین به منظور ارتقای تابآوری اقتصادهای کشورهای عضو صادر کند.
۳. توجه به جوانان: رئیسجمهور ایران جوانان را به عنوان سرمایههای ارزشمند معرفی کرده و بر لزوم برنامهریزی برای شکوفایی ظرفیتهای آنها تأکید کرد. او به اهمیت توسعه و همکاریهای دانشبنیان در این زمینه اشاره کرد.
۴. ایجاد نهادهای مشترک: پیشنهاداتی مانند ایجاد «بانک مشترک ایده و سرمایه دی هشت»، «خانهها و پارکهای علم و فناوری مشترک»، و برگزاری نشستهای علمی و فناوری به منظور حمایت از جوانان کارآفرین مطرح شد.
۵. افزایش حجم تجارت: پزشکیان به فاصله زیاد حجم تجارت بین کشورهای عضو دی هشت با چشمانداز ۲۰۳۰ اشاره کرده و بر لزوم استفاده از تهاتر و توسعه مناسبات ترانزیتی تأکید کرد.
۶. پیشبرد فناوریهای نوین: وی بر اهمیت شبکه انتقال فناوری دی هشت و نقش آن در پیشبرد برنامههای مشترک در حوزه جوانان تأکید کرد و به برگزاری اولین نشست «کمیته دائمی ارتباطات و فناوری اطلاعات دی هشت» اشاره نمود.
۷. امید به آینده: در پایان، او ابراز امیدواری کرد که با مدیریت مصر، سازمان دی هشت در مسیر بالندگی و تعمیق مناسبات درون سازمانی گامهای مهمی بردارد.
این نکات و پیشنهادات نشاندهنده عزم و اراده جمهوری اسلامی ایران برای تقویت همکاریهای اقتصادی و اجتماعی در میان کشورهای اسلامی و بهرهبرداری از ظرفیتهای جوانان و فناوریهای نوین است.
فرصت ها و چالش های دی هشت برای اقتصاد
سازمان همکاری «دی هشت» به عنوان یک نهاد بینالمللی متشکل از هشت کشور مسلمان، فرصتها و چالشهای متعددی را برای اقتصاد ایران فراهم میآورد. این سازمان با هدف تقویت همکاریهای اقتصادی و اجتماعی میان کشورهای عضو تأسیس شده و میتواند به عنوان یک بستر مناسب برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی ایران عمل کند.
یکی از مهمترین فرصتها برای ایران در چارچوب دی هشت، افزایش حجم تجارت با کشورهای عضو است. با توجه به تنوع منابع طبیعی و تولیدات صنعتی ایران، این کشور میتواند به عنوان یک تأمینکننده کلیدی برای نیازهای کشورهای دیگر در حوزههای مختلف از جمله انرژی، کشاورزی و کالاهای صنعتی عمل کند. به ویژه در شرایطی که تحریمهای بینالمللی بر اقتصاد ایران فشار میآورد، دی هشت میتواند به عنوان یک بازار جایگزین و فرصتهای جدید برای صادرات کالاهای ایرانی محسوب شود.
علاوه بر این، همکاری در زمینه فناوری و نوآوری نیز از دیگر فرصتهای دی هشت برای ایران است. با توجه به رشد سریع فناوریهای نوین و نیاز کشورهای عضو به بهبود زیرساختهای فناوری، ایران میتواند با بهرهمندی از تجارب و دستاوردهای خود در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، به تبادل دانش و فناوری با دیگر کشورهای عضو بپردازد. این همکاری میتواند به ارتقای توانمندیهای صنعتی و افزایش رقابتپذیری اقتصاد ایران کمک کند.
از سوی دیگر، دی هشت میتواند به ایران در زمینه جذب سرمایهگذاریهای خارجی کمک کند. با توجه به پتانسیلهای اقتصادی و منابع غنی ایران، ایجاد شبکههای تجاری و سرمایهگذاری مشترک میان کشورهای عضو میتواند به جذب سرمایهگذاران خارجی و توسعه پروژههای مشترک منجر شود. این امر به ویژه در زمینههای زیرساختی، انرژیهای تجدیدپذیر و صنایع دانشبنیان میتواند مؤثر باشد.
با این حال، چالشهایی نیز در مسیر بهرهبرداری از فرصتهای دی هشت برای اقتصاد ایران وجود دارد. یکی از این چالشها، اختلافات سیاسی و اقتصادی میان کشورهای عضو است. این اختلافات میتواند مانع از ایجاد همکاریهای مؤثر و پایدار شود و بر حجم تجارت و سرمایهگذاری تأثیر منفی بگذارد. به عنوان مثال، تنشهای سیاسی میان ایران و برخی از کشورهای عضو میتواند به کاهش اعتماد و تمایل به همکاریهای اقتصادی منجر شود.
چالش دیگر، نیاز به بهبود زیرساختهای اقتصادی و تجاری در ایران است. برای بهرهبرداری از فرصتهای دی هشت، ایران باید به توسعه زیرساختهای حمل و نقل، لجستیک و ارتباطات بپردازد. عدم وجود زیرساختهای مناسب میتواند به عنوان مانعی برای تسهیل تجارت و همکاریهای اقتصادی عمل کند و از جذب سرمایهگذاریهای خارجی جلوگیری نماید.
همچنین، عدم هماهنگی و همافزایی میان نهادهای دولتی و بخش خصوصی در ایران میتواند به عنوان یک چالش دیگر مطرح شود. برای بهرهبرداری از فرصتهای دی هشت، لازم است که نهادهای مختلف به صورت هماهنگ عمل کنند و برنامههای مشترکی را برای توسعه همکاریهای اقتصادی تدوین نمایند.
در نهایت، دی هشت میتواند به عنوان یک فرصت مهم برای اقتصاد ایران عمل کند، اما برای بهرهبرداری از این فرصتها، نیاز به مدیریت مؤثر، حل اختلافات سیاسی و بهبود زیرساختهای اقتصادی وجود دارد. با توجه به پتانسیلهای موجود و اراده سیاسی، ایران میتواند به یکی از بازیگران کلیدی در این سازمان تبدیل شود و از مزایای همکاریهای چندجانبه بهرهمند گردد.
source